Spolen ??

Micke19

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
Suzuki rm 125cc
hur mycke ström skall de komma från min spole ? har en suzuki rm 125cc års 93 läste att det skulle komma 100 ca från en honda 125 jag mäter min då kmr det 30 :gnissla :gnissla

Micke19 skrev:
hur mycke ström skall de komma från min spole ? har en suzuki rm 125cc års 93 läste att det skulle komma 100 ca från en honda 125 jag mäter min då kmr det 30 :gnissla :gnissla

Ampere antar jag att du menar? Vad händer om du kopplar in ett tändstift och jordar det då?

100 eller ens 30 Ampere kommer det inte ur någon tändspole, så jag antar att du menar volt. Kolla först och främst att du verkligen mäter växelspänning. Iofs spelar det mindre roll eftersom det som är intressant är vilken resistans du har över spolen (om du vill kolla att spolen är OK).

-> 1 <- skrev:
100 eller ens 30 Ampere kommer det inte ur någon tändspole, så jag antar att du menar volt. Kolla först och främst att du verkligen mäter växelspänning. Iofs spelar det mindre roll eftersom det som är intressant är vilken resistans du har över spolen (om du vill kolla att spolen är OK).
Ja självklart menar jag volt :lol det är så att jag har precis köpt min hoj
den funkade innan jag köpte den han hade precis byt avläsaren vid svänghjulet..
sen när jag skulle starta upp den så funka den ej så tog jag bort tändstiftet å satte ditt nytt men precis samma sak ingen gnista!
har testa med ny cdi box ny tändspole allt är byt i el väg förutom tändplatta har verkligen testa allt som går men jag får verkligen igen gnista
:4skrika

Micke19 skrev:
Ja självklart menar jag volt :lol det är så att jag har precis köpt min hoj
den funkade innan jag köpte den han hade precis byt avläsaren vid svänghjulet..
sen när jag skulle starta upp den så funka den ej så tog jag bort tändstiftet å satte ditt nytt men precis samma sak ingen gnista!
har testa med ny cdi box ny tändspole allt är byt i el väg förutom tändplatta har verkligen testa allt som går men jag får verkligen igen gnista
:4skrika

Jag skulle vilja påstå att du varken har hundra volt, eller hundra amperé ur tändspolen....

GuW skrev:
Jag skulle vilja påstå att du varken har hundra volt, eller hundra amperé ur tändspolen....
ok du vill jag du talar om för mig vad som kmr ut då ?
strunt samma det jag vill veta vad som kan vara felet när jag inte får nån gnista har bytt nästan allt förutom tändplattan
har verkligen testa med allt...

CDI - Capacitive Discharge Ignition (kondensator urladdnings tändning).

Om du har CDI fungerar det på detta sätt (enklast att känna igen CDI tändning är att titta på tändspolen, CDI-spolar har nästan alltid bara en anslutning på primärsidan (från boxen). Jordning går via en av fästskruvarna.

Du har en strömspole som driver boxen och en pickupspole som talar om när gnistan ska komma (ska man vara noga så ger den signal innan gnistan ska komma så boxen kan fördröja gnistan med olika tider beroende på ex. varv).

Strömspolen laddar upp en kondensator i boxen som vid rätt tillfälle i sin tur laddar tändspolen med några hundra volt, tändspolen ökar då spänningen till några 10 000tals volt som via tändkabeln överförs till tändstiftet.

Boxens drivspänning ligger nog på några 10tals volt (osäker på voltstyrkan).

Mät motståndet på strömspolen och kolla om det verkar stämma, inte ovanligt att strömspolarna går sönder på gamla crossar. Kolla också avståndet mellan pickupen och triggern (en liten vårta på/inuti svänghjulet eller ibland används magneterna som trigger) och ställ in efter tillverkarens rekomendationer. Avståndet mellan strömspolen och magneterna är också viktigt att det stämmer.

Kolla först av allt att inte "dödarknappen" ligger kortsluten mot jord (ramen) eller att kabeln till knappen har avskavd isolering och jordar.
Kolla också att tändspolen får bra jordning (fastskruvad och ingen rost vid skruvarna)

Det kan vara svårt att mäta spänningen från strömspolen/CDI boxen eftersom ett mätinstrument visar oftast medelvärdet under en samplingsperiod (ex. 1sek.) men du borde se om du får ut något iallafall.

CPMS skrev:
CDI - Capacitive Discharge Ignition (kondensator urladdnings tändning).

Om du har CDI fungerar det på detta sätt (enklast att känna igen CDI tändning är att titta på tändspolen, CDI-spolar har nästan alltid bara en anslutning på primärsidan (från boxen). Jordning går via en av fästskruvarna.

Du har en strömspole som driver boxen och en pickupspole som talar om när gnistan ska komma (ska man vara noga så ger den signal innan gnistan ska komma så boxen kan fördröja gnistan med olika tider beroende på ex. varv).

Strömspolen laddar upp en kondensator i boxen som vid rätt tillfälle i sin tur laddar tändspolen med några hundra volt, tändspolen ökar då spänningen till några 10 000tals volt som via tändkabeln överförs till tändstiftet.

Boxens drivspänning ligger nog på några 10tals volt (osäker på voltstyrkan).

Mät motståndet på strömspolen och kolla om det verkar stämma, inte ovanligt att strömspolarna går sönder på gamla crossar. Kolla också avståndet mellan pickupen och triggern (en liten vårta på/inuti svänghjulet eller ibland används magneterna som trigger) och ställ in efter tillverkarens rekomendationer. Avståndet mellan strömspolen och magneterna är också viktigt att det stämmer.

Kolla först av allt att inte "dödarknappen" ligger kortsluten mot jord (ramen) eller att kabeln till knappen har avskavd isolering och jordar.
Kolla också att tändspolen får bra jordning (fastskruvad och ingen rost vid skruvarna)

Det kan vara svårt att mäta spänningen från strömspolen/CDI boxen eftersom ett mätinstrument visar oftast medelvärdet under en samplingsperiod (ex. 1sek.) men du borde se om du får ut något iallafall.

Lite OT men jag måste fråga: Jag har ett problem med min varvräknare som är elektronisk och kopplad till CDI boxen, den har flippat totalt. Den hänger sig på ca. 7varv och går lite upp o ner när motorn är igång, fast när man kör startmotorn hoppar den ca. 1000 rpm upp varje gång det tänder för att fastna på 7000 till slut. Även när man slår på tändningen så hoppar den upp lite och sjunker ner igen. Kan den vara inkopplad på den här kondensatorgrejjen kanske? Jag blir galen på den :huvet

Lite OT men jag måste fråga: Jag har ett problem med min varvräknare som är elektronisk och kopplad till CDI boxen, den har flippat totalt...

Svårt att gissa vad det kan vara för det finns lite olika sätt att mäta varvtal.

Har du CDI system kan den enligt vad jag kan komma på fungera på två sätt:

1. Mätaren drivs med "flyback" pulser, dvs. när magnetfältet i primärlindningen kollapsar skapas en bakpuls som mätaren omvandlar till varvtal.

2. Mätaren innehåller en varvtal till volt omvandlare, boxen ger en eller flera lågnivå pulser / vevaxelvarv och mätaren omvandlar dom till en spänning som driver visarinstrumentet.

Finns också mätare som innehåller en stegmotor, en motor som man enkelt kan få att stanna i ett bestämt läge. Sitter troligtvis i dom flesta landvägscyklar idag som har insprutning, man använder varvräknaren som felkodsvisare. Tror inte det är denna typ på en förgasar offroad/motard.

Inte mycket till hjälp men misstänker att mätaren är felande, troligtvis enklast att söka efter en beg. mätare eller höra med någon tv/radio reparatör om dom kan kolla på den. Chansen är liten men det kan vara så enkelt att det är en dålig lödning eller någon komponent som lossnat.

Går också att höra med ex. en bilelektriker om han kan kolla insignalen till mätaren men vet man inte vad som är rätt signal säger det inte mycket.

Verkstadshandboken kanske har lite tips.

CPMS skrev:
Svårt att gissa vad det kan vara för det finns lite olika sätt att mäta varvtal.

Har du CDI system kan den enligt vad jag kan komma på fungera på två sätt:

1. Mätaren drivs med "flyback" pulser, dvs. när magnetfältet i primärlindningen kollapsar skapas en bakpuls som mätaren omvandlar till varvtal.

2. Mätaren innehåller en varvtal till volt omvandlare, boxen ger en eller flera lågnivå pulser / vevaxelvarv och mätaren omvandlar dom till en spänning som driver visarinstrumentet.

Finns också mätare som innehåller en stegmotor, en motor som man enkelt kan få att stanna i ett bestämt läge. Sitter troligtvis i dom flesta landvägscyklar idag som har insprutning, man använder varvräknaren som felkodsvisare. Tror inte det är denna typ på en förgasar offroad/motard.

Inte mycket till hjälp men misstänker att mätaren är felande, troligtvis enklast att söka efter en beg. mätare eller höra med någon tv/radio reparatör om dom kan kolla på den. Chansen är liten men det kan vara så enkelt att det är en dålig lödning eller någon komponent som lossnat.

Går också att höra med ex. en bilelektriker om han kan kolla insignalen till mätaren men vet man inte vad som är rätt signal säger det inte mycket.

Verkstadshandboken kanske har lite tips.

Har kollat det mesta men den förre ägaren har "mekat" med elsystemet. I handboken hittar jag bara ett elschema, där går det positiv o negativ ström plus en kabel från CDI-boxen till varvräknaren. Den här sladden har jag kollat upp och allt är som det ska. Sedan går det en härva från CDIn till generatorn och även en "pickup" som sitter precis bredvid generatorn. Det är inte här nånstans felet kan ligga då? I övrigt har jag hittat en jordningssladd som ej var ansluten i kabelstammen under tanken men den gjorde visst ingen skillnad... Tack för hjälpen förresten, ska plocka ner mätaren och inspektera :tomten

/Nexor

Har du möjlighet att ladda upp elschemat eller har du någon länk till en handbok av något slag?

/Nexor
Hittar tyvärr inte någon bra information hur varvräknaren på TE610E fungerar.

Enklast är nog att skaffa en beg. eller försöka låna en och prova för att kolla om felet ligger i boxen eller mätaren, tror ändå på att mätaren är väck för att boxarna brukar vara ganska skyddade mot fukt och vibrationer.
Kanske någon Husqvarna verkstad kan hjälpa mer.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...