Sportbåt.com??

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hallå.

Nu vet jag att jag är på helt fel ställe och simmar men eftersom sporthoj.com är en outtömmlig källa på alla sorters kunskap så finns det inget bättre ställe att fråga på.

En polare har i dagarna köpt en liten sport båt. En selco rival med en 115 hks mercury motor på. Denna båten är dock godkänd för max 70hk.

Så snart båten börjar plana så sticker den till höger och är därför omöjlig att köra planande. Det är ju lite trist när det är en sportbåt han köpt. Beror detta på att båten är övermotoriserad eller finns det andra orsaker?

Hjälp mottages tacksamt...
 
rosena skrev:
2259838 Anod rodret ovanför proppen? Fel inställd eller slut?

MVH

Hur ska det se ut? hur ska det stå? det verkar stå rakt i alla fall om det är det som ser ut som en liten fena du menar....
 
Har ni kollat så att allt annat ser rakt ut?
Så att själva "drev delen" inte fått sig en smäll och blivit sned eller liknande?

Är skrovet helt och rent? Kan vara något sådant som påverkar!


Edit:

Kom på en annan sak, Vissa båtar reagerar dåligt på för högt hk antal, dvs för långt över det angivna
Och då kan båten lägga sig på sidan, få skador på backspegel mm.
Kan vara något sånt
 
Last edited:
En del ”övermotoriserad” båtar har en tendens att få för mycket bärighet i kölen när det går riktigt fort. Det som händer då är att båten går upp på kölen och faller/lägger sig på ena sidan och i vissa fall vandrar den från sida till sida.

Tyvärr så handlar det om att skrovet helt enkelt inte är konstruerat för den hastigheten. Kan ibland fixas med Speed Rails (har för mig att priset är strax under 2000:- för ett par), monteras på sidorna av skrovet för att skapa kontrollerad friktion och kraft (kan t.ex. ge en ökad lyftkraft så att båten kommer upp i plan snabbare). Finns även integrerade i bottenformen på vissa skrov.

Kontrollera även att motorn verkligen sitter centrerad på akterspegeln, felmonterat kan betyda skillnaden mellan körbar och okörbar. Den lilla fenan ovanför propellern används "enbart" vid låga farter (och ibland som offeranod), justeras så att båten går rakt fram utan att tvinga styrningen åt något annat håll. Kontrollera även att kavitationsplattan (plattan ovanför propellern där den lilla fenan sitter monterad) ligger i rätt höjd i förhållande till skrovet. I princip skall plattans undre del vara i linje med den lägsta punkten på båtens skrov (planade båt). Använd t.ex. en bräda eller justera med ögonmått mot skrovet.
 

Bifogat

  • technology_3.gif
    technology_3.gif
    9.9 KB · Visningar: 204
Alla båtar vill dra till höger tack vare att propellern är vinklad som den är.
Men som ovanstående talare sa så kan det även vara anod-skäddan som sitter ovanför propellern.
En del båtar reagerar även olika på vilken höjd snurran är monterad. Går tex att prova sätta några distanser mellan motorn och akterspegeln när du hänger dit den.
Annars är det bara att hålla i ratten eller skaffa hydraul styrning! Kostar dock en vacker slant!
Sen att det är åt h*lvete för stor snurra på båten kan vi ju diskutera nån annan gång! Se upp för sprickor säger jag...
 
hur ser motorfästet ut? förstärkt på nå sätt?
inte för att de har me de o gö men ändå.
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top