sport/touring?

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000RA -09
hej

undrar om ni kan säga vilka hojar som tillhör försäkringsklass sport/touring. alltså inte bara sport klassen.

är ju inte så lätt att veta ..

VFR :yoparty .... och även vtr 1000 tror jag....Enad jag vet tyvärr..
Yamaha Thunderrace 1000 R
Suzuki GSX 1100 F
Kawasaki zx10 -88
Triumph 1200 daytona
De här kallades för sport/touring på blocket ialla fall..

Last edited:
blackbird räknas nog dit men ska va dyr att försäkra ändå.. (har jag hört).. ville egentligen ha en sån.

Hur dyr en försäkring är hänger i de flesta fall ihop med hur mycket effekt mc:n har i fårhållande till vikten. Om den främst är avsedd för sportkörning eller touring spelar ingen roll. Sen har ju oftast touringinriktade hojar en lite högre vikt än rena sporthojar, så därför i de flesta fall billigare.
Vet att If i sina märkesförsäkringar för Honda och Triumph använder begreppen Sport och Touring, men tror inte några andra försäkringsbolag gör det.

Jag försäkrar min R1:a (sporthoj) i Folksam. Hade tidigare en Kawa ZZR1400, som väl av många skulle definieras som sporttouring eller nåt i den stilen. Jag betalar exakt samma premie för R1:an som för Kawan. Kawan vägde ca 30kg mer, men hade mer effekt (vilket märks, R1:an känns i vissa lägen rent ut sagt slö i jämförelse...).

KTM SuperDuke går nog in där, iaf sett till den "låga" premien.

Hur dyr en försäkring är hänger i de flesta fall ihop med hur mycket effekt mc:n har i fårhållande till vikten. Om den främst är avsedd för sportkörning eller touring spelar ingen roll. Sen har ju oftast touringinriktade hojar en lite högre vikt än rena sporthojar, så därför i de flesta fall billigare.
Vet att If i sina märkesförsäkringar för Honda och Triumph använder begreppen Sport och Touring, men tror inte några andra försäkringsbolag gör det.

Jag försäkrar min R1:a (sporthoj) i Folksam. Hade tidigare en Kawa ZZR1400, som väl av många skulle definieras som sporttouring eller nåt i den stilen. Jag betalar exakt samma premie för R1:an som för Kawan. Kawan vägde ca 30kg mer, men hade mer effekt (vilket märks, R1:an känns i vissa lägen rent ut sagt slö i jämförelse...).

när jag kollade runt sa dom att de fanns klasser som hette st1 o 2 = sporttouring klasser. annars är de väl klass 8 om de är rena spoorthojjar?

Kolla på www.bilsport-mc.com dom tar inte de så kallade supersport hojarna

dom tar hojjarna men erbjuder bara trafikförs o de är dyra som attan. skulle betala 36000 för en yamaha R6 o då är jag ändå 30 år..

Last edited:
när jag kollade runt sa dom att de fanns klasser som hette st1 o 2 = sporttouring klasser. annars är de väl klass 8 om de är rena spoorthojjar?

Det finns nog klasser, men jag tror att det är förhållandet effekt/vikt som bestämmer vilken klass som hojen hamnar i. När jag har ringt runt har dom mest intresserat sig för just effekten och tjänstevikt.
Uppenbarligen kan olika hojtyper hamna i samma klass. Min gamla hoj, ZZR1400 ("sporttouring") och min nya R1 ("sport") har exakt samma premie.

Ducati ST2, ST4, ST4s, ST3

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...