Sport vs touring eller båda?

Okej, 2 av 2 väljer kompromisser till sin semester+ringen.
Inget vidare underlag för att dödförklara sporthojen än. Nu är det ju så att sportisar ännu är populära åtminståne till bana och svinkörning på hemmaplan.Men låt mig då komma tillbaks till grundtanken med den här tråden;
Undviker ni att dra på en semestertripp bara för att ni har sporthojar?

Harmon Rabb, bra tips om ringen! Hoppas många som sticker ner första gången tar suger åt sig.
 
Men låt mig då komma tillbaks till grundtanken med den här tråden;
Undviker ni att dra på en semestertripp bara för att ni har sporthojar?

Harmon Rabb, bra tips om ringen! Hoppas många som sticker ner första gången tar suger åt sig.

Funderar själv på om man skulle känna sig säkrare om man först får upp tempot på ringen med bil. När man väl kan bansträckan borde man kunna slappna av mer på motorcykeln. Att som nybörjare sitta och hålla koll backspegeln mer än vad man tittar framåt är en stor stressfaktor även om man kör i en bil som får anses vara mycket säkrare i händelse av en olycka.

Även om det är fullt möjligt att åka på semester med en sporthoj är det inget som lockat mig. Allt beror givetvis på hur kompromisslös motorcykel man har. Att ligga och köra rakt fram timvis med en extrem sittställning är inget för mig. Har testat att köra t&r Helsingborg- Göteborg och det kommer jag aldrig att göra om. Det är något helt annat att köra aktiv körning på mindre landsvägar tvärs över Skåne. Inte alls lika påfrestande även om man avverkar 10 mil extra jämfört med en resa fram och tillbaka till Göteborg.

Jag hade nog hyrt eller köpt en skåpbil om jag skulle köra motorcykel i alptrakterna eller södra delarna av Europa. Skönare att vara utvilad och kunna njuta av de sträckorna som man önskar att avverka och verkligen välja ut det bästa som passar den typen av motorcykel man har.
 
Funderar själv på om man skulle känna sig säkrare om man först får upp tempot på ringen med bil. När man väl kan bansträckan borde man kunna slappna av mer på motorcykeln. Att som nybörjare sitta och hålla koll backspegeln mer än vad man tittar framåt är en stor stressfaktor även om man kör i en bil som får anses vara mycket säkrare i händelse av en olycka.

Även om det är fullt möjligt att åka på semester med en sporthoj är det inget som lockat mig. Allt beror givetvis på hur kompromisslös motorcykel man har. Att ligga och köra rakt fram timvis med en extrem sittställning är inget för mig. Har testat att köra t&r Helsingborg- Göteborg och det kommer jag aldrig att göra om. Det är något helt annat att köra aktiv körning på mindre landsvägar tvärs över Skåne. Inte alls lika påfrestande även om man avverkar 10 mil extra jämfört med en resa fram och tillbaka till Göteborg.

Jag hade nog hyrt eller köpt en skåpbil om jag skulle köra motorcykel i alptrakterna eller södra delarna av Europa. Skönare att vara utvilad och kunna njuta av de sträckorna som man önskar att avverka och verkligen välja ut det bästa som passar den typen av motorcykel man har.
Jo, men det där med att lära sig banan med bil först blir väl lite som att lära sig banan två gånger,dvs. ganska dyrt? Jag menar att om man först kör 30 varv med bil och sen ger sig ut på hojen och tror att "fyfan här har jag kört 30 varv flytt´ på er ba tut tut" liksom...
Det kanske motsvarar 5 varv. Eller tänker jag galet?
Att ta en skåpbil till alperna verkar skitmart! Plötligt är utrymmesbristen raderad + att man kan stanna och bara stuva in i Puttgarden!
 
Okej, 2 av 2 väljer kompromisser till sin semester+ringen.
Inget vidare underlag för att dödförklara sporthojen än. Nu är det ju så att sportisar ännu är populära åtminståne till bana och svinkörning på hemmaplan.Men låt mig då komma tillbaks till grundtanken med den här tråden;
Undviker ni att dra på en semestertripp bara för att ni har sporthojar?

Harmon Rabb, bra tips om ringen! Hoppas många som sticker ner första gången tar suger åt sig.

Det där är så personligt, hur man klarar av körställningen. Det finns ju massvis med folk som åker Europa runt på sporthojar, personligen får jag ont i hela kroppen typ rygg, nacke, armar och knän om jag kör mer än 5-10 mil på sporthoj.
 
Det där är så personligt, hur man klarar av körställningen. Det finns ju massvis med folk som åker Europa runt på sporthojar, personligen får jag ont i hela kroppen typ rygg, nacke, armar och knän om jag kör mer än 5-10 mil på sporthoj.
Jo, vi är väl många som gillar att toura med sporthojar.
Men om man sitter på ett motorväggsfik och glor, så tycker i allafall jag att det passerar fler tjockisar med skägg, stelbens-chopper och packning än sportisar med packning.
Jag gillar att ligga å gnida bana också men inte hela semestern.
Det kanske är så att man inte ser sin hoj som ett semesterfordon. Ska man iväg så tar man bilen istället, det går i mycket mera packning och inte blir man blöt heller.
 
Tänk inte så! Du är långt från ensam och även om man åker efter GPS-rutt behövs riktig karta....
Var hittar man bästa kartan över Alperna och vilken skala är bäst?
edit: Jag har läst att 1:200 000 ska vara lagom. Synpunkter?

Min GSXR1000K5 är nu touringkittad för en tripp till Alperna i juni. Racefotpinnarna (halvhöga) är nu ersatta av orginalen och sadeln är pimpad med en Airhawkdyna. Packväskor, eluttag och hjälmkamera är också fixat och Autozug-biljetten Hamburg-Munchen är betald så i år blir det Superbiketouring! :)
 

Bifogat

  • IMAG0077s.jpg
    IMAG0077s.jpg
    161.7 KB · Visningar: 175
Last edited:
Var hittar man bästa kartan över Alperna och vilken skala är bäst?
edit: Jag har läst att 1:200 000 ska vara lagom. Synpunkter?
:)


Jag använder Motorrad Reisekarten över alperna som komplement till min GPS. Hittade den inte på Mapsman längre dock. Men min karta täcker hela Schweiz, Österrike och sydöstra Frankrike (allt öster om Marseille) och norra Italien (allt norr om Turin). 39 inplastade kartblad sitter fast i en hård pärm. Varje blad är lite mindre än ett A4, och viker man upp det så blir det något större. Baksidan visar kontaktuppgifter och prisnivå för hotell/campingar/mc-verkstäder som finns i området på kartbladet.

1:300 000 är skalan, och tappar man bort ett kartblad ska det gå att beställa enstaka. De goaste MC-vägarna är markerade med grönt.
 
Toppentips Marzocchi!

http://www.mapsman.com/store/category.php?id=46 verkar gå att beställa karta över det området man ska åka..... blir många kartor för oss då =)
Har du beställt nån redan? Marzocchis verkar ju kalas. Kanske svår att få in i kartfickan på tankväskan eventuellt och jag vet inte om Maribor är med men jag är beredd att köpa den. Du har ju GPS'en så jag kan köra old school :) Blir väl vi som navigerar antar jag
 
Last edited:
Var hittar man bästa kartan över Alperna och vilken skala är bäst?
edit: Jag har läst att 1:200 000 ska vara lagom. Synpunkter?

Min GSXR1000K5 är nu touringkittad för en tripp till Alperna i juni. Racefotpinnarna (halvhöga) är nu ersatta av orginalen och sadeln är pimpad med en Airhawkdyna. Packväskor, eluttag och hjälmkamera är också fixat och Autozug-biljetten Hamburg-Munchen är betald så i år blir det Superbiketouring! :)


Det där ser helrätt ut !:yoparty

Har en K4 som jag kört som mest 174mil på en helg med,visst känns det lite i knän osv men inget allvarligt...
Vi är ett gäng gubbar som brukar åka en sväng i Sverige helgen före midsommar varje år med en salig blandning av hojar,allt från Yamaha Warrior till Hayabusa och det är sällan nåt strul.
Tipset med armbågarna på knäna funkar grymt bra,jag brukar även hoppa upp och sitta på tanken för att sträcka på benen,mest i lågfartspartier dock - det blir lite konstigt att sitta så högt + att man inte ser nåt i backspeglarna.....:tummenupp

Toura på !
 
Var hittar man bästa kartan över Alperna och vilken skala är bäst?
edit: Jag har läst att 1:200 000 ska vara lagom. Synpunkter?

Min GSXR1000K5 är nu touringkittad för en tripp till Alperna i juni. Racefotpinnarna (halvhöga) är nu ersatta av orginalen och sadeln är pimpad med en Airhawkdyna. Packväskor, eluttag och hjälmkamera är också fixat och Autozug-biljetten Hamburg-Munchen är betald så i år blir det Superbiketouring! :)
Det här ser så rätt ut!
Så ska en riktig gt-räser se ut i mina ögon! Nu går det inte att skylla på hojen om semstern blir misslyckad. Ide´n med väskor som man bara kan hänga av tilltalar mig.
Rätt va det är kör man förbi en bana som visar sg vara öppen, ska berätta om en sån dag senare. Det är då man inte får ha valt för hårda touringdäck.
Smidig tankväska! Vad är det för modell?
 
Det här ser så rätt ut!
Så ska en riktig gt-räser se ut i mina ögon! Nu går det inte att skylla på hojen om semstern blir misslyckad. Ide´n med väskor som man bara kan hänga av tilltalar mig.
Rätt va det är kör man förbi en bana som visar sg vara öppen, ska berätta om en sån dag senare. Det är då man inte får ha valt för hårda touringdäck.
Smidig tankväska! Vad är det för modell?
Hehe, tack :) Ja vi planerar att stanna till vid Nürburgring på väg hem om det är öppet för allmänheten :) Jag kommer nog att köra på ett set Michelin Road2 (2CT) mest för att jag har ett set liggandes i garaget. Inte optimalt för bana alls men de lär inte ta slut iaf. Inte lika snabbstyrda som Power så lite kommer jag kanske lida i alla hårnålskurvor och serpentinvägar men jag kör ju inte för att slå några rekord under denna resa. Jag lär inte bli frånåkt :tungan

Väskan är köpt på www.louis.de för ca 250 kr. Tyvärr hittar jag den inte på deras hemsida just nu. Rätt liten (10 liter) men den sitter bra med sina magneter och en säkerhetsrem runt styraxeln så det blir smidigt att ta loss vid tankning eller andra stopp. Ingen ryggsäcksmodell men axelrem ingår så det blir ju här värdesakerna och kameran får åka. Det blir inget sitta på tanken och åka denna resa :D
 
Last edited:
castle road, från mannheim till prag som sagt med 70 slott
Någon som kört denna tur ?
Vill ha lite avstickare på vägen ner så man letar bra/goa hoj vägar

så man fundera på att eventuellt köra ner mot prag sen köra mot mannheim dra in mot blackforrest kanske något in i frankrike sen dra mot
alperna

Och ja en bra hoj semester med många mil ska kännas i ringen :arsele
(Säger man nu då sin första mc tour närma sig). Kanske ändra mig tills nästa år

Man skulle nästan haft samlade info om länder /tur förslag tips/bilder
i olika under forum här.
 
Hehe, tack :) Ja vi planerar att stanna till vid Nürburgring på väg hem om det är öppet för allmänheten :) Jag kommer nog att köra på ett set Michelin Road2 (2CT) mest för att jag har ett set liggandes i garaget. Inte optimalt för bana alls men de lär inte ta slut iaf. Inte lika snabbstyrda som Power så lite kommer jag kanske lida i alla hårnålskurvor och serpentinvägar men jag kör ju inte för att slå några rekord under denna resa. Jag lär inte bli frånåkt :tungan

Väskan är köpt på www.louis.de för ca 250 kr. Tyvärr hittar jag den inte på deras hemsida just nu. Rätt liten (10 liter) men den sitter bra med sina magneter och en säkerhetsrem runt styraxeln så det blir smidigt att ta loss vid tankning eller andra stopp. Ingen ryggsäcksmodell men axelrem ingår så det blir ju här värdesakerna och kameran får åka. Det blir inget sitta på tanken och åka denna resa :D
Däcken funkar säkert, det gäller väl som du säger att inte försöka sätta banrekord direkt.
Jag körde Metzler sportec m3, skitbra både för bandagar och Alptouring.
På min r6 gick det åt knappt 3mm på 740 touringmil. Då gick det att ändå att köra höga
57:or på "gamla" Sviestad utan att däcken svimmade.

Storleken på väskan är perfekt, det räcker ju om kartbok, vattenflaska, kamera, pass och regpapper får plats. Nackdelen är att man aldrig törs släppa den ur sikte.


När ni använder magnetväska;Är det fler som fått bankkorten avmagnetiserade? Jag har plånboken i innerfickan och då jag lägger bröstet på tanken blir det inget bra... Var ska man ha kortet då?
 
Last edited:
När ni använder magnetväska;Är det fler som fått bankkorten avmagnetiserade? Jag har plånboken i innerfickan och då jag lägger bröstet på tanken blir det inget bra... Var ska man ha kortet då?
OJ! Bra tips ang VISA-kortet :tummenupp En sån sak kan ju fucka upp semestern rätt bra :D
Finns några fack i locket på väskan så det kan gå bra men pass och bankkort får nog åka i innerfickan för säkerhets skull. Chippet lär väl klara sig ändå?
 
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top