Spionprogram

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Om man,som i mitt fall,har en dator som är tillhandahållen av företaget man jobbar hos och misstänker att det finns någon form av loggningsprogram som bevakar varenda grej man skriver och tittar på. Finns det då något sätt att kolla om så e fallet? :paranoid

Well, om du surfar via företagets proxy kan du räkna med att allt surf loggas. Du använder företagets mailserver - allt loggas. Möjligen, möjligen kan det finnas lokala övervakningsappar men de brukar vara begränsade till att fånga upp t ex barnporr och liknande (Netclean).

Självklart finns det totalloggningslösningar, men det är mycket ovanligt. Dels pga det drar ner prestandan på burken och dels för att det kräver en ganska omfattande administration.

Jag skulle köra ctrl-alt-del och kolla vilka processer som rullar och googla på dessa och se om jag hittar nåt. Annars kan du nog vara rätt lugn.

Våra bärbara går ju på trådlöst då vi e ute på fältet och far. Ska kolla runt lite.

Tänkte du stänga av ev. spionprogram, eller var du mer nyfiken på att veta OM du var under uppsikt?

Sannolikt har du inga program som loggar allt som du skriver och tittar på. Helt enkelt för att det blir för omfattande att administrera.
Däremot loggas säkerligen all internettrafik och all mailkonversation.
Med andra ord. Din arbetsgivare kan se vilka sidor du varit inne på och vilka du skrivit eller fått mail ifrån samt vad du skrivit där.

Huruvida dom faktiskt använder den informationen är mindre säkert. Dom flesta företag lägger inga resurser på att övervaka och granska allt som dom anställda gör. Dom bryr sig bara om det som ska göras faktiskt blir gjort. Börjar du surfa mycket på sidor som är förbjudna enligt internetpolicyn på ditt företag kan det säkert hända att det flaggas upp automatiskt och du får en tillsägelse men då ska man nog missköta sig ganska ordentligt misstänker jag.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park