Sponsrings-idé-fråga

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Hellu racers.

Jag är medlem i en fallskärmsklubb som står inför en utmaning och jag undrar som någon racingförare har använt en liknande idé som vi har, och om det funkade bra.

Vi har ett flygplan som vi ska byta motor på. Denna typ av flygplan, Cessna med kolvmotor, byter man motor på rutinmässigt. Inga konstigheter alltså. Problemet är att det kostar från ca 250 000 kr och uppåt. Drömmen är dieselkonvertering men det går på 2 mille...

Tanken är att vi ska få in sponsorer som köper en skruv, en kolv, en mutter, en kabel eller liknande motordel. Egentligen köper man inte en specifik del, man bidrar bara med en summa pengar, tex 1000 kr eller 5000 kr. Motprestationen blir tex plats på hemsidan, i tidningsannons, reklam vid uppvisningshopp eller liknande (idéer tack!).

Har någon av er fått sponsring på liknande sätt?
Hur får ni in sponsorpengar och vad motpresterar ni med?

Tacksam för ALL hjälp!!!

/L

Last edited:
Sälj reklamplats på planet, på dräkter inför tomtehoppning osv. En kvadrat dm för x kronor.

Sponsring är lite svårt. Mycket hänger på vad bolagets revisor säger och godkänner. Skattemyndigheten kommer sedan och letar efter "dolda uttag som kan beskattas".

Enklast är om man, såsom ex vis GKSS har (Göteborgs kungliga segelsällskap), ett klart sponsringskoncept via klubben som är godkänt av skattemyndigheten redan.

Gör min inte sponsringen "rätt" så kan man få bassning och skatta det som ex lön och den som tagit emot det som inkomst.

Jag skulle hört med riksförbundet (om sådant finns för fallskärms sporten) och gått vidare därifrån.

Skriver här av egen erfarenhet och fick gå den långa vägen.. Jag sponsrade skall jag tillägga.

Sponsring och Skatteverket är rätt enkelt. Beloppet man sponsrar med ska generera en motprestation till ungefär samma värde för att vara avdragsgill som sponsring för företaget. Att sponsra tex en rookieförare med 10.000:- är inga problem om föraren har lite dekaler på sin hoj, på bilen och någon banner på bloggen.

Sponsring och Skatteverket är rätt enkelt. Beloppet man sponsrar med ska generera en motprestation till ungefär samma värde för att vara avdragsgill som sponsring för företaget. Att sponsra tex en rookieförare med 10.000:- är inga problem om föraren har lite dekaler på sin hoj, på bilen och någon banner på bloggen.

Så sant som det är sagt. Min revisor har dessutom gett mig tipset att på utgående fakturor skriva reklamplats istället för sponsring så blir det ännu lättare.

Reklamskatt? :huvet

Hur funkar det att fakturera för reklamplats som privatperson?

Jag anmälde mig till skatteverket för något år sedan just för försäljning av reklam som privatperson. Jag har för mig att det var 8% skatt på pengarna in om det rörde sig om mer än 20000 kr. Tjänade man under 20000 kr var det skattefritt (kan ju ha ändrats).

De ville helst ha in en blankett med intäkter 1 gång i månaden och det var inte samma redovisning som den vanliga deklarationen.

Ring och prata med någon på Skatteverket så kan de nog svara på alla dina frågor (och så får man ju aktuell förstahandsinfo också)

Tack för era svar men det är inte det skattetekniska jag funderar över, det är vilka metoder ni använder för att göra er attraktiva och intressanta för företagen. Ju bättre motprestation ni kan åstadkomma desto mer intressant blir det ju att ge er pengar, eller hur?

Så, vad har ni för smarta lösningar förutom dekaler på kläder, hojar och buss?

Ni har kanske rätt. Jag sponsrade med rätt så mycket mer pengar och fick rejäla problem skatteverket. Har en bekant som också råkat illa ut med skatteverket och som inte klarade sig. Också det med relativt stora belopp.
Min "motprestation" var en entimmas proffesionellt utförd reklamfilm samt fem deltaganden av utövarna i våra företagsevent. Det godkändes till slut. Men jag hade en känsla av att det som fällde avgörandet var just att det gick genom klubben och inte direkt till utövande team.
Det var några år sedan dock.

Så min erfarenhet är inte att det är lätt. Snarare riktigt knepigt att få till det rätt.

Edit: Jag skulle försökt sälja "event" ist för skruv. Ett kit med hoppning för kanske 20.000SEK/st. Företag kan då köpa det till den egna personalen som "tävlingsvinst" eller "personalvårdande aktivitet".

Last edited:
Det är oftast en av två saker som lockar en person med marknadsföringsbudget. Antingen ren exponering av varumärket men det kräver att det är rätt bransch dvs. kunderna är intresserad av sporten. Den andra anledningen är att det ger tillgång till någon möjlighet för kund/företagsaktivitet i en positiv miljö. T.ex. Anordna årlig VIP-hoppning för sponsorer (+deras kunder) med champagne och buffé vid landningen. Bästa sponsorn är intresserad av båda anledningarna.
Naturligtvis underlättar det införsäljningen om någon i klubben har kontakter på ett möjligt sponsorföretag.

Nämnde han reklamskatten också?

Absolut! Menar du att man kommer undan den genom att skriva sponsring på fakturan man skickar från företaget?

Som tillägg kan nämnas att vi genom jobbet hade box på en idrottsarena för att köra kundevent och liknande. Det fick vi också Reklamskatt på och dessutom kunde vi inte dra mer än kostnader för mat och måltidsdryck enligt Revisorer/Skatteverket.

Det är jag medveten om. Frågan var om min kund kommer undan den om det står sponsring på fakturan istället för reklamplats?

Ah, du menar så.

Det gör han om motprestationen inte innehåller någon exponering. Det viktiga, som jag upplevt det, är att det finns en motprestation som motsvarar värdet av sponsringen. Det låter tämligen enkelt, men i praktiken har det de gånger jag varit inblandad i den administrativa gången varit betydligt krångligare att sätta värden och i de fall de ifrågasatts bevisa detta.

"Sponsring innebär att företag eller andra betalar t.ex. en förening, artist eller idrottare en summa i pengar, varor eller tjänster för att profilera företagets produkter eller tjänster. Syftet med sponsringen ska vara att företag får reklam eller goodwill genom anknytningen till den sponsrade. De delar av ersättningen som avser offentliggörande av reklam är skattepliktiga till reklamskatt. Om den sponsrade inte offentliggör någon reklam för sponsorn är sponsringen inte reklamskattepliktig.

För inkomstskatt gäller inga särskilda skatteregler för intäkter från sponsorer. De beskattas alltså normalt som inkomst av tjänst på samma sätt som andra inkomster."

Ah, du menar så.

Det gör han om motprestationen inte innehåller någon exponering. Det viktiga, som jag upplevt det, är att det finns en motprestation som motsvarar värdet av sponsringen. Det låter tämligen enkelt, men i praktiken har det de gånger jag varit inblandad i den administrativa gången varit betydligt krångligare att sätta värden och i de fall de ifrågasatts bevisa detta.

"Sponsring innebär att företag eller andra betalar t.ex. en förening, artist eller idrottare en summa i pengar, varor eller tjänster för att profilera företagets produkter eller tjänster. Syftet med sponsringen ska vara att företag får reklam eller goodwill genom anknytningen till den sponsrade. De delar av ersättningen som avser offentliggörande av reklam är skattepliktiga till reklamskatt. Om den sponsrade inte offentliggör någon reklam för sponsorn är sponsringen inte reklamskattepliktig.

För inkomstskatt gäller inga särskilda skatteregler för intäkter från sponsorer. De beskattas alltså normalt som inkomst av tjänst på samma sätt som andra inkomster."

Mmm jag är med. Problemet är bara att då uppstår det exemplet som jag kanske beskrev i kortaste laget ovan. Vi sponsrade ett idrottslag genom att ha en box på deras arena. Vi kallade detta event för våra kunder men det hela slutade med att vi kunde inte göra några avdrag eftersom detta var sponsring. Det enda vi kunde dra av var mat och måltidsdryck.

Sorry TS för kapandet av tråden :krama

Mmm jag är med. Problemet är bara att då uppstår det exemplet som jag kanske beskrev i kortaste laget ovan. Vi sponsrade ett idrottslag genom att ha en box på deras arena. Vi kallade detta event för våra kunder men det hela slutade med att vi kunde inte göra några avdrag eftersom detta var sponsring. Det enda vi kunde dra av var mat och måltidsdryck.

Sorry TS för kapandet av tråden :krama

Jo, men du ser svaret ovan.

En box är då ingen motprestation där idrottslaget profilerar ert företag eller era tjänster ur er bedömmares synvinkel.

edit: det är helt enkelt alltid lättast att fråga skatteverket först och om möjligt få ett utdrag eller ett mailsvar där de formulerar gällande regler och föreskrifter utifrån det "case" man själv presenterat.

Last edited:
Jo, men du ser svaret ovan.

En box är då ingen motprestation där idrottslaget profilerar ert företag eller era tjänster ur er bedömmares synvinkel.

edit: det är helt enkelt alltid lättast att fråga skatteverket först och om möjligt få ett utdrag eller ett mailsvar där de formulerar gällande regler och föreskrifter utifrån det "case" man själv presenterat.

Precis, men ändå kostar det en massa pengar. Vad jag försöker säga är att det troligen är en bättre deal för den som sponsrar/köper reklamplats att betala 8% i reklamskatt men samtidigt kunna dra av kostnaden för platsen än att slippa de 8% men samtidigt inte kunna göra avdrag för sponsringen.

Men du har helt klart rätt, bättre att kolla med Skatteverket :tummenupp

Precis, men ändå kostar det en massa pengar. Vad jag försöker säga är att det troligen är en bättre deal för den som sponsrar/köper reklamplats att betala 8% i reklamskatt men samtidigt kunna dra av kostnaden för platsen än att slippa de 8% men samtidigt inte kunna göra avdrag för sponsringen.

Men du har helt klart rätt, bättre att kolla med Skatteverket :tummenupp

Ja, det är väl den knepigaste formen av sponsring, när det faktiskt handlar om pengar.

Rent logiskt så känns det både lättare och till större värde (iom att sponsorn till samma belopp kan ge större värde) att förhandla sig till riktigt stora rabatter, om nu sponsorn sysslar med något användbart. Och andra sidan är det säkert reglerat det med :)

Absolut! Menar du att man kommer undan den genom att skriva sponsring på fakturan man skickar från företaget?

Som tillägg kan nämnas att vi genom jobbet hade box på en idrottsarena för att köra kundevent och liknande. Det fick vi också Reklamskatt på och dessutom kunde vi inte dra mer än kostnader för mat och måltidsdryck enligt Revisorer/Skatteverket.

Nej, man kommer inte undan den genom att kalla det sponsring. Undrade bara om du fått besked om reklamskatten, eftersom det är tråkigt att upptäcka det senare:D

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph