Sport Produktion tråden!

Näjje. Vill du ha den? Det är inte den som är stjärnan i bilden ovan.
Tack, men nej tack. Har lagt av helt mer racing.
Varför säljer du? Skall du har ngt annat kuligt, eller vad? Ska du göra verklighet av dina Moto GP planer nu :D

Och tack för förtydligandet, jag var annars helt säker på att din hoj fanns med i din avatar :va

Dumma dig :mad:







:pannkyss
 
Zenit, hur är dina bromsar på 400:an? Fram allstå.
Min är svampigare än någonsin och jag får ingen känsel för den alls.

Swedie har nu bytt alla packningar och sånt i pumpen och oken. Men ingen förbättring. Han har luftat systemet flera gånger. Bromsbeläggen är mer än halva kvar.

Någon som har nåt förslag på vad man kan göra?

Eller är det bara stå ut med att hojen är 16 år gammal och bara köra?
 
Last edited:
Zenit, hur är dina bromsar på 400:an? Fram allstå.
Min är svampigare än någonsin och jag får ingen känsel för den alls.

Swedie har nu bytt alla packningar och sånt i pumpen och oken. Men ingen förbättring. Han har luftat systemet flera gånger. Bromsbeläggen är mer än halva kvar.

Någon som har nåt förslag på vad man kan göra?

Eller är det bara stå ut med att hojen är 16 år gammal och bara köra?

Jag hade samma problem på en gammal RGV förra året. Jag bytte allt men inget hjälpte. Sen bytte jag till nya bromsbelägg, och se då blev det bra. Magi.
 
Jag hade samma problem på en gammal RGV förra året. Jag bytte allt men inget hjälpte. Sen bytte jag till nya bromsbelägg, och se då blev det bra. Magi.

Fast bromsbeläggen är ju inte ens halvslut. Det är ju det som är så konstigt. Hur kommer det sig att det blir bra när man byter bromsbeläggen, systemet funkar ju inte nu och nu är bromsbeläggen ändå bra?
Visserligen hade det blivit billigare att bara byta bromsbelägg än allt det andra. Han står fortfarande i garaget och grejer.
 
Fast bromsbeläggen är ju inte ens halvslut. Det är ju det som är så konstigt. Hur kommer det sig att det blir bra när man byter bromsbeläggen, systemet funkar ju inte nu och nu är bromsbeläggen ändå bra?
Visserligen hade det blivit billigare att bara byta bromsbelägg än allt det andra. Han står fortfarande i garaget och grejer.

Tja, kolvarna kanske hamnar i ett "tätare läge", typ. Bra blev det iaf.
 
Fast bromsbeläggen är ju inte ens halvslut. Det är ju det som är så konstigt. Hur kommer det sig att det blir bra när man byter bromsbeläggen, systemet funkar ju inte nu och nu är bromsbeläggen ändå bra?
Visserligen hade det blivit billigare att bara byta bromsbelägg än allt det andra. Han står fortfarande i garaget och grejer.

För racingbruk är bromsbelägg tokslut för länge sedan om de slitits ner till halva.
Det blir för mycket volym vätska (med lite lite lite lite luft) när kolvarna är ute.
Bromsbeläggen brukar bli lite halvdana i friktion etc också, samt att värmen som blir inte stoppas utan går lättare genom belägget och värmer upp bromsvätskan som då kan koka och så har du fått luft.
 
Swedie här på Alicias konto...

Har bytt alla packningar som sagt.

Jag kanske kan tänka mig det vore luft bakom kolvarna, men jag har försökt att trycka in kolvar och därmed pressa ut luften, men ingen direkt skillnad.

Att lämna över natten med greppet indraget gav lite, men inte mycket egentligen.

Jag tror det är som mattias säger, dessa gamla antika bromssyste har nog bara funktion vid en viss del av kolvslaget, resten blir just... svampigt.

Är det någon här som kan tänka sig ha ett nytt set belägg till en ZXR 400? Behöver få tag på dom idag, eller levererade till gelleråsen imorgon.

3063174 För racingbruk är bromsbelägg tokslut för länge sedan om de slitits ner till halva.
Det blir för mycket volym vätska (med lite lite lite lite luft) när kolvarna är ute.
Bromsbeläggen brukar bli lite halvdana i friktion etc också, samt att värmen som blir inte stoppas utan går lättare genom belägget och värmer upp bromsvätskan som då kan koka och så har du fått luft.
Nu är det ju så att jag bytt all bromsvätska såklart ... och inte kört. Men det går ändå inte få upp tryck. Jag tror det har med bromssystemets uppbyggnad som gör att det inte fungerar förutom med nya belägg.

Hade ju varit bra om man kan sätta på en adapterplatta bakpå beläggen för att fejka 1-2 mm beläggning.
 
Last edited:
Swedie här på Alicias konto...

Nu är det ju så att jag bytt all bromsvätska såklart ... och inte kört. Men det går ändå inte få upp tryck. Jag tror det har med bromssystemets uppbyggnad som gör att det inte fungerar förutom med nya belägg.

Hade ju varit bra om man kan sätta på en adapterplatta bakpå beläggen för att fejka 1-2 mm beläggning.

Det är väl bara ta vad för helst skrot och lägga bakom... Eller montera bort oken och simulera en bredare skiva. Säkra skrotet med silvertejp så det inte ramlar bort under luftning och du trycker ut en kolv.
 
Fasiken vad trist då! Det var kul att leka med dig på Falkenberg. Fan va snuskigt det där lät då. Jaja. Synd att du inte kan komma, men hoppas vi ses till nästa rejs i alla fall. Läk ihop bra nu grabben!
:tummenupp

Tack :)
Känns bra nu men får inte upp benet helt på mcn men nästa lopp e jag med :tummenupp lycka till imorn
 
Swedie här på Alicias konto...

Har bytt alla packningar som sagt.

Jag kanske kan tänka mig det vore luft bakom kolvarna, men jag har försökt att trycka in kolvar och därmed pressa ut luften, men ingen direkt skillnad.

Att lämna över natten med greppet indraget gav lite, men inte mycket egentligen.

Jag tror det är som mattias säger, dessa gamla antika bromssyste har nog bara funktion vid en viss del av kolvslaget, resten blir just... svampigt.

Är det någon här som kan tänka sig ha ett nytt set belägg till en ZXR 400? Behöver få tag på dom idag, eller levererade till gelleråsen imorgon.


Nu är det ju så att jag bytt all bromsvätska såklart ... och inte kört. Men det går ändå inte få upp tryck. Jag tror det har med bromssystemets uppbyggnad som gör att det inte fungerar förutom med nya belägg.

Hade ju varit bra om man kan sätta på en adapterplatta bakpå beläggen för att fejka 1-2 mm beläggning.

Sedan dags för ett litet experiment, så tror du mig bättre sedan.

Gå ut ur huset/garaget/lägenheten typ och hämta upp en liten sten i rabatten eller sidan av vägen cirka 3-4 cm i diameter.

Häll upp ett glas med vatten cirka 20grader varmt och lägg denna sten i glaset.

Du kommer nu med all säkerhet att se att det blir små små luftbubblor över hela stenen.

Experiment klart.

Likadant blir det i oket om du haft isär det och gjort rent etc, så man brukar behöva låta det stå en dag eller två och sedan lufta igen.

Och nu postat i rätt inlägg hoppas jag...
 


Likadant blir det i oket om du haft isär det och gjort rent etc, så man brukar behöva låta det stå en dag eller två och sedan lufta igen.

Och nu postat i rätt inlägg hoppas jag...

Det har stått hela dagen och kommer även stå under hela natten. Har race imorgon så det blir nya bromsbelägg plus luftning innan kvalet klockan 09.00
Sen får det bära eller brista.
 
Testa att skruva loss oken och håll dem ovanför bromsgreppets nivå.
Luft har en tendena att vilja stiga.
Har ni testat att lufta direkt efter bromscylindern och även de andra kopplingarna?
 
3063814 Sedan dags för ett litet experiment, så tror du mig bättre sedan.

Gå ut ur huset/garaget/lägenheten typ och hämta upp en liten sten i rabatten eller sidan av vägen cirka 3-4 cm i diameter.

Häll upp ett glas med vatten cirka 20grader varmt och lägg denna sten i glaset.

Du kommer nu med all säkerhet att se att det blir små små luftbubblor över hela stenen.

Experiment klart.

Likadant blir det i oket om du haft isär det och gjort rent etc, så man brukar behöva låta det stå en dag eller två och sedan lufta igen.

Och nu postat i rätt inlägg hoppas jag...
a jodå... jag försökte göra rätt för mig genom att hälla i bromsvätska bakom kolvarna när jag satte i dom. Men det blev väldigt slabbigt.

Jag har just nu systemet på din sorts "luftning" (bromsgreppet indraget och buntbandat mot styret) sen i morse och kommer stå tills imorgon bitti då jag kommer lufta ytterligare ett par gånger med hederlig bromsgrepspumpning (istället för vakuum).

Samt så ska jag på med nya bromsbelägg efter det. Då ska det bannemig fungera efter det. :)
 
Last edited:
Kan ju vara metall plattan som bromsbeläggen är fästa mot som har bucklat sig eller som jag hade en gång på en gammal hoj att bromsskivorna hade buktat sig som en tallrik. Hade inga vibrationer men bromsarna var svampiga. Med nya skivor vart det klart bättre.

Det har stått hela dagen och kommer även stå under hela natten. Har race imorgon så det blir nya bromsbelägg plus luftning innan kvalet klockan 09.00
Sen får det bära eller brista.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top