"Spola" igenom gaffel

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Tänkte byta gaffelfjädrar, tänkte i samma veva byta gaffelolja. Då packboxarna är täta och fina gör jag inget åt dom.

Dock är oljan svart, tänkte hälla ut den ur gaffeln, och nu till frågan, finns det någon lämplig olja (läs billigare) som man kan använda som får rinna igenom gaffeln uppifrån och ut i dräneringshålen nertill för att på så sätt få ut lite skit ur gaffeln på latmans vis??
 
Om du "stressar" gaffeln innan du byter olja (lika som att varmköra motorn innan oljebyte) genom att ta loss benet från kronan och pumpa den flera gånger fram och tillbaka för att få partiklarna att flyta i oljan innan den hälls ur. Låt den hänga eller stå upp och ner någon eller några timmar, jag brukar ha det över natten för att allt ska rinna ut. Pumpa även ur kompressionsröret innuti gaffeln.
Det som inte hänger med ut om du gör på detta sätt är tveksamt om du behöver få ut. Nya avlagringar kommer smutsa oljan fortare än du hinner hälla i ny i alla fall.

/ W
 
ärligt... byt packboxar när du ändå har de löst! Risken finns att du kommer ha läckande packboxar i vår... då kommer du ångra att du inte bytte samtidigt som du hade isär gaffeln
 
ärligt... byt packboxar när du ändå har de löst! Risken finns att du kommer ha läckande packboxar i vår... då kommer du ångra att du inte bytte samtidigt som du hade isär gaffeln
Det är ju rätt mycket lättare att bara byta oljan. Då slipper man köpa/tillverka verktyg för att slå i de nya boxarna också...
 
Det är ju rätt mycket lättare att bara byta oljan. Då slipper man köpa/tillverka verktyg för att slå i de nya boxarna också...

Han får väl bestämma själv, hur viktigt ät det att det går fort och är enkelt nu om han snart måste göra om det och göra rätt?

Jag säger, byt nu när du har chansen att välja istället för att vänta på att bli tvingad ;)
 
Det är ju rätt mycket lättare att bara byta oljan. Då slipper man köpa/tillverka verktyg för att slå i de nya boxarna också...

Går hur bra som helst att byta p-boxar utan att köpa/tillverka nåt verktyg för det...
Sen kan man i princip ta "vad som helst" för att få in dom ny om det skulle vara så, så det är ju det minsta man bör oroa sig över....


I övrigt så om oljan ska bytas så är det bara korkat att inte byta p-boxarna även om det läcker eller ej...
Och kolla även så att teflonbussningarna är sjysta...
 
blir det inte renare utav bräklen och tryckluft, eller är det en dum ide?
(vet inte om det är några ömtåliga detaljer kvar efter demonteringen)

ang. p-boxarna så är det självklart att du skall byta dom, inget snack om saken...
 
Det ÄR pill o byta packboxarna, det är rätt lätt att skada kromet på benen om man är klantig när man ska knacka i dom nya boxarna utan "specialverktyg" också.
Sen kan det vara svårt att få bort/dit bottenskruven till innerbenet vettigt också.
Och så mycket mer jobb är det ju inte att byta dom senare om dom skulle börja läcka, speciellt på en nakenhoj...
Vad hände med "rör det inte om det funkar"-mottot? ;D
 
Det ÄR pill o byta packboxarna, det är rätt lätt att skada kromet på benen om man är klantig när man ska knacka i dom nya boxarna utan "specialverktyg" också.
Sen kan det vara svårt att få bort/dit bottenskruven till innerbenet vettigt också.
Och så mycket mer jobb är det ju inte att byta dom senare om dom skulle börja läcka, speciellt på en nakenhoj...
Vad hände med "rör det inte om det funkar"-mottot? ;D

Faktum är att dom kommer börja läcka.
Så är det bara.
 
Går hur bra som helst att byta p-boxar utan att köpa/tillverka nåt verktyg för det...
Sen kan man i princip ta "vad som helst" för att få in dom ny om det skulle vara så, så det är ju det minsta man bör oroa sig över....


I övrigt så om oljan ska bytas så är det bara korkat att inte byta p-boxarna även om det läcker eller ej...
Och kolla även så att teflonbussningarna är sjysta...

Vilka verktyg man behöver för att byta beror på vilken framgaffel det är.

Min erfarenhet är att om man bara häller ur gaffeloljan så får man inte ur allt. Ska all olja ur måste hela gaffelbenet demonteras. Min Thunderace har ca 6 dl olja i varje ben. Efter att jag öppnat röret i båda ändar, tagit loss gaffelbenet, pumpat otaliga gånger och hällt ur oljan åt alla möjliga hål så fick jag ur ca 0.5 liter. Först efter att jag skruvat isär allt så hade den sista decilitern runnit ur på verstadsbordet. Total demontering och renblåsning är egentligen enda chansen om man ska kunna få benet helt rent. (Vilket nog få verkstäder tar sig tid att göra...)

Min rekommendation är att om man gör en total demontering så bör man inte bara köpa en ny packbox (och det självklara dammskyddet) utan även nya sådana där "teflonbelagda glidbelägg". (Exakt benämning?) "Teflonet" (?) blev lätt repat på min vid demonteringen och efter några hundra mils körning hade det där mjuka materialet lyckats åstadkomma åtskilliga små repor i gaffelbenet. D.v.s. inte den bästa packboxen i världen kunde täta mot det gaffelbenet!

Nya glidbelägg hade kostat 100 kr. Nytt gaffelben kostade 2200 kr. Gissa om man blev förbannad på sig själv... :huvet
 
Faktum är att dom kommer börja läcka.
Så är det bara.

Jag har hört det där från en bunt mekgurus men har trots byte av (bara)gaffelolja
på rätt många hojar aldrig råkat ut för detta fenomen :va

Läckande packboxar,javisst,shit hapends men varför just i
samband med oljebyte i gaffeln :confused:
 
Jag har hört det där från en bunt mekgurus men har trots byte av (bara)gaffelolja
på rätt många hojar aldrig råkat ut för detta fenomen :va

Läckande packboxar,javisst,shit hapends men varför just i
samband med oljebyte i gaffeln :confused:

Ja tex för att du rör packboxen på ett område på gaffelbenen som de aldrig annars är på.
Detta område kan tex ha föroreningar som sitter där och skadar packboxen som är gammal och stel.

Enkelt :)
 
Går hur bra som helst att byta p-boxar utan att köpa/tillverka nåt verktyg för det...
Sen kan man i princip ta "vad som helst" för att få in dom ny om det skulle vara så, så det är ju det minsta man bör oroa sig över....

Att slå i de nya p-boxarna är inte lätt utan rätt verktyg, särskilt inte om det är första gången. Risken är dessutom stor att du pajjar både nya p-boxen och gaffelben när du håller på med diverse drivdorn och skruvmejslar. Jag har själv behövt köpt nya gaffelben efter ett köp där tidigare ägare har försökt byta utan rätt verktyg.

Men om man köper sig ett verktyg (runt 150-200kr) så sparar man mycket svett och tid. Men då återstår ju problemet med att dra bottenskruven med rätt moment utan mothåll...
 
Ja tex för att du rör packboxen på ett område på gaffelbenen som de aldrig annars är på.
Detta område kan tex ha föroreningar som sitter där och skadar packboxen som är gammal och stel.

Enkelt :)

Så det viktiga är framförallt att noga städa bort gamla torkade flugor
o eventuella grader från elaka stenskott innan man tömmer/pumpar
ut oljan o det gör jag ju faktiskt vare sig jag bara byter olja eller
byter packboxar :tummenupp

Eller så har jag bara haft en jävla tur :D
 
Så det viktiga är framförallt att noga städa bort gamla torkade flugor
o eventuella grader från elaka stenskott innan man tömmer/pumpar
ut oljan o det gör jag ju faktiskt vare sig jag bara byter olja eller
byter packboxar :tummenupp

Eller så har jag bara haft en jävla tur :D

Ja men ävenb på insidan kommer p boxen möta nya okända platser som överraskar med tidigare ej känd lort som hamnar där den inte ska...

Tur skulle jag kalla det.
Köp en lott. :tummenupp
 
Ett tips när man monterar packboxen på gaffel är att använda en fryspåse!

På med fryspåsen på gaffel, sen trä över packboxen med lite olja på. så skadar man inte packboxen lika lätt
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top