Sportbilen död...?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Har ju efter att Jettan blivit avlivad av den elaka besiktnings gubben :mad: köpt mig en ny pärla till räjser. Micra av 88:års modell :2cool . Den låter sportigt går över 120 och har en lagom hård fjädring. Hela bilen vibrerar, troligtvis pga den höga trimningsgraden :hihi . Nu bar det sig inte bättre än att övre kylarslangen sprang läck i Söndags. Det blev lite blött under huven och nu vill bil fan inte starta. Har provat med startgas men nej nej den vill inte :( . Det är inte ett uns av liv i den. Fördelarlocket var torrt så där sitter inte problemet. Någon som har några tipps.

björn

Last edited:
björn.e skrev:
Har ju efter att Jettan blivit avlivad av den elaka besiktnings gubben :mad: köpt mig en ny pärla till räjser. Micra av 88:års modell :2cool . Den låter sportigt går över 120 och har en lagom hård fjädring. Hela bilen vibrerar, troligtvis pga den höga trimningsgraden :hihi . Nu bar det sig inte bättre än att övre kylarslangen sprang läck i Söndags. Det blev lite blött under huven och nu vill bil fan inte starta. Har provat med startgas men nej nej den vill inte :( . Det är inte ett uns av liv i den. Fördelarlocket var torrt så där sitter inte problemet. Någon som har några tipps.

björn

Jahaja, vänta bara tills du ska fylla på olja.. :D (jag brukar ta till aluspettet för att få bort micrans "kork")

Ljunghusen skrev:
Jahaja, vänta bara tills du ska fylla på olja.. :D (jag brukar ta till aluspettet för att få bort micrans "kork")

Imo att den säkerligen kommer att få gå på spillojan från hojen så är det ett senare problem. Just nu vill jag bara ha igång pärlan pga att jag är lite beroende av den :4skrika

björn

Långa farbron skrev:
Kolla så det inte ligger en massa kylvatten nere vid tändhattarna.

Där har vi nått, jag fick ju stå ute på gatan och ljuset kunde ju varit bättre :3freak . Lika fan tycker jag ju att hon borde hosta till i alla fall men det är inte ett livstecken från damen. Behöver fler tipps kan inte bara vara jag som åker skrotbil här inne :huvet

björn

björn.e skrev:
Där har vi nått, jag fick ju stå ute på gatan och ljuset kunde ju varit bättre :3freak . Lika fan tycker jag ju att hon borde hosta till i alla fall men det är inte ett livstecken från damen. Behöver fler tipps kan inte bara vara jag som åker skrotbil här inne :huvet

björn

Montera bort huven och knuffa den till närmsta lyktstople :mattias

Edit:

Eller så tar du på dig en nätbrynja går ut och böjer ner lyktstolpen.

Last edited:
björn.e skrev:

björn

Har köpt en 12v arbetslampa med någon form av lågenergilampa i. Ger ok ljus och drar lite ström. Schysst att ha för just sådanna tillfällen...

Tror på kylarvatten runt tändhattarna jag med.

Jag hade nog testat att fulstarta dvs torka, blås rent så mycket som möjigt, femfemtisexa rikligt över kablar och lock bogsera biljävlenen ordentlig resa. Gammal skit måste man aga emellanåt.

Fjäskigare metod är att kolla så du har gnista först men jag hade ju gissat på att du har lyckats sura bilen ordentligt och behöver trycka till den lite extra...

Ja, en meka-med-skitbilar-tråd. Äntligen!

Den här tråden minns jag särskilt väl: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35381&page=1&pp=20&highlight=granada
Har jag berättat om när jag sprängde motorn på min Saab 900 Turbo -81? :död
Chrille skrev:
Förresten, det finns en nackdel med den gamle fina Anusen (och Granadan). Växelspaken har en jävla ovana att lossa ... Inspirerande att bromsa hårt in i en korsning, kasta bak växelspaken i baksätet och sen ge full gas.
stavgren skrev:
:D
Fick just en flashback från många somrar tillbaka. Blåste om nån nisse med min fina granada, taktiskt riktigt precis innan en rondell. När jag kommer fram till rondellen är det trafik där så jag måste stanna o nyss omkörda bil kommer ikapp o står o väntar bakom. När jag ska lägga i ettan får jag hela växelspaken i handen. Gissa hur pinsamt det var att gå ut o försöka skjuva bilen åt sidan :död

har du gnista så dra igång den med lite startgas.
Har du inte gnista så lös det problemet först.
Alt 3 tippa den i ån (först efter att de andra 2 metoderna inte funkat)

valmers skrev:
Ja, en meka-med-skitbilar-tråd. Äntligen!

Den här tråden minns jag särskilt väl: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35381&page=1&pp=20&highlight=granada
Har jag berättat om när jag sprängde motorn på min Saab 900 Turbo -81? :död

Erkänn. Ibland drar det allt i raggargenerna. Avgastrimmad Granada med femekrade lm-fälgar, sänkt med vinkelslip och felstämd baslåda i skuffen. Donke plåt !!!

Sen så ä re dax att börja ragga runt, bara köra kring på stan å ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här å där å ragga runt. Ja jag ä en riktig raggare de kan förstås, jag ha till och med för satan raggat i Borås, jag har visat röven på var enda jävla torg, därför satt jag inne fyra dar i göteborg.

Chrille skrev:
Erkänn. Ibland drar det allt i raggargenerna. Avgastrimmad Granada med femekrade lm-fälgar, sänkt med vinkelslip och felstämd baslåda i skuffen. Donke plåt !!!

Sen så ä re dax att börja ragga runt, bara köra kring på stan å ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här å där å ragga runt. Ja jag ä en riktig raggare de kan förstås, jag ha till och med för satan raggat i Borås, jag har visat röven på var enda jävla torg, därför satt jag inne fyra dar i göteborg.
Min 900 Turbo användes som raggarbil i värmlandsskogen när jag var 20+. Raka rör, jalusi och bra *hrrrrrrrrrrrrrm* musik i de sönderspelade högtalarna. Tyvärr skruvades turbotrycket upp en gång i veckan, vilket till slut ledde till att det sa poff. :död

:rofl

fyfan va kul tråd :D skönt att stämningen å sarkasmen är på topp somvanligt..

Den lever nog... Så här gick det. Jag åkte och hämtade Medin då det är lite svårt att kolla gnistan samtidigt som man ska vrida på nyckeln. Gnistan uppenbarade sig inte där av blev det lite jobbigare. Iväg och bytte mammas bil mot min Hyundai buss. Tog med verktyg samt mojäng som man mäter ström med. Vi kunde då konstatera att spolen gav kräm men inte rotorn. Nu var ju saken biff.Lämnar Medin då han promt måste plugga vilket jag tycker är helt onödigt när min bil är död. Åker som ett skott till närmsta Micra dels försäljare. Han vill dock ha 500 spänn för rotor och fördelare :kocko . Hyundai bussen går som en F1 bil genom staden till mekonomen. Killen servera en rotor och fördelare för endast 300 :död . Imo att jag måste ha bilen var det bara att slanta upp. Hem igen bara för att konstatera att det är fel grejor. Mekonomen professorn kan helt plötsligt inte få tag på rätt grejor så det var ju bara att åka till Nissan nasaren igen. Men ett litet flin ger han mig dyr griparna :huvet . Hem igen monterar sprutar startgas slår om tändningen och...inte ett skit :mad: . Börjar mäta på dvs bra och ha prylar, som Japanerna tycker man ska ha i en motor. Helt plötsligt hoppar den igång :va . Nu har jag kört några mil så får vi se om hon startar när hon blivit kall.

björn

Ps då bilen kostade 6000 käns det lite jobbigt att dom dyraste delarna är nått som kostar 5:50 till en 740 ds

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...