Sporthoj 250cc

jimler

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
hojlös!
Tjenare! tjejen tjatar och vill ha en mc..... :p

Tänkte om man kunde köpa en rgv250 eller aprilia rs250 till henne vad tycks om de hojjarna för de ligger ju i bra prisklass. :D
Hur hög är sitthöjden på dem då tjejen är 160cm lång så sänkning kanske måste göras??
Vägrar ju sänka min tt600 :fakta
Så ge mig lite tips och råd please!!! :crash

Hon kommer att piska dig på riktigt kurviga vägar.... :whip

Inte den mest lättkörda motorn dock, behöver varv för att ge något även om den är snäll i de lägre registrerna.

Polarn har en RS250-99 till salu, klar för gatkörning. återställd till orginal sånär som pipor (Orginal följer med) och att tanken är omlackad.

Kolla säljes forumet. Nick: RPM

Jag hade satsat på en Honda CBR250, den är j*kligt schnygg också + att de är en 4-taktare :tummenupp

Det bör ju finnas andra hojar än 2-takts 250 att köra med, har just varit delaktig i ett kolvringsbyte på en RGV och jag kommer aldrig att köpa 2-takt.

Visst är RGV250 låga (tanken på en RGV är lägre än sadeln på en TTR) och lätta, men som andra påpekat så är det ingen ultimat nybörjarhoj för det. Förhållandevis mycket skruva om man jämför med en fyrtaktare.

Mycket körglädje om man varvar och lutar mycket... vilket kanske inte är så nybörjaraktigt...

men på låga varv är den "snäll" :rolleyes:

Nej, tror en lugnare fyrtaktare bjuder på mer körglädje i början...

Last edited:
Det ultimata vore ju en Kawasaki GPX250R eller annan 250-fyrtakt. Tyvärr har de aldrig tagits in av generalagent till Sverige, men ett fåtal ex har privatimporterats.

Min kära gamla GPX250... saknar den faktiskt.

Bifogat

• gpx250-1.jpg
    gpx250-1.jpg
    63.6 KB · Visningar: 238
2-takt är ingen för en nybörjare. Köp en SZR660 istället. Lätt, Låg och har ett väldigt jämnt å fint register. :tummenupp

Mattias skrev:
Den där har jag kört! (sönder)

Haha, jag har kört sönder en av dina gamla hojar, så du behöver inte vara så stöddig.

(iofs har vi två olika definitioner på "köra sönder")

RGV:n är dock påväg tillbaka till glansstatus... steg för steg. Nu står den 16 mil bort från mig och verktygen och väntar på släp...

Last edited:
OLJEKYLD GSXR skrev:
Det bör ju finnas andra hojar än 2-takts 250 att köra med, har just varit delaktig i ett kolvringsbyte på en RGV och jag kommer aldrig att köpa 2-takt.

Men känslan då? Den blå röken och den härliga doften? Det goa ylandet på högre varv, som kan få vem som helst att känna sig som om han var me i ett race i GP250. Tvåtaktshästarna kanske inte alltid är så många, men dom upplevs på ett helt annat sätt än på en 4-takt. En 2-taktsmotor lever!

(Tyvärr blir man la förr eller senare uppryckt med rötterna ur 2-taktsträsket, för nån gång vill man ju ha nåt nytt)

Även om rgv/rs250 är ettriga, så är de bra hojar att börja köra när man kliver in i sporthojsvärlden, visst har man _aldrig_ kört innan kanske det inte är de bästa cyklarna, men just den låga vikten, att det är lite mindre effekt i botten osv, anser jag är utmärkt sätt att lära sig åka på.

OLJEKYLD GSXR skrev:

EY! Vad fn säger du om min bäääbis?!?!
Förstår varför du inte gillar 2t. Du fick ju inte varva så mycket för Emil.... Under 7 tusen händer det ju inte så mycket direkt... :rolleyes:

Jag köpte min rgv som förstahoj och det har funkat alldeles utmärkt. Som oFFkeFF skriver är det en lätt hoj (139 kg) och den är låg. Man "bollar" runt med den ganska lätt, fast man är kort och inte så musklig.
Man behöver inte vara orolig för powerweelies, motorkaraktären är uppfriskande och den doftar nåt otroligt mumsigt!!

För mej var det en bra förstahoj, men nackdelen är ju att den är lite dyr i underhåll. Det är ju trots allt en 2t och behöver mekas med en del.
Om du inte tänkte se till att tjejen din lär sej att meka eller är intresserad att lära sej, så ska ni nog sikta på en 4t istället.... Tycker dock att hon ska provköra olika hojar så hon vet vad hon ger sej in på.... :rodnar

/Fröken blårök

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back