Sportec vs Racetec (K1, K2, K3?)

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Hej

På min förra hoj hade jag ett Metzeler Sportec M3 bak, som jag var nöjd med. Men jag gissar att greppet i kurvorna borde bli ännu bättre med ett Racetec.

Jag kör aldrig i regn (skulle det börja regna så kör jag försiktigt hem igen) så det är egentligen bara egenskaper i torrt väglag (gata och bana) som intresserar mig. Borde jag satsa på Racetec istället?

Och är det någon skillnad på hur snabbt de blir varma?

Slutligen, det finns tre varianter av Racetec: K1, K2 och K3. Vad är det för skillnad på dessa?
 
Racetec är ett bandäck som går att köra gata med. Har högre arbetstemp än m3 och bättre grepp på bana iallafall då det inte kommer gå för varmt lika lätt som m3 om man har lite hyfsat tempo. På gata räcker säkerligen m3 till i 99% av fallen och kan säkert ha bättre grepp i många situationer då det jobbar med en lägre temp.

k0= supersoft K1=soft k2=medium k3=hard
 
Last edited:
Racetec är ett bandäck som går att köra gata med. Har högre arbetstemp än m3 och bättre grepp på bana iallafall då det inte kommer gå för varmt lika lätt som m3 om man har lite hyfsat tempo. På gata räcker säkerligen m3 till i 99% av fallen och kan säkert ha bättre grepp i många situationer då det jobbar med en lägre temp.

K1=soft k1=medium k2=hard

Okej! Men ett Racetec håller bättre för bankörning då eller? Dvs det får inte massa gummiklumpar på kanterna efter 20 minuters hård körning, såsom ett Sportec får? Och hur är det med skillnaden i grepp? Har ett Racetec sämre grepp vid gatkörning eftersom man inte kör lika inspirerat och därför inte kommer upp i samma temperatur?
 
Okej! Men ett Racetec håller bättre för bankörning då eller? Dvs det får inte massa gummiklumpar på kanterna efter 20 minuters hård körning, såsom ett Sportec får? Och hur är det med skillnaden i grepp? Har ett Racetec sämre grepp vid gatkörning eftersom man inte kör lika inspirerat och därför inte kommer upp i samma temperatur?

Ja ett racetec är bättre för bankörning, hur däckslitaget kommer se ut beror på var när hur du gasar kombination med hur mycket du lägger ner, hur din fjädring fungerar, temp i asfalten mm mm.

Jag har själv kört med begagnade recetec på gata och kört ganska så inspirerat utan några problem.

Kör man om det är riktigt kallt ute eller blött så är M3 säkerligen det bättre däcket.
 
Okej. Hur är det med konkurrenterna till Racetec? Finns det andra fabrikat i samma klass som är bättre? Sportec M3 är ju ganska ledande i sin klass (sportiga landsvägsdäck), men samma kanske inte gäller för Racetec?
 
Mm ok. Nån som kört både Sportec M3 och Racetec (eller motsvarande) på gata och bana och kan dela med sig lite erfarenheter?
 
Mm ok. Nån som kört både Sportec M3 och Racetec (eller motsvarande) på gata och bana och kan dela med sig lite erfarenheter?
Jag har kört med båda, och precis som andra har sagt tidigare så är greppet bättre på Racetec när man kommer upp i temperatur. Framför allt tycker jag att det är skillnad när man går på gas ut ur kurvorna, där Sportec släpper lite lättare. Det släpper dock ganska snällt, så man hinner känna att det är på väg ut och korrigera. Varma Racetec (har provat K0-K2) sitter som klistrade här i jämförelse.

Jag upplever inte att det är svårt att få upp dem i temperatur, trots att jag inte använder däcksvärmare, men när de är kalla får man vara lite försiktig. Var ganska nära att gå omkull i höstas när det var kallt ute och jag gick på lite för tidigt och framhjulet släppte.

Vad gäller slitage går det utmärkt att få ett Racetec också att slitas dåligt, beroende på hur man kör och har hojen inställd. När jag ökade returen ett snäpp (tack för hjälpen Micke) så förbättrades mitt däcksslitage markant. Däremot måste jag säga att Racetec-däcken håller förvånansvärt bra på gata, trots att de är så mjuka.
 
Jag har kört med båda, och precis som andra har sagt tidigare så är greppet bättre på Racetec när man kommer upp i temperatur. Framför allt tycker jag att det är skillnad när man går på gas ut ur kurvorna, där Sportec släpper lite lättare. Det släpper dock ganska snällt, så man hinner känna att det är på väg ut och korrigera. Varma Racetec (har provat K0-K2) sitter som klistrade här i jämförelse.

Jag upplever inte att det är svårt att få upp dem i temperatur, trots att jag inte använder däcksvärmare, men när de är kalla får man vara lite försiktig. Var ganska nära att gå omkull i höstas när det var kallt ute och jag gick på lite för tidigt och framhjulet släppte.

Vad gäller slitage går det utmärkt att få ett Racetec också att slitas dåligt, beroende på hur man kör och har hojen inställd. När jag ökade returen ett snäpp (tack för hjälpen Micke) så förbättrades mitt däcksslitage markant. Däremot måste jag säga att Racetec-däcken håller förvånansvärt bra på gata, trots att de är så mjuka.

Tack för svaret! Nu blev jag plötsligt mer sugen på Racetec :)
 
Kolla vilket tempratur däckets arbetsområde är.
Racetech är ett bandäck med arbetsområde på ca 80grader.
Däcket är dessutom konstruerat för att släppa ifrån sig värme. Detta för att det inte ska bli för varmt.
Det krävs hård körning för att hålla däcket i rätt temp med andra ord.

Sportec har ett arbetsområde på ca 55 grader.
Konstruerat för att behålla värmen. Detta för att däcket vid gatkörning inte ska bli för kallt.


När du kör gata så kör du korta stunder där ett däck möjlingen skulle kunna komma upp i 80 grader och då ska du verkligen hålla bantempo... Men det är få gånger och korta sträckor. Du stannar upp i kornsningar mm.
Det självklara valet för dig som kör gata det är i detta fall sportech M3.
Det däcket kommer ha bättre fäste vid gatkörning...
 
Last edited:
Tack för svaret! Nu blev jag plötsligt mer sugen på Racetec :)
Jag är som sagt nöjd, men ha i åtanke att allt jag skrev (förutom sista meningen) gäller bankörning. På gata får man inte upp ett sådant däck i temp, och alltså inte samma grepp. Idealt vore förstås att ha en uppsättning däck (eller hoj) för gata och en för bana, men för mig är det tyvärr inget alternativ i dagsläget, så jag får kompromissa.
 
Tack för svaret! Nu blev jag plötsligt mer sugen på Racetec :)

Kom ihåg att om du slänger på (skurna)slicks på hojen och ska köra på vanliga vägar så lär de slitas snabbare pga att de är kalla och kanske aldrig kommer upp i arbetstemperatur! Precis som nån sa måste man hålla bantempo för att de ska värmas såpass.

Hade också röstat på M-3 faktiskt...


Lycka till!
 
Last edited:
Om du får möjlighet med lösa däck jämför ett Racetec mot vilket annat du får tag på.
"Boxa" med handen rakt på slitytan , du märker direkt att Racetec har en betydligt klenare stomme än valfri annan däcktillverkare.

Livslängden är dålig på gata + större risk för punktering iom tunnare stomme.

Men o andra sidan är det också ett av dom lättaste däcken i klassen och passar säkert utmärkt som bandäck.
 
Livslängden är dålig på gata + större risk för punktering iom tunnare stomme.
Jag har bilen avställd hela sommarhalvåret, så det blir ganska många gatmil också på hojen. Jag brukar hinna med kanske 400 mil innan det är dags att byta bakdäck (längre fram), och då är det inte mitten som är slut, så det är inte gatmilen som är dimensionerande.

Jag är dock rätt insnöad på dessa däck (har man hittat något man gillar byter man ju inte gärna), så jag har dålig koll på andra alternativ. Det finns säkert andra däck som är bättre i vissa avseenden.
 
Testa ett par racetec mot tex Dunlop , Bridgestone mm.
Skriv ner miltalen från mätaren vid byte.

Alltid kul med lite siffror.
 
Testa ett par racetec mot tex Dunlop , Bridgestone mm.
Skriv ner miltalen från mätaren vid byte.

Alltid kul med lite siffror.
Svårt att få till en rättvis jämförelse räknat i mil när livslängden beror helt på hur mycket bana det blir. Att det finns däck som håller längre på enbart gata är väl inget tvivel om, men det spelar ju mindre roll om det ändå är kanterna som tar slut först.
 
Testa ett par racetec mot tex Dunlop , Bridgestone mm.
Skriv ner miltalen från mätaren vid byte.

Alltid kul med lite siffror.

Det är väl ganska individuellt.. 06 körde jag slut på 5 set dunlop 208 gp däck på gatan, ca 1500 mil, däcken räckte mellan 200-300 mil per set. Men då var dom flesta milen medioker körning, förutom 10% mer extrem körning, och det var nog dom få procenten som förkortade däckens livslängd till hälften...2
 
Har kört på racetec däck, ca 50 mil mellan bytena med min gamla gsxr1000, endast inspirerad bankörning :D
 
Man kanske skulle satsat på två uppsättningar hjul. Ett par med Sportec och ett par med racedäck. Då hade man kunnat byta fram och tillbaka när man känner för det.
 
Tjena, jag kom över en uppsättning Racetec K1 billigt. Ska på Gotland 3 dagar och har inga däcksvärmare. Hur kommer det att funka vid hyfsat aktivkörning?

Jag har bara kört på orginaldäck tidigare
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top