spons/reklam fråga mm.

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Är tobak reklam/spons tillåten i någon racing, tex dakar rallyt?
Hur är det med sprit reklam?

Det är bara inom EU tobak/sprit reklam är förbjudet. Bla så kör två turkiska bröder Dakar med JimBeam spons....

Hur är det med sponsring i Sverige?
Hur mycket får man ta emot? Måste man ha ett "företag" för att kunna ta emot mer pengar. Kan man ta emot däck istf pengar och komma runt det på det sättet?

Hur mycket får man ta emot? Måste man ha ett "företag" för att kunna ta emot mer pengar. Kan man ta emot däck istf pengar och komma runt det på det sättet?

Läs förra vinterns tråd i samma ämne.....

Grundproblematiken är att all sponsring måste vara affärsmässig och skall man se lite krasst på det så är några dekaler på en R600 cykel inte värd många hundra.

EDIT: Här är två trådar från föregående år:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=188802&highlight=sponsring
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=135954&highlight=sponsring

Last edited:
Men är det så? Spritreklam förekommer ju i dagstidningar nuförtiden...:va

Det är möjligt att det fortfarande är tillåtet. Tidigare var ju dryckesleverantörer flitiga sponsorer av bla MotoGP och F1 men numer lyser de med sin frånvaro, i reklamavbrotten finns dock reklamen fortfarande.....

Säkert något strunt med förbud mot sponsring av sport eller något annat byråkratjunk....

Du får inte ha sprit/tobak-reklam på ditt skinnställ/hoj när du kör, men inget säger att du inte får ha det i depån, på ditt transportfordon etc...
så har jag tolkat det iallafall :fyllisar

Läs förra vinterns tråd i samma ämne.....

Grundproblematiken är att all sponsring måste vara affärsmässig och skall man se lite krasst på det så är några dekaler på en R600 cykel inte värd många hundra.

EDIT: Här är två trådar från föregående år:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=188802&highlight=sponsring
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=135954&highlight=sponsring

Driver du din satsning som hobbyverksamhet och tar upp det i deklarationen, så får du ta emot pengar som sponsring. Så länge dina utgifter övergår dina intäkter. Ringde skatteverket och frågade för knappt ett år sedan. Tror att det ska stå i någon av de andra trådarna.

Alternativt så är det bara att lyfta luren till skatteverket:tummenupp Det är iallafall en extrablankett man får fylla i vid deklarationen, minns inte vad den hette, T17?:confused:

Driver du din satsning som hobbyverksamhet och tar upp det i deklarationen, så får du ta emot pengar som sponsring. Så länge dina utgifter övergår dina intäkter. Ringde skatteverket och frågade för knappt ett år sedan. Tror att det ska stå i någon av de andra trådarna.

Alternativt så är det bara att lyfta luren till skatteverket:tummenupp Det är iallafall en extrablankett man får fylla i vid deklarationen, minns inte vad den hette, T17?:confused:

Men problemet ligger ju i att företaget som sponsrar inte får plöja ner massa pengar i ingenting och sen göra avdrag för det.

Får du 50000 av en polares företag mot att du har lite klistermärken på hojen i r600 så finns risken att företaget får betala det med skattade pengar.

Alternativt så är det så pass mycket pengar att det inte längre räknas som hobbyverkamhet och då måste du kunna redovisa vad för affärside med vinstsyfte du har.

Men är det småpengar så är det lugnt att bara samtidigt spara massor kvitton på alla utlägg och redovisa till myndigheten när man deklarar det som hobbyverksamhet. Omsättning under ca 20-50k ska gå att göra så på har dom sagt till mig.

Last edited:

Klart att du får ta emot pengarna som sponsring men bolaget som ger dig dem måste beskatta det som lön och då faller hela poängen. Då kan de ju lika gärna anställa dig och sen "glömma" att ge dig arbetsuppgifter, enklare både för dig och dem.

Men är det småpengar så är det lugnt att bara samtidigt spara massor kvitton på alla utlägg och redovisa till myndigheten när man deklarar det som hobbyverksamhet. Omsättning under ca 20-50k ska gå att göra så på har dom sagt till mig.
För några år sen höll jag på å programmerade lite vid sidan om, och tänkte tjäna lite hobbypengar på det, så jag ringde till skattmasen och frågade om hobbyreglerna. Men se, programmering gick inte under hobby, för det krävdes ju både utbildning och speciella kunskaper för att kunna programmera. Svarva ljusstakar, föda upp hundar, snickra fönster och sticka tröjor var däremot helt ok att ha som hobby, och tjäna max 6kkr om året på :va Så jag inbillar mig att roadracing, som ju både kräver dyr moppe och licens, inte kan räknas som hobby heller :huvet

För några år sen höll jag på å programmerade lite vid sidan om, och tänkte tjäna lite hobbypengar på det, så jag ringde till skattmasen och frågade om hobbyreglerna. Men se, programmering gick inte under hobby, för det krävdes ju både utbildning och speciella kunskaper för att kunna programmera. Svarva ljusstakar, föda upp hundar, snickra fönster och sticka tröjor var däremot helt ok att ha som hobby, och tjäna max 6kkr om året på :va Så jag inbillar mig att roadracing, som ju både kräver dyr moppe och licens, inte kan räknas som hobby heller :huvet

har en kompis som kör speedway och det går under hobbyverksamhet... inkomsterna därifrån blir betydligt mer än 6kkr...

har en kompis som kör speedway och det går under hobbyverksamhet... inkomsterna därifrån blir betydligt mer än 6kkr...
Menar du intäckterna eller vinsten? För det är vinsten som får vara max 6kkr, även om för hög omsättning inte är bra heller, då kan skattmasen hitta på att man har haft 30% vinst, för det "måste" man ju ha, och så blir man sköntaxerad istället :huvet En polare lyckades med det.

Har för mig att många inom hästbranschen gör liknande.

Skillnaden är att inkomsterna i hästbranchen inte huvudsakligen kommer från sponsrande företag. Att bara ta emot pengar från bolag är inga problem för dig då du förbrukar pengarna igen. Problematiken ligger hos företagen som sponsrar dig vilka inte får avdrag i bokföringen och därmed blir det helt plötsligt skattemässigt dyrt för dem att ge dig pengarna. Men visst hittar du ett bolag som vill ge dig pengar och inte har något emot att betala skatt för äran att göra så är det bara att köra.....

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!