Sportblomma.com

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Ja som det låter fast inte så...
Jag gillar blommor som är väldigt annorlunda.
Dvs köttätande växter mm...

Så jag undrar om ni har någon bra länk där man kan köpa/hitta info mm

Jag söker egentligen efter ett namn på en växt som när man rör den så viker den ihop sig på 2 s

nån som vet vad den heter?

AleX skrev:
Jag söker egentligen efter ett namn på en växt som när man rör den så viker den ihop sig på 2 s

nån som vet vad den heter?

"Rör mig ej" finns det en krukväxt som heter, fast den är inte köttätande...

Man skulle inte kunna tro att jag är biolog när man kikar i mina fönster... De enda krukväxterna som inte är halvdöda är de allra tåligaste av kaktusar. Man skulle kunna säga att det finns ett starkt selektionstryck där egenskaper som uttorkningstålighet och hushållning med näringsämnen premieras :hihi

AleX skrev:
tackar

du råkar inte ha lite skötselråd för dem?

Googlade snabbt: http://www.bio.miami.edu/mimosa/mimosa.html

Finns även att köpa som frön och där står ju skötselråd. De är väldigt enkla att sköta, hade såna när jag var liten...roliga att titta på å enkla att odla..

Från www.weibulls.com

Benämning RÖR-MIG-EJ
Latinskt namn Mimosa pudica
Sort
Färg röd / vit
Beskrivning (Sensitiva). En trevlig krukväxt som odlas för sitt fina bladverks skull. Bildar små, oansenliga blommor. Bladen fäller ihop sig vid beröring. Öppnar sig igen efter en kort tid.
Höjd 40-100 cm
Såtid mars - april
Skördetid
Blommningstid Juli-augusti
Plantavstånd
Radavstånd
Livslängd Ettårig, Krukväxt
Odlingsråd Så inomhus i minidrivhus eller direkt i liten kruka med såjord. Så två frön i varje kruka. Efter uppkomst tas den svagaste plantan bort. En utmärkt krukväxt för inomhusbruk.

/Blomtok

Anciol skrev:
Googlade snabbt: http://www.bio.miami.edu/mimosa/mimosa.html

Finns även att köpa som frön och där står ju skötselråd. De är väldigt enkla att sköta, hade såna när jag var liten...roliga att titta på å enkla att odla..

Från www.weibulls.com

Benämning RÖR-MIG-EJ
Latinskt namn Mimosa pudica
Sort
Färg röd / vit
Beskrivning (Sensitiva). En trevlig krukväxt som odlas för sitt fina bladverks skull. Bildar små, oansenliga blommor. Bladen fäller ihop sig vid beröring. Öppnar sig igen efter en kort tid.
Höjd 40-100 cm
Såtid mars - april
Skördetid
Blommningstid Juli-augusti
Plantavstånd
Radavstånd
Livslängd Ettårig, Krukväxt
Odlingsråd Så inomhus i minidrivhus eller direkt i liten kruka med såjord. Så två frön i varje kruka. Efter uppkomst tas den svagaste plantan bort. En utmärkt krukväxt för inomhusbruk.

/Blomtok

Finns det inte någon liknande som heter sensitiva?

AleX skrev:
tackar

du råkar inte ha lite skötselråd för dem?
Hehe, det var ironi va? :näsblod

Nä, jag är hemsk när det gäller krukväxter; lyckas ta ihjäl det mesta. Är mest intresserad av naturen i vilt tillstånd... :tomten

*/ ?>
Back