Sponsorpengar

Tobbe J

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx6r 2008
Hej!
Har några företag som kan tänka sig att sponsra mig den här säsongen.
Har skickat in papper till skatteverket för att starta enskild,
Dom är dock tveksamma till att godkänna mig.
Gränsen för att företag inte ska behöva betala arbetsgivar avgifter går vid ca 13000:-.
Summorna som vi har pratat om är högre, hur ska jag göra?
Hur gör ni som har sponsorer?

Tack på förhand! / Tobbe
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Arbetsgivaravgifter betalas enbart på eventuell lön som företaget betalar ut till sina anställda.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Du kan ju också registrera dig som privatperson för "Försäljning av Reklam".

Du kan tjäna 20 000 kr utan att behöva betala skatt. Tjänar du över 20 000 kr betalar du 8% reklamskatt på hela summan. Sök på skatteverket där finns mer info om regler mm.
 

Tobbe J

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx6r 2008
Du kan ju också registrera dig som privatperson för "Försäljning av Reklam".

Du kan tjäna 20 000 kr utan att behöva betala skatt. Tjänar du över 20 000 kr betalar du 8% reklamskatt på hela summan. Sök på skatteverket där finns mer info om regler mm.

Tack för den infon!
Det hade väl skatteverket kunna sagt på en gång, har krånglat fram och tillbaka med dom tillräckligt länge.
Är det någon som gör på något annat vis?
Om man omsätter mer och gör mera vinst är det ju inga problem...
 

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Ort
I närheten
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
Är det nån som har koll på om det funkar om man har det som "hobbyverksamhet" har hört att man kan tjäna/omsätta upp till 50k då utan att behöva redovisa för det?
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Tack för den infon!
Det hade väl skatteverket kunna sagt på en gång, har krånglat fram och tillbaka med dom tillräckligt länge.
Är det någon som gör på något annat vis?
Om man omsätter mer och gör mera vinst är det ju inga problem...


Det gäller ju att komma till rätt person för annars får man inte riktiga svar. Gå in på skatteverket och sök på sponsring och reklamskatt. Det finns rätt mycket att läsa där.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Är det nån som har koll på om det funkar om man har det som "hobbyverksamhet" har hört att man kan tjäna/omsätta upp till 50k då utan att behöva redovisa för det?

Den verksamheten har ju andra problem med sig. Ingen momsregistrering bla. Det ställer till det för alla inblandade parter på alla möjliga vis..

Edit: Vet en person som Skatteverket "tvingade" driva "hobbyverksamhet". Födde upp får och gjorde korv etc av dem. Omsatte några hundra tusen om året. Men problem uppstår: Du kan inte sälja utrustning etc till andra företag. Du kan inte heller lyfta in omomsad utrustning om du senare får igenom momregistreringen. Allt du skaffat är ju momssmittat..... Eller, det är klart du kan men det blir dyrt. En helidiotisk verksamhetsform enligt mig.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Och vad tror du det räknas som när /om ett företag betalar ut pengar till en privatperson som saknar f-skattsedel?
Startar man en enskild firma så har man F-skatt och det var den företagstyp som nämndes i första inlägget. Du kanske läste fel?

Så länge näringsverksamheten har ungefär lika stora utgifter som inkomster kommer det inte bli aktuellt med att ta ut någon lön.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
P€RRA;5717422 skrev:
Startar man en enskild firma så har man F-skatt och det var den företagstyp som nämndes i första inlägget. Du kanske läste fel?

Så länge näringsverksamheten har ungefär lika stora utgifter som inkomster kommer det inte bli aktuellt med att ta ut någon lön.

Jag kanske tolkade dig fel möjligen.

Jag tolkade dig som att ett företag skulle slippa betala arbetsgivaravgifter ifall han definierade utbetalningen till "privatperson" som sponsring. Och det accepterar inte skattemyndigheten.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag kanske tolkade dig fel möjligen. Jag tolkade dig som att ett företag skulle slippa betala arbetsgivaravgifter ifall han definierade utbetalningen till "privatperson" som sponsring. Och det accepterar inte skattemyndigheten.
Jag menade att den som startar en enskild firma för racing och då har F-skatt (alternativt FA om personen även har annan anställning) sällan kan plocka ut någon lön och därför inte behöver bekymra sig om arbetsgivaravgifter :)
 

Tobbe J

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx6r 2008
Jag har ansökt om enskild firma med fa skattsedel och moms registrering men dom har gjort avslag på min ansökan. Dom tycker att det hör till hobby verksamhet.
Men om det är hobby verksamhet kan man inte få summor över 13000:- insatt på kontot utan att den firman som vill sponsra kan åka på att betala arbetsgivar avgifter. Därav mitt problem,
Dom har inte gett mig någon annan lösning på det häller, möjligtvis "Be om lägre belopp"!!
Så jävla trögt.
Tycker att det borde vara okej att regga en verksamhet som omsätter i runda slängar 80 000 - 100 000:-
Och som iaf går lite plus.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vad har du angivit för verksamhetsområden i ansökan till Skatteverket?

Vet att många använder sig av event, reklam, transport etc.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
P€RRA;5717541 skrev:
Vad har du angivit för verksamhetsområden i ansökan till Skatteverket?

Vet att många använder sig av event, reklam, transport etc.

Riktigt! Att ange "Racing" som verksamhetsområde är nog att tigga om problem; Skatteverket anser att Racing är en hobbyverksamhet, troligen pga att det inte finns några prispengar i racing och därför kan "racing" inte ge någon vinst.
Så, skriv event eller föredragsverksamhet. "Reklam" är också svårt, Skatteverket hajar att inget företag skulle betala 15000 "på riktigt" för en klisterlapp på en hoj som ses av 231 betalande på Falkenbergs Motorbana. På 40 meters håll dessutom...
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Skatteverket hajar att inget företag skulle betala 15000 "på riktigt" för en klisterlapp på en hoj som ses av 231 betalande på Falkenbergs Motorbana. På 40 meters håll dessutom...

Fan vad stor publik det verkar vara nu för tiden!
 

Tobbe J

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx6r 2008
Ok. Gjorde lite fel från början kan jag konstatera, det borde ordna sig.
Ska ju göra ordentlig reklam på racebussen också och när det är lokala företag borde det funka som argument.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
"Reklam" är också svårt, Skatteverket hajar att inget företag skulle betala 15000 "på riktigt" för en klisterlapp på en hoj som ses av 231 betalande på Falkenbergs Motorbana. På 40 meters håll dessutom...
Men om man som du, lyckas komma med i lokaltidningen, kanske på Highsider.se och/eller Bikes papperstidning osv så går det att motivera ganska stora summor.

Nu skrev jag "reklam" mer tänkt som ett samlingsnamn för olika typer av verksamheter :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ok. Gjorde lite fel från början kan jag konstatera, det borde ordna sig.
Ska ju göra ordentlig reklam på racebussen också och när det är lokala företag borde det funka som argument.
Se till att ha en hemsida, blogg, Facebook, Twitter osv också för att trycka på att sponsorerna får bra exponering om Skatteverket har frågor.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top