Sport-touring ???

Killeak

Brum, brum ;)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skogen utanför Gävle
Hoj
1995 Kawa zx9r
Hej, jag funderar på att köpa en sport-touring...

Det står mellan Kawasaki ZZR 1100 och Suzuki RF900 :confused:

Vilken är bäst? Det handlar om 1993 - 1995 års modeller!!!

Finns det någon här som har erfarenhet av någon av dessa eller bäst av allt någon som kört båda dessa och har en konkret jämförelse ;)

Tack på förhand!!! :tummenupp
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
hade tatt rf900, den ska vara ruggigt bra i motorn, snyggare tycker jag att den är oxo....mer vet jag inte
 

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
Håller med ravetrancer

Kawasakin ska ha gott med pulver i motorn men resten håller vad jag hört inte samma klass som Suzukin och den saknar ju inte motor den heller. För övrigt så e det mycket tätare service intervaller på Kawasakin vilket blir dyrt i längden.

Skulle utan att blinka lagt mina pengar på Zukkan.
Lycka till :tummenupp
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
Killeak skrev:
Hej, jag funderar på att köpa en sport-touring...

Det står mellan Kawasaki ZZR 1100 och Suzuki RF900 :confused:

Vilken är bäst? Det handlar om 1993 - 1995 års modeller!!!

Finns det någon här som har erfarenhet av någon av dessa eller bäst av allt någon som kört båda dessa och har en konkret jämförelse ;)

Tack på förhand!!! :tummenupp

Har kört båda... :) en 93:a ZZR en hel säsong samt RF:en vid en vanlig provkörning...

Stod som du i valet o kvalet mellan dessa två men att det blev Kawan berodde nog mest på att den va billigare samt enligt min smak snyggare o skönare att åka långt på.

Visst Kawan har en motor som skjuter på i alla farter utan dess like men när man ska svänga eller bromsa så känns den som buss.

RFen går bra men har väl inte riktigt det där vridet som bara hojar med mer kubik har på lägre varv.
Den funkade väl hyfsat när det svängde med men är ju absolut inte i klass med dagens sporthojar.
Vad jag kommer ihåg så kändes framgaffeln lite överdrivet mjuk.

Kör själv idag en Blackbird som jag inte har något ont att säga om. Anser den vara en utav dom bästa kompromisserna vad det gäller stor stark motor, väghållning och touring.

Så mitt råd till dig skulle bli glöm dom andra två och köp en blackbird!!! :D
 

Brandgul

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
Hojlös
Gallianoman:
Tycker du ska kolla på Triumph Sprint ST... Förstår inte att inte Räjvtransaren föreslog den...


Sprint ST fanns inte så tidigt som 93 till 95
 

Killeak

Brum, brum ;)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skogen utanför Gävle
Hoj
1995 Kawa zx9r
Tack så mycket för alla inlägg!!!

Det är inte lätt det här, har skita svårt att bestämma mig, men i slut ändan är det förmodligen pris, skick och tillfälle som blir det avgörande...

När jag sökt efter begagnade RF och ZZR från åren 93-95 så kan jag ju direkt konstatera att det inte kryllar av dem precis. Så som det verkar så är det inte bara att välja, utan att hitta nån först också ;)

Om det är någon annan än mig som är ute efter en begagnad hoj så rekomenderar jag starkt tidningen BIKE TEST, hur bra som helst med typ alla cyklar mellan 85 - 02 :bow
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Brandgul skrev:
Gallianoman:
Tycker du ska kolla på Triumph Sprint ST... Förstår inte att inte Räjvtransaren föreslog den...


Sprint ST fanns inte så tidigt som 93 till 95

För kännedom:

Sprint history
  • November 1992
    Frame-mounted twin-headlight fairing added to Trident 900 to create Trident 900 Sprint
  • September 1993
    New colours available, a clock is fitted as standard
  • December 1994
    Name changes to Sprint 900. The tail section gets a smoother, more curvaceous restyle with new rear light and two-piece cast grab rail; exhaust gets black chrome downpipes and satin chrome finish silencers; three hollow-spoke aluminium wheels, 17 inch rear; graphics are updated; optional factory luggage kit becomes available.
  • November 1995
    Name changes simply to Sprint, and the bike moves into the top three best selling Triumphs worldwide. New, lighter exhaust system fitted; uprated rear shock with seven stage preload, 12-way adjustable rebound damping
  • 1998
    Sprint evolves into two models, the Sprint Executive with integrated luggage as standard, and the Sprint Sports with lower bars, higher exhausts and firmer suspension.
  • 1999
    All new Sprint ST introduced.
  • 2002
    New T6 engine introduced

Alltså: Sprint ST kom 1999, men namnet Sprint har funnits mycket längre än så, och är en bra sporttourer i alla sina varianter.

/Micke
 

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Spånga
Hoj
KTM
Jag skulle valt RF:en
Har kört min i tre år nu. Är helnöjd med den. Mycket trevlig motor och så på den. Kan inte jämföra med ZZR:en då jag aldrig provat den.

Om du är intresserad kan jag överväga att sälja min -97:a till dig..
 

Bifogat

  • hojjen.jpg
    hojjen.jpg
    31.4 KB · Visningar: 376

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Re: Re: Sport-touring ???

gurra2fast skrev:
RFen går bra men har väl inte riktigt det där vridet som bara hojar med mer kubik har på lägre varv.
Den funkade väl hyfsat när det svängde med men är ju absolut inte i klass med dagens sporthojar.
Vad jag kommer ihåg så kändes framgaffeln lite överdrivet mjuk.

Hmm, råkat ut för något märkligt exemplar ?
Min RF är tvärtom ganska hård i dämpningen.

Har iofs inte kört en ZZR1100, men RF:en har iaf utmärkt sig för ett väldigt bra effektregister enligt de tester som jag läst.
Den är åtminstone kvickast i accet av niohundramaskinerna.
0-100 km/h på 2,5s
0-402m på 10,4s
:fakta
...om det nu är väldigt viktigt i valet av hoj alltså :rolleyes:

Men annars är det ju bara att prova de exemplar som du kommer åt.
Och så håller jag med den som skrev ovan:
Nummer ett måste vara att hitta någon maskin till salu...
Inte alltid så lätt att hitta något inom rimliga avstånd :eek:
Letade själv efter både RF900 och VFR750 innan jag hittade min nuvarande RF.
Sökresultat under vintern och tidig vår:
Någon enstaka VFR fanns inom 20 mils avstånd, men var tokdyra, och närmsta RF fanns på 30 mils avstånd (kunde oxå finna några på över 150 mils avstånd...).
Till slut "trillade jag över" en RF i en "grannort".
Bara att vara snabb och slå till, då den hojen var ett schysst köp!
:tummenupp

Edit: man bör ju läsa vilka hojar som (egentligen) jämförs, innan man svarar...
 
Last edited:

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
:cool: :tummenupp RF har en lite för mjuk framgaffel men det går lätt att fixa, kolla in motospeeds hemsida så fins det grejer att köpa, ZZR är en buss på icke raka vägar, men har ett satans ös i motorn, jag hade helt klart valt RF och fixat framgaffeln och behöver du mer ös i ´toppen så finns det prylar till den att tillgå.
Lycka till.
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Nu vet jag varför det råder olika meningar om framgaffeln på RF900.

De första årsmodellerna (94-95) har en mjuk framgaffelfjäder, medan de sista årsmodellerna (96-98) har fått upppdaterade fjädrar i gaffeln.

Så kan det vara... :crash
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top