Sport/Sporttouring-hoj, vilken ska jag ha?

downtownoslo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
Letar!
Tog ganska nyligen körkort för tung och är på jakt efter en hoj som man kan ha jävligt mycket kul med på egen hand - både på gata och bana - MEN som även är bekväm att köra längre turer (80 mil+) med bruden på bönpallen och en del packning.

Har läst en hel del på forumet om Thunderace (http://www.blocket.se/vi/17180999.htm?ca=9_s) och TL1000S (http://www.blocket.se/vi/17096440.htm?ca=9_s). Båda verkar vara kvalitetshojar med OK effekt, försäkringskostnad och bekvämlighet.. Men hur är de att köra?

Ge mig gärna andra förslag på hojar som kan passa mig!
Ta gärna med en motivation, försäkringskostnad (Hel), servicekostnader och annat relevant!

Pris: ~*50 000kr i inköp. :squid

Last edited:
Jag köpte en SV1000S som första hoj (tungtkort), tyckte att den va perfekt för allt, va en del på bana m den lekte lite på gatan o bra vrid o så kostade inte försäkringen så himla mycket heller, vilket är ett plus!

VFR800 - snäll, lättkörd, kul och enormt vettig att försäkra.

Min gamla pärla står på Stibix, och är ett fynd (nyskick, nya michelin pilot road 2ct, nyrenoverad gaffel) - den skulle varit kvar än om inte man blitt' skvatt galen och fått sporthojssug.

/J

Jag köpte en SV1000S ...

SV1000S (http://www.blocket.se/vi/17224133.htm?ca=9_s) var också ett mycket bra alternativ! Snygg hoj, verkar vara billigare i inköp om man tittar på årsmodell/hur långt de har gått.

Tack!

VFR800 - snäll, lättkörd, kul och enormt vettig att försäkra.

Min gamla pärla står på Stibix, och är ett fynd (nyskick, nya michelin pilot road 2ct, nyrenoverad gaffel) - den skulle varit kvar än om inte man blitt' skvatt galen och fått sporthojssug.

/J

Har alltid gillat Honda's motorer & effekten är ju nästan samma som sukka tl1000s. Kan tänka mig att VFR'n är smidigare t.ex. i stan... Ett till mycket bra alternativ...
Börjar bli för många att välja mellan nu! :gnissla

Last edited:
Rad 4:a riktig sporttouring FZS 1000, billig att försäkra, billiga på soppan, motor från r1 med bättre mellanregister, duger til bana, touring och kurviga vägar.Lite mer begränsad budget kanske en RF 900, bra potent motor 135 hk ca, ruggigt snabb i accet, kåpa som skyddar bra i vinden och billig att försäkra, körde en Rf 900 lite mer än 1 säsong.

MEN vilken sporthoj som helst duger till det:tummenupp

Last edited:
SV1000S (http://www.blocket.se/vi/17224133.htm?ca=9_s) var också ett mycket bra alternativ! Snygg hoj, verkar vara billigare i inköp om man tittar på årsmodell/hur långt de har gått.

Tack!

Har alltid gillat Honda's motorer & effekten är ju nästan samma som sukka tl1000s. Kan tänka mig att VFR'n är smidigare t.ex. i stan... Ett till mycket bra alternativ...
Börjar bli för många att välja mellan nu! :gnissla

Kanske inte så viktigt för dig men jag tycker även att det är ett sjukt vackert ljud i vfr 800

jag e sjukt nöjd med min vfr 800, rolig att leka med samtidigt som den är bekväm att köra längre sträckor på! Så det är bara att slå till ;);)

Suzuki Bandit 1200 grymt skön att köra längre sträckor med samt att den hänger med t o m en gixxer 1000 på vägen 5000:- för en helförs billiga servicar 1500-2000:-. Andra handsvärde utan dess like kolla på blocket gamla 96-97 går för 35000-40000:- ett stort plus är ljudet i dom :tummenupp

Provsitt och -kör så många hojar du kan!
Mycket beror av din kroppsstorlek och -proportioner och bara du själv kan avgöra din personliga upplevelse av en hoj.
En hoj du bör prova är Honda CBR 1000F. Gott om effekt och prestanda och superskön att köra, även lite snabbare tempo. Inget att köra wheelies och stoppies med men annars en toppenhoj, särskilt om du är 185+

VFR 800 måste jag själv rekomendera av egen erfarenhet :)
Köpte min 07 för ganska så precis ett år sedan och det börjar bli daxs för 1200mila servicen, med det vill jag säga att den är en njutning att köra.
Sen är det många som säljer med två sidoväskor och tillhörande toppbox.
Bra kräm i hojen och ganska hyffsad märkesförsäkring på if.
En allt i allo hoj kort och gott.

Honda CBR1100XX blackbird.

Betalar 7000/år Hel/Hel med hondas märkesförsäkring för en -01
En långkryssare med bra pulver i motorn (allt är relativt) och bra sittkomfort, även för mig som är lång (1.96) Hon bakpå pallen klagar inte heller.

Annars är ju VFR800 ett bra val, lite mera upprätt sittställning. Gick på ca 6500/år hel/hel med hondas försäkring, eller 6000/år hel/hel med bilsport&mc's, dock är det mera krav som måste uppfyllas med bilsport&mc.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025