SportExpressen - SM Anderstorp

Barrett skrev:
2132452 Kan inte plocka hem torrents. Finns ingen annat sätt att ladda hem klippet? Hade ju varit kul att se RR-sändningen. Har någon Supermoto-sändningen vore det ju kanon oxå :tummenupp

MVH från en som inte känner en käft som har SportExpressen

det finns att hämta här

Håll tillgodo.. 100Mbit

JTarnstrom skrev:
2131891 Halloj,

tackar för berömmet ovan men jag och Peter kommer att bli ännu bättre framöver. Det blev tyvärr lite tekniska problem under redigeringen och vi hamnade i ett lite pressat läge tidsmässigt och hjärnan slirade rejält framåt småtimmarna. Och med tanke på att Peter och jag inte har jobbat ihop tidigare så får vi vara nöjda. Men vi har mycket mer att ge, det kan jag garantera.

Det här var första gången jag jobbade med Bergman Trading och jag kan konstatera att de är ruskigt professionella. Redigeraren är inte av denna världen. Jag lovar, bättre produktion kan inte roadracingvännerna få. Nu tutar jag ju lite i egen trumpet, men jag var ärligt talat grymt imponerad.

För övrigt var det jäkligt kul att få vara med nere i Anderstorp. Otroligt bra stämning i depån trots det dåliga vädret.

Jag jobbar alltså som frilansare inom motorsportområdet, både som skribent och kommentator. Jag skriver (mest översättningar, men även en eller annan egen drapa) åt F1 Racing, Forza Motorsport och åt alla som betalar. I grunden är jag mest en entusiast som är för feg att köra själv. Har det inte i mig helt enkelt.

Har ni några frågor eller synpunkter, så fram med dem bara. Jag svarar på allt som jag kan svara på och jag är tacksam för alla synpunkter som kan göra både mig och programmet bättre.

Tärnström
Kul! Om du är involverad inom hur det filmas, fundera på att föra fram följande:

* Filma inte från långa avstånd, från sidan. Det blir inte bra.
* Perfekt på Anderstorp vore att sätta kameran på slutet av rakan (lågt ner! nära banan så effekten blir större) och det filmas upp mot början av rakan och alla hojar filmas på väg mot en. Detta gör att fler hojar syns i bild och man kan verkligen se att det försöks bromsas senast! Den som bromsar senast blir den som följs i kameran vidare. Där kan man även få nära inpå bilder som visar upp sponsorer på hojarna.
* även Sviestad i Linköping med lång raka bör filmas som ovan. En före och en efter banan då hela lång rakan inte syns. Då ser man bakifrån (låg kamera) sladdar ut på rakan, och på slutet av rakan ser man hårda och tvära inbromsningar med sladdar o ställ ut vidare in på målrakan.
* En keps över kameralinsen :-)
* Berätta vilket varv vi är på. Hur många varv som körs. En liten ruta i ena hörnet där det står t.ex 4/12 osv.
* Presentera varv-tider! Hur nära rekord man är. Lite tekniska aspekter på hojarna i topp. T.ex att samla in fakta om var hoj som är top 5. Vad för helsystem de har, vad för dämpningssystem osv. Kanske lite personlig fakta oxå.
Detta gör det mer intressant för tittaren som annars inte får veta.
* Vid förbirullning på startplattan, presentera förare med namn, hojinfo och nummer.

Sådant här är väl vad jag tycker saknas. Kommer allt det med till nästa sändning, kommer jag inte ha något att "klaga" över troligen. Tyckte iaf att det som sändes var en förbättring åter från förra året! tummen upp!

om ovan synpunkter låter vettiga eller behövs i mer detalj, emaila mig gärna på swedie (at-tecken) sporthoj.com (förminskar spam att dela så här =)).
Och om du undrar vem jag är, så är det jag som driver sporthoj.com.

tack

en bild

på allas våran Swedie

Bifogat

• Anders Lantz Kortendala MK  Johnny Cedergren Karlskoga MF.JPG
    Anders Lantz Kortendala MK Johnny Cedergren Karlskoga MF.JPG
    134.4 KB · Visningar: 130
Swedie skrev:
* En keps över kameralinsen :-)
* Berätta vilket varv vi är på. Hur många varv som körs. En liten ruta i ena hörnet där det står t.ex 4/12 osv.
* Presentera varv-tider! Hur nära rekord man är. Lite tekniska aspekter på hojarna i topp. T.ex att samla in fakta om var hoj som är top 5. Vad för helsystem de har, vad för dämpningssystem osv. Kanske lite personlig fakta oxå.
Håller med!

Kakan skrev:
2132549 på allas våran Swedie
Med en hel arm! :tungan Den är bättre idag iaf. Har ju gjort det förr så att säga så jag fick ju tillbaka armen inom 1 minut efter lite hårdare ord mot de som var där. =)

Swedie skrev:
2132559 Med en hel arm! :tungan Den är bättre idag iaf. Har ju gjort det förr så att säga så jag fick ju tillbaka armen inom 1 minut efter lite hårdare ord mot de som var där. =)

Ja jag tror det var i starten innan du gick om kul :brinnerup
Skönt å höra att du är bätre i armen i dag i alla fall :tummenupp

Bra produktion :tummenupp

Skulle inte ett par ombordkameror vara fräckt?
Då ser man verkligen hur fort det går.

Kanske är svårt tekniskt...?

Berra skrev:
2132588 Bra produktion :tummenupp

Det vore grymt. Knappast en vikt som någon lär bry sig om i en så pass standardklass ändå. Detta borde oxå framföras till Bergman trading.

Berra skrev:
2132588 Bra produktion :tummenupp

inte svårt, bara dyrt... det har provats men man måste täcka in hela banan med mottagare som skickar vidare signalen... .eller ha nåt överjävligt till uteffekt under röven ;)

håkan skrev:
2132600 inte svårt, bara dyrt... det har provats men man måste täcka in hela banan med mottagare som skickar vidare signalen... .eller ha nåt överjävligt till uteffekt under röven ;)
eller spela in på lagringsenhet och sätta ihop det efteråt. det är ju inte Live som det redigeras...

håkan skrev:
2132600 inte svårt, bara dyrt... det har provats men man måste täcka in hela banan med mottagare som skickar vidare signalen... .eller ha nåt överjävligt till uteffekt under röven ;)

Eftersom det inte är live borde det väl gå ha nån liten hårddisk eller nåt.
Väger ju inte många hekton.

Berra skrev:
2132615 Eftersom det inte är live borde det väl gå ha nån liten hårddisk eller nåt.
Väger ju inte många hekton.
Kameror med radiosändare är inte (vad jag vet) tillåtna att använda i sverige än. Utan man får ha en liten kamera och en bandstation att spela in på. Inte värst dyrt ..... om man inte krashar .... :yoparty

Bergmans har använt hjälmkameror vid tidigare produktioner av Supermoto så utrustningen finns säkerligen redan t.o.m.
Kanske inte är vidare fukttåliga och det va därför dom inte användes? Vad vet jag.

Barrett skrev:
2132695 Bergmans har använt hjälmkameror vid tidigare produktioner av Supermoto så utrustningen finns säkerligen redan t.o.m.
Kanske inte är vidare fukttåliga och det va därför dom inte användes? Vad vet jag.
sändare & mottagare
http://www.vfmstore.com/tr24.htm

The powerful 2,500mW long range wireless transmitter sends AV signals up to 8 km (5 miles) away line of sight with Yagi antennas. Use micro wave transmission signal for superior and stable performance. Signals can travel through some wall, partition and other obstacles.
The 4-channel receiver included with the package can monitor up to four TXs. This enables you to install up to 4 sets of cam/TX in one location without interference from one to another. You may select on the receiver to receive AV signal from any one of the 4 channels at a time to view live on your TV, or record it on a camcorder, computer or recorder.

8km bör räcka

JTarnstrom skrev:
2131891 Halloj,

tackar för berömmet ovan men jag och Peter kommer att bli ännu bättre framöver. Det blev tyvärr lite tekniska problem under redigeringen och vi hamnade i ett lite pressat läge tidsmässigt och hjärnan slirade rejält framåt småtimmarna. Och med tanke på att Peter och jag inte har jobbat ihop tidigare så får vi vara nöjda. Men vi har mycket mer att ge, det kan jag garantera.

Det här var första gången jag jobbade med Bergman Trading och jag kan konstatera att de är ruskigt professionella. Redigeraren är inte av denna världen. Jag lovar, bättre produktion kan inte roadracingvännerna få. Nu tutar jag ju lite i egen trumpet, men jag var ärligt talat grymt imponerad.

För övrigt var det jäkligt kul att få vara med nere i Anderstorp. Otroligt bra stämning i depån trots det dåliga vädret.

Jag jobbar alltså som frilansare inom motorsportområdet, både som skribent och kommentator. Jag skriver (mest översättningar, men även en eller annan egen drapa) åt F1 Racing, Forza Motorsport och åt alla som betalar. I grunden är jag mest en entusiast som är för feg att köra själv. Har det inte i mig helt enkelt.

Har ni några frågor eller synpunkter, så fram med dem bara. Jag svarar på allt som jag kan svara på och jag är tacksam för alla synpunkter som kan göra både mig och programmet bättre.

Tärnström
Hej Tärnström.
Tycker du gjorde en stabil insats tillsammans med Peter även om en viss ovana kunde skönjas. Mina reflektioner var på ett ungefär som följer.

* Peter Lindén upprepade sig lite väl mycket ibland, naturligt och svårt att komma förbi men träning ger ju även färdighet.
* Istället för ungefär samma kommentarer vid ungefär likadana bilder skulel jag gärna se lite mer bakgrundsinfo, som Swedie var inne på, om förarna, hojarna, varvtider elelr dylikt.
* Gärna tekniska reportage om de olika klasserna och hojarna.
* Mer grafik, förstår attd et är svårt, med info både inför och under loppen.
* OMBORDKAMEROR! Det skulel verkligen kunna höja fartaspekten i inslagen. Kostnaden kanske sätetr käppar i hjulet men det skulel lyfta programmen.
* Gärna fler kameror närmare banan, tex en nergrävd i innerkurva som de har på GP tex. Svårt att fixa utan permanenta lösningar men skulle ge fräna bilder.
* Gärna lite mer och längre intervjuer och kanske lite kortare racesekvenser.

Detta tror jag skulel göra produkten mer tilltalande för de som inte är racenördar som undertecknad.

mvh Gustav

Gustav O skrev:
2132875 Hej Tärnström.
Tycker du gjorde en stabil insats tillsammans med Peter även om en viss ovana kunde skönjas. Mina reflektioner var på ett ungefär som följer.

* Peter Lindén upprepade sig lite väl mycket ibland, naturligt och svårt att komma förbi men träning ger ju även färdighet.
* Istället för ungefär samma kommentarer vid ungefär likadana bilder skulel jag gärna se lite mer bakgrundsinfo, som Swedie var inne på, om förarna, hojarna, varvtider elelr dylikt.

Jag tror att det handlade om ren trötthet från vår sida. Vi fick tekniska problem med redigeringen (redigeringen sker alltså omedelbart efter att tävlingarna har körts, i redigeringsbussen, och kommenteras därefter) och det hela drog ut på tiden. Vi var inte klara förrän vid tvåtiden på natten och då var vi möra, det kan jag lova. Peter hade inte sovit mer än tre timmar under det föregående dygnet. Det du tar upp i den andra punkten är definitivt något som jag har för avsikt att jobba på. Vi fick bara inte den tiden att förbereda oss den här gången.

Gustav O skrev:
* Gärna tekniska reportage om de olika klasserna och hojarna.

Vi kommer nog att försöka göra ett eller annat reportage men det lär inte bli några längre grejer. Det tar ju tid från själva racen.

Gustav O skrev:
* Mer grafik, förstår attd et är svårt, med info både inför och under loppen.

Ska kolla om det går att lägga in skylt med vilket varv vi är på. I övrigt tror jag att det blir svårt att få med varvtider och annat. Det kräver en hel del grottande i tidtagningsinformationen... Men jag ska kolla upp det och se hur sådan information skulle kunna användas i sändningen.

Gustav O skrev:
* OMBORDKAMEROR! Det skulel verkligen kunna höja fartaspekten i inslagen. Kostnaden kanske sätetr käppar i hjulet men det skulel lyfta programmen.
* Gärna fler kameror närmare banan, tex en nergrävd i innerkurva som de har på GP tex. Svårt att fixa utan permanenta lösningar men skulle ge fräna bilder.

Jovisst vore det mumma med ombordkamera. Ska höra mig för. Tror dock att det kan bli knepigt. Mer material innebär mer att redigera. Vi rör oss med ett mycket knappt tidsfönster att jobba i. Tror dock inte att det blir några nedgrävda kameror.

Gustav O skrev:
* Gärna lite mer och längre intervjuer och kanske lite kortare racesekvenser.

Personligen tror jag att det blir knepigt. Racen är väldigt komprimerade som det är. Nu blev racen på Anderstorp kanske lite mer händelselösa än normalt men det får nog vädret skyllas för. Med mer action lär det inte bli några problem att fylla upp raceutrymmet. Men någon längre grej ska vi väl kunna göra. Jag tror mycket på att visa upp ansiktena på förarna. Det gör att tittaren kan relatera till förarna på ett annat sätt.

Sammantaget: Det är inga dåliga idéer men allt är säkert inte möjligt att genomföra rent tekniskt. En del av det går att kompensera med kommenterandet; varvtider, info om cyklar och förare etc, och det kommer vi att göra.

Tärnström

Har tittat lite på materialet, mycket bra måste jag säga!

Varvtiderna skulle kanske kunna läggas på efteråt?

Det går ju att få tiderna direkt från tidtagningen i lämpligt dataformat...

Ett samtal däriemellan kanske...

//håkan

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back