Spinoff. En av alla stöldtrådar. Diskussion om danskar och svenskar och kriminali

Men det har absolut INGENTING med PI att göra så varför drar du upp det?
Har jag försvarat ABs stenkastarvänster?

Var vill du komma, att brottslingar alltid förtjänar vad de får, vad de än får?

Nej, men du klagar inte heller när folk länkar till aftonbladet, expressen, SD,DN eller SVT.

Alla media har någon slags politisk styrning, vilket givetvis påverkar vilka nyheter dom tar upp.

En högertidning kanske inte skulle blåsa upp om Reinfelt gick på porrklubb, men det skulle vara mumma för en vänsterblaska.

Ingen av medierna kommer undan med att ljuga, då skulle dom bli slaktade av övriga media, men alla väljer vilka nyheter dom rapporterar.

PI brukar rapportera om bilbränder och stenkastningar mot polis/brandkår i vissa områden, att övriga media inte rapporterar samma nyhet betyder inte att det inte har hänt, det betyder att dom har order om att inte belysa problemområden.

Jag vill komma till att brottslingar sällan får vad dom förtjänar.

Last edited:
Egentligen behövs det mycket lite om den som ska utvisas inte har Asylrättigheter i Sverige.
Ryssar och Balter åker ut med öronen före för mycket små förseelser (vilket jag personligen tycker är rätt).
Det är först när individerna är här med asylskäl som det blir kärvt (av förståeliga anledningar).
Än värre om det finns familjeanknytningar (utvisa pappa gagnar ju inte direkt barnen i familjen och definitivt inte Sverige).

Inga lätta frågor som SD anhängarna gärna gör dem till.

Kanske pappa skulle tänkt på det innan han begick ett grovt brott?

Hur gagnar det Sverige att behålla en kriminell pappa menar du? Kommer barnen förlora en bra förebild? Hänger inte med.

Och i det här fallet, hur blev AB en osäker källa?

Det var du som sa osäker källa, inte jag. Jag frågade bara om Aftonbladet var källan?

Last edited:
Kanske pappa skulle tänkt på det innan han begick ett grovt brott?

Du menar som din pappa om han nu hade begått ett grovt brott?
Hade du med det att göra?.

Jag fattar inte att ni är så flata i det här.
Om ni verkligen hatar brottsliga (kategoriskt) invandrare så till den grad att inget straff är för hårt, varför vill ni bara inte hänga dem på torget för snatteri?
Problemet löst! Inga lösa trådar. Är inte det den rätta lösningen?
Varför inte ha stenhårda straff för ALLA brott, även för dina barn, dina bröder?

Jag som är emot och tänker på familjer och barn är ju en helt annan femma. Kanske till och med vågar slänga en tanke om att vi har kommit förbi den tiden i mänsklighetens historia.

Jag har ruskigt svårt att förstå varför invandrare ska behandlas hårdare i ett rättssystem än andra invånare eller individer i detsamma.
Enda anledningen jag kan se är att de är just, invandrare.

Det spelar ingen roll för mig.

Om ni verkligen hatar brottsliga (kategoriskt) invandrare så till den grad att inget straff är för hårt, varför vill ni bara inte hänga dem på torget för snatteri?
Varför inte ha stenhårda straff för ALLA brott, även för dina barn, dina bröder?

Jag som är emot och tänker på familjer och barn är ju en helt annan femma. Kanske till och med vågar slänga en tanke om att vi har kommit förbi den tiden i mänsklighetens historia.

Jag har ruskigt svårt att förstå varför invandrare ska behandlas hårdare i ett rättssystem än andra invånare eller individer i detsamma.

Det spelar ingen roll för mig.

Helt enkelt därför att vi har tillräckligt med inhemskt brottsligt pack, och inte behöver importera mer skit.
De inhemska idioterna kan vi inte bli av med, kort att helt sonika hänga dem så de får vi dras med. Det importerade slöddret kan vi skicka tillbaka till avsändaren, så det bör vi göra.

Sverige är inget jävla världsamvete, och vi bör ge fan i att försöka vara det, vi har alldeles tillräckligt med inhemska problem för närvarande att hantera först och främst.

Har man lyckats skapa ordet gruppvåldtäkt från ingenstans så finns det inga andra medel än lynchning.

Pappa hade i så fall varit en idiot som vart mottagen med öppna armar av ett främmande land och sen varken respekterade landet eller sin egen familj.

Hur gagnar det Sverige att behålla en kriminell pappa menar du? Kommer barnen förlora en bra förebild?

Om det nu är så hemskt i hemlandet så är det väl en ganska bra morot att veta att den som inte begår ett allvarligt brott får stanna kvar? Hur svårt kan det vara egentligen? Det är ju ett icke problem om man sköter sig.

Satsa resurserna på dom som faktiskt vill bidra på ett bra sätt. Finns många av dom, även om dom syns mindre.

Helt enkelt därför att vi har tillräckligt med inhemskt brottsligt pack, och inte behöver importera mer skit.

Jag förstår, ut på gatorna och säg det då.

Själv är jag för att hjälpa de 99% som kommer till Sverige och har haft det jävligt illa utan att vara brottslingar.
Helt enkelt, vill ni ha stenhårda straff för allt, applicera dem även på era egna. Jag har inga problem med det.

Om det nu är så hemskt i hemlandet så är det väl en ganska bra morot att veta att den som inte begår ett allvarligt brott får stanna kvar?

Ja det är det ju, kanske kan vi få dem att arbeta gratis också med den retoriken? :D

Last edited:
Jag förstår, ut på gatorna och säg det då.
Svårt att göra det när en stor del i Sverige inte klarar av att skilja på rasism och sunt förnuft. SD blir ju utsatta för brott allt för ofta.

Ja det är det ju, kanske kan vi få dem att arbeta gratis också med den retoriken? :D

Ganska mycket sandlåda på det svaret. Men det är väl svårt att komma med ett vettigt svar när man argumenterar till mördare och våldtäktsmäns fördel.

Svårt att göra det när en stor del i Sverige inte klarar av att skilja på rasism och sunt förnuft. SD blir ju utsatta för brott allt för ofta.
"Sunt förnuft" handlar om alldagliga och lättbegripliga lösningar på svåra problem, och grunden är ett samförstånd mellan människor om vad som är den "rätta" lösningen. Omger man sig tex med människor som anser att invandrare är otäcka och borde straffas hårdare så säger det "sunda" förnuftet att så bör man göra. Nu är det så att verkligheten inte alltid är enkel, och ibland måste man reflektera själv och skapa sig en åsikt utifrån hur saker faktiskt fungerar. Att dra in det som av vissa betraktar som "sunt förnuft" i politiken är därför helt förkastligt då det är bättre att ha folk som faktiskt kan tänka själva till att styra landet.
Ganska mycket sandlåda på det svaret. Men det är väl svårt att komma med ett vettigt svar när man argumenterar till mördare och våldtäktsmäns fördel.
Att säga att någon "argumenterar till mördare och våldtäktsmäns fördel" när de säger att de vill att alla som begår ett brott ska få samma straff låter helt vimsigt. Hur menar du?

Och till sist en fråga till nåt du nämnde i ett tidigare inlägg; vad betyder det här "respektera landet" egentligen? Jag visar mina medmänniskor, dvs samhället, respekt i möjligaste mån, men hur fanken visar man ett land respekt? Låter som mossigt nationalisttrams i mina öron.

Kan någon förklara på vilket sätt det skulle vara dåligt för landet (det innefattar både landets ekonomi, människorna som bor där och allt annat du kan innefatta i landet) att utvisa kriminella?

Vad skulle vi gå miste om menar ni?

Det vore ju väldigt lätt att fylla luckan efter en utvisad med en ny, insläppt, som kanske vill jobba, betala skatt och bidra till "landet", om det inte är någon speciell kompetens dom kriminella besitter förstås?

Du får naturligtivs använda PI om du vill men knutarna till SD är klarlagda vilket gör stor påverkan för mig.

Jaha. Kan du visa på något som är felaktigt i den länken eller på någon annan sida på PI? Inte det nej...

Öppna ögonen nån gång. Suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuck!!!! :rolleyes:

Helt enkelt, vill ni ha stenhårda straff för allt...........

Jag tar gärna stenhårda straff för alla och det tror jag inte att jag är ensam om. Inte för snatteri kanske men i allra högsta grad för brott där oskyldiga människor kommer till skada eller upprepad brottslighet. Third strike i nån slags variant hade inte varit fel. Alla förtjänar en andra chans när det gäller småbrott men till slut får det fanimig vara nog.

Hängning? Vetefan, men offentliga spöstraff i kombination med lång frihetsberövning inkl straffarbete hade suttit bra för dem som håller på med organiserad brottslighet eller gängvåldtäkter etc. Om de är invandrare ska de efter detta tillbaks hem direkt.

Essentiellt är att få ner kostnaden på fängelsevistelsen, kriminella har kostat oss alla nog med pengar. Indragen lyx, mer automatisering av säkerheten och straffarbete är vägen att gå där. :tummenupp

Last edited:
Kan någon förklara på vilket sätt det skulle vara dåligt för landet (det innefattar både landets ekonomi, människorna som bor där och allt annat du kan innefatta i landet) att utvisa kriminella?

Vad skulle vi gå miste om menar ni?

Det vore ju väldigt lätt att fylla luckan efter en utvisad med en ny, insläppt, som kanske vill jobba, betala skatt och bidra till "landet", om det inte är någon speciell kompetens dom kriminella besitter förstås?
Vem är det du frågar? Ser inget inlägg som det du skriver knyter an till riktigt.

Nyhetsvärde

Det här med journalistik är intressant. AB lyckas med ett SCOOP (!) genom att läsa innantill på PIs sida om vad som gäller för donationer, de måste verkligen jobbat hårt för detta.

PI (oavsett vad man tycker om dem) hänvisar till både källa och fakta gång på gång och gör faktiskt riktigt journalistiskt arbete. mellan AB och PI blir valet ganska enkelt vem jag litar på...

Det här med journalistik är intressant. AB lyckas med ett SCOOP (!) genom att läsa innantill på PIs sida om vad som gäller för donationer, de måste verkligen jobbat hårt för detta.

PI (oavsett vad man tycker om dem) hänvisar till både källa och fakta gång på gång och gör faktiskt riktigt journalistiskt arbete. mellan AB och PI blir valet ganska enkelt vem jag litar på...
Inte helt sant!
Det förekommer ofta att medlemmar hänvisar till studier via den sidan och stolt förkunnar att studien stöttar ditten eller datten. Har vid samtliga tillfällen passat på att läsa studierna och konstaterat att PI väljer ut delar av studierna de tycker är intressant, kommer med andra tolkningar än författarna av studierna samt mörkar de delar som inte stöttar deras agenda.
Plus att de givetvis selekterar vilka studier de anser är värda att ta upp vilket sällan speglar huvudriktningen inom forskningsfälten.

De flesta som hänvisar till sidan är ju mer intresserade av speciella slutsatser än kvalitet på studierna. Vilket väl beror på att de flesta som gillar sidan inte har något större akademiskt intresse...

Det är nog allt från obildade personer till akademiker som läser på PI och deras rapportering om huvudsakligen integrationspolitiken där de pekar ut syndabockarna till varför samhället ser ut som det gör. I dessa frågor tror jag utbildningsnivå spelar väldigt liten roll. Folk är helt enkelt färgade av åsikter som de fått från föräldrar och andra närstående huvudsakligen. Det är inget man suddar ut genom att läsa på universiteten.

Jag läser i princip aldrig på PI, utom några gånger när någon här länkat till någon artikel. Oftast blir man lite mörkrädd hur folk verkar svälja det som skrivs bokstavligen. Ofta vill de nog tro på den beskrivning som står. De vill hitta en syndabock helt enkelt och famlar i blindo. All media rapportering idag måste man läsa med kritiska ögon och fundera vem budbäraren är och i vilket syfte artiklarna skrivs. Där kommer utbildningsnivå in. På universitetens grundkurser oavsett vilket ämne man läser får man lära sig att se på saker med olika glasögon och perspektiv. Något man faktiskt kan ha glädje av i verkliga livet även om man inte alls använder sig av de övriga kunskaperna man inhämtat från studierna.

Det skulle inte alls förvåna mig om hjärtat slår för Sverige Demokraterna på nyhetsredaktionen. Med det sagt tycker jag att det är bra att det finns någon motpol i rapporteringen, jag tror de flesta läsare är smarta nog att avgöra sanningshalten i det som står i artiklarna. De som följt debatten under åren har ju märkt att väldigt mycket sopas under mattan i traditionell media.

Det är antagligen inte så lätt som vissa verkar göra gällande att utvisa kriminella invandrare. När de väl fått sitt uppehållstillstånd och medborgarskap i landet kan man nog inte bara sätta dem på första bästa flyg därifrån de kom. Dels har vi vår egen lagstiftning att ta hänsyn till. Sedan har vi internationella överenskommelser som man nog inte bör bryta hur som helst. Jämfört med många andra länder runt om i Europa har vi nog rätt bekymmerslös tillvaro här uppe i norden. Med det sagt måste Sverige anpassa sig efter verkligheten. Allt för naiv tro och tandlös lagstiftning kommer ju bara att leda till att kriminella ligor får ännu större inflytande i samhället än idag.

Skriv inte för långa inlägg, ut-med-packet-ambassadörerna verkar ha svårt att processa större textmängder annars borde vi ha sett i alla fall en liten slagkraftig one-liner vid det här laget. :)

Skriv inte för långa inlägg, ut-med-packet-ambassadörerna verkar ha svårt att processa större textmängder annars borde vi ha sett i alla fall en liten slagkraftig one-liner vid det här laget. :)

Har inte sett dig presentera någon bra argumentation för varför kriminella invandrare ska stanna?

Sen att ett öppet Europa gör att det blir relativt verkningslöst i praktiken är en annan sak, speciellt med alliansens nya linje med sjukvård/skola/starta eget för "papperslösa".

Inte helt sant!
Det förekommer ofta att medlemmar hänvisar till studier via den sidan och stolt förkunnar att studien stöttar ditten eller datten. Har vid samtliga tillfällen passat på att läsa studierna och konstaterat att PI väljer ut delar av studierna de tycker är intressant, kommer med andra tolkningar än författarna av studierna samt mörkar de delar som inte stöttar deras agenda.
Plus att de givetvis selekterar vilka studier de anser är värda att ta upp vilket sällan speglar huvudriktningen inom forskningsfälten.

De flesta som hänvisar till sidan är ju mer intresserade av speciella slutsatser än kvalitet på studierna. Vilket väl beror på att de flesta som gillar sidan inte har något större akademiskt intresse...

På vilket sätt skulle det skilja sig från hur andra grupper med andra intressen väljer att presentera samma typ av material?

Vänsterpacket gör sina tolkningar, invandrarverket sina, samt sverigedemokraterna sina, om ingen ljuger så stämmer siffrorna bakom. tolkningar är just vad namnet anger, tolkningar.

Samma siffror kan leda till att vänsterpacket drar slutsatsen att "nysvenskar alieneras och bildar starka familjeband"

invandrarverket kan dra slutsatsen "invandrare har svårt att få jobb utanför släktnätverket"

och sverigedemokraterna kan dra slutsatsen "blattarna bildar kriminella klan-nätverk"

Ingen av dom har fel..

Har inte sett dig presentera någon bra argumentation för varför kriminella invandrare ska stanna?
Har jag hävdat att jag gjort det någonstans?
På vilket sätt skulle det skilja sig från hur andra grupper med andra intressen väljer att presentera samma typ av material?
Inte på något sätt. Det är därför man aldrig ska köpa saker rakt av oavsett om det står i PI, Bibeln, Svea rikes lag eller framför allt Aftonbladet.

Om jag har kalas hemma i huset och väljer att öva lite kulstötning i köket får jag glatt lätta på lädret för att köpa nytt kakel och be frugan om ursäkt.

Om grannen kommer in hos mig och halar fram kulan åker han ut. Bums.

När ska vänsterpacket lära sig att livet inte är rättvist men att man, om man har någorlunda förstånd, kan påverka sin situation ganska mycket själv. Konsekvenstänkande och eget ansvar vore fiffigt att införa igen.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti