spjällhus??

  • Thread starter Thread starter JG
  • Start date Start date

JG

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
honda cbr 1100xx
jag har lite frågor angående spjällhus.
bygger bilmotor, en 2,15 liters sugmotor som ska leverera nära 300hk

ska ev. bygga ett insug med separata spjällhus, har varit inne på bmw m-spjäll men dom är för stora (56mm/st)
kommer köra insprutning så förgasare är uteslutet
undrar nu vad det finns för mc-spjäll som kan passa mig?
runt 48mm tror jag på.

hayabusa? gsxr1000?
me mig lite förslag och tips
 
JG skrev:
jag har lite frågor angående spjällhus.
bygger bilmotor, en 2,15 liters sugmotor som ska leverera nära 300hk

ska ev. bygga ett insug med separata spjällhus, har varit inne på bmw m-spjäll men dom är för stora (56mm/st)
kommer köra insprutning så förgasare är uteslutet
undrar nu vad det finns för mc-spjäll som kan passa mig?
runt 48mm tror jag på.

hayabusa? gsxr1000?
me mig lite förslag och tips

Hmm 2.15l rad4a? det är typ 500cc varje cylinder millen (v2) har det också visiligen så varvar den till 10500 men på den sitter det mella 51-59 spjällhus. Orginal är 51mm 98-03 sen sitter det 57mm som går borra till 59mm. Det kanske är till någon hjälp?finns att fynda på ebay. Räkna <-1k för varje spjällhus(2 spjäll på varje) annars är du blåst om du handlar från ebay. Gsx,hayabusa o andra fjol hojar som inte har mer än <-350cc per cylinder kan du nog ute sluta :hihi
 
Last edited:
Glömm några 300 hk om bilen ska vara körbar efteråt.
(jag gissar rallycrossbygge?)

En vältrimmad och körbar Rallycross bil i klassen 2150 har mellan 210 och 260 hästar, och körbarheten försämras drastiskt om man siktar på fler hästar.

Volvomotorerna man bygger för klassen verkar fungera bäst vid ca 210 häst på hjulen, andra motorer som används i klassen visar liknande siffror.

Vad som är viktigt när man bygger 2150 bil är att få ett register som lirar bra med utväxlingen, eller att byta utväxling så det lirar med motorn.

Varje förändring straffas med poäng, man får ha max 20 poäng, så vill man bygga om till fyrlink och diffspärr/broms i bakaxeln så har man inte så mycket poäng kvar att bygga på, och får leva med en ickeoptimal utväxling.

Rent teoretiskt om du bygger gatbil med just 2150cc som absolut begränsning så har du ju möjlighet att använda 6växlad låda och en slutväxel som funkar bra, då kan du nog kanske närma dig 300hk, men med en väldigt oförlåtande karaktär.

Lycka till!
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top