Sportdäck 2010.

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
GSX-R1000, -03
För er som tycker de svenska hojtidiningarna är sena med tester av nya däck, så finns en test av "Sportreifen 2010" utlagd på tyska Motorrads hemsida:

http://www.motorradonline.de/de/hef...portreifen-12070-zr-17-und-19055-zr-17/306420

Tror resultatet lite kort blev såhär (om inte min tyska eller google translate är för kass):

Tyska Motorrad, 2010-05-27

Däck: Bridgestone BT 016
Bana: 78p, Placering 5
Vått: 67p, Placering 6
Gata: 79p, Placering 5
Totalplats: 6:a

Däck: Continental Sport Attack
Bana: 83p, Placering 3
Vått: 80p, Placering 4
Gata: 87p, Placering 2
Totalplats: 3:a

Däck: Dunlop Sportsmart
Bana: 89p, Placering 2
Vått: 86p, Placering 2
Gata: 86p, Placering 3
Totalplats: 1:a (Vinnare)

Däck: Metzeler Sportec M5 Interact
Bana: 83p, Placering 3
Vått: 81p, Placering 3
Gata: 86p, Placering 3
Totalplats: 3:a

Däck: Michelin Power Pure
Bana: 72p, Placering 6
Vått: 88p, Placering 1
Gata: 81p, Placering 5
Totalplats: 5:a

Däck: Pirelli Diablo Rosso Corsa
Bana: 92p, Placering 1
Vått: 76 p, Placering 5
Gata: 88 p, Placering 1
Totalplats: 2:a

Då kanske inte fursten är helt ute och cyklar..

Har då bara förtroende för mina Sportsmart. :)

Börjar låta som en repig skiva, men Dunlop Sportsmart är de bästa däck jag har använt. Pirelli Diablo Rosso Corsa må möjligen bara vara en placering över Bridgestone BT016 på vått i testet, men jag har testat bägge på ett regnigt Gelleråsen och det kändes som en värld av skillnad till Pirellis fördel. Inga Sportsmart i vått, men klart bättre än BT016.

Inga Sportsmart i vått, men klart bättre än BT016.

Jag har provat Sportsmart och BT016 i vått och det är milskillnader med BT016 som kändes rent ut sagt livsfarlig i blötan på G-åsen. Sportsmart slår BT016 på samtliga punkter oavsett vilket man vill jämföra. Om sen de är bättre än Conti, Michelin, Metzler eller Pirelli det får andra uttala sig om.

Bump,

Då får vi se om det finns mer att tillägga i däcksdiskussionen nu när denna ganska regniga säsong snart är över.

Hur har det varit med era däck denna säsong?
Finns det något att tillägga?

Jag läser på Dunlops hemsida att D211-däcken är till för bandagar och hypersport medan sportsmart ska vara för hypersport och supersport hojar.
Är det några synpunkter på detta?
Någon som har något att tillägga om Power Pure däcken?
Eller något annat ban/gat däck som kan var intressant?

Jag kör på Knutstorp på runt 1.15-1.20, det är ju inte några supertider men man skrapar ju lite knä här och var i alla fall, och däcken har slitits ut mot kanterna.

Tacksam för vidare tips och trix i denna djungel av ständigt svåra val, det är ju snart dags att planera för nästa säsong på allvar och då måste det på med nya sulor.

Ha det bäst...

Bump,

Då får vi se om det finns mer att tillägga i däcksdiskussionen nu när denna ganska regniga säsong snart är över.

Hur har det varit med era däck denna säsong?
Finns det något att tillägga?

Jag läser på Dunlops hemsida att D211-däcken är till för bandagar och hypersport medan sportsmart ska vara för hypersport och supersport hojar.
Är det några synpunkter på detta?
Någon som har något att tillägga om Power Pure däcken?
Eller något annat ban/gat däck som kan var intressant?

Jag kör på Knutstorp på runt 1.15-1.20, det är ju inte några supertider men man skrapar ju lite knä här och var i alla fall, och däcken har slitits ut mot kanterna.

Tacksam för vidare tips och trix i denna djungel av ständigt svåra val, det är ju snart dags att planera för nästa säsong på allvar och då måste det på med nya sulor.

Ha det bäst...

Jag har kört på både power pure och sport smart på bana och gata,och det är stor skillnad till sport smarts fördel.Sport smart både håller bättre och är ett snabbare däck,mitt power pure var helt slut fram efter 400 mil och 4 bandagar,har nu kört ca 650 mil och 6 bandagar på sport smart och det är dax att byta fram nu,bak klarade 4 bandagar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT