spola ur tanken

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Jag skrev en tråd lite tidigare men just nu sitter jag med otroligt långsamt internet så jag skriver en ny istället för att söka reda på den gamla.

Jag skrev då om hur hojjen (kawasaki gpz500) betett sig och fick bra tips, det visade sig iallafall att tanken var full med skit. Tömde ur det mesta och såg att det var smutsigt, skruvade loss kranen och då kom det en riktigt ful sörja, filtrena ser ganska rena ut, filtret till reserven buktar innåt, kanske gör att den begränsar flödet en aning?

Så till min fråga, hur ska jag spola rent tanken? Det är lite soppa kvar (som inte kommer ut när jag skruvat bort soppakran och vänder/vrider/skakar om tanken (som jag skruvat loss från hojjen). Ska jag köpa fin å fräsh bensin att fylla på med och hälla ut några gånger (sparade inte den skitiga soppan)?

Eller ska jag spola med vatten? Hur ska jag sen torka ur, kommer det räcka med att blåsa trykluft för att få ut allt?

Om du bara kan få ut "allt" vatten ur tanken så är det inga problem att använda vatten. Onödigt att använda dyr bensin som rengöringsmedel. Sedan så tankar du bara fullt innan du startar den nästa gång så kommer de vattendroppar som fanns kvar i tanken vara som en droppe i havet.

Sensmoral:

Har du aldrig behövt spotta i tanken? ;P

Häll i en 5liter bensin, skaka tanken friskt häll ut sen gör du inget mer. Köp en flaska förgasarevätska på OKQ8:a(100% isopropanol i just deras) tanka upp i med lite förgasarevätska & tuta & kör, gör likadant tills förgasareväskan är slut... så är garanterat allt vatten borta... Dränera förgasarna & rengör filtrerna alternativt byt bränslefiltret om du har något!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...