Spinner loss vid bakhjulköra :(

Nicotin, mkt snack på dig .. :7peta

länka till nån av dina instruktionsfilmer istället :yoparty

Om nu däcket har två år på nacken och du funderar på att byta kan du ju prova att elda på gummit lite med en burn och testa sen igen. Hade en R1-99 förr som jag upplevde samma sak med och vill minnas att det också var på hösten så största sannolikheten är att däcket är för kallt.. men att det skulle slira så mycket efter upprepade försök att du inte får upp moppen i 2.ans växel trots att du rycker och sitter långt bak och allt annat du beskriver låter väldigt mysko, då borde du få upp skiten även på blöt väg för så tung är inte hojen. Vad har du för däck?

Jag har upplevt samma sak.
Vid fartguppet vid tintin fick jag släpp två gånger när jag åkte förbi. ( hittade inte vart det låg först) Det var rejält halt där då så att det var oljespill var det ingen tvekan om för däcket hade jag kört varmt.

2-3 gånger efter det upplevde jag samma sak som du. Fick släpp antingen när jag gasade hårt på 1:an eller att jag kopplade för att åka bakhjul.

Min teori är att oljan måste ha suttit kvar på däcket för nu är det inte så längre.

Gör en liten burn så att lite gummi försvinner och kör sedan en lång tur och se om det försvinner.

Vid fartguppet vid tintin fick jag släpp två gånger när jag åkte förbi. ( hittade inte vart det låg först) Det var rejält halt där då så att det var oljespill var det ingen tvekan om för däcket hade jag kört varmt.

2-3 gånger efter det upplevde jag samma sak som du. Fick släpp antingen när jag gasade hårt på 1:an eller att jag kopplade för att åka bakhjul.

Min teori är att oljan måste ha suttit kvar på däcket för nu är det inte så längre.

Gör en liten burn så att lite gummi försvinner och kör sedan en lång tur och se om det försvinner.

Håller med dig!

Lär ju gå över, har inte med däckets ålder att göra om det nu inte är 10 år gammalt :)

Tintin är sjukt halt, min gamla 600 Hornet spann där som om det vore en turbohoj, vilket var ju coolt :)

ok slangkungen...

de finns massvis me trådar o guider o frågor hur man ska slanga...

den här tråden handlar inte om de. den handlar om att bakhjulet går loss när man släpper kopplingen...

tråden ahr inget med teknik lr nåt liknande att göra :arsele

skippa kopplingen och gasa upp den så kanske den inte spinner då ?? :arsele:arsele

Lägre Varv pån när du kopplar till.
4000 lr så???
Se till att Däcket iaf Borde va Varmt.
Spinner det ändå?
När det släpper för mej håller jag bara i så Reser han sej skönt å lugnt.

Annars e nog Däcket av Backelit kanske :tungan å då kan det ju va bra å skicka på ett annat :tummenupp

Som sagt hos många i denna tråd. Temperaturen är förmodligen boven i dramat. Dra av en burnis så grannarna hostar och viftar med näven. Sen är det bara koppla bäst du vill så ska du se att de reser sig. 6500 varv på 2.an brukar väl vara fint att köra på.
Ut och testa!

ge mig den så ska jag testa george ;)..hör av dig till mig du har ju mitt nr så ska jag kolla på d.

Att det spinner när man micklar med kopplingen med en modern 1000 cc på höstkall asfalt är fullt normalt och det kommer alltid vara likadant varje höst.

Att få till ett res utan spinn är bara en teknik och övningsfråga.

Sen skadar det ju inte att hoppa över det hela om det bara spinner när man försöker,en highsider är aldrig skönt.

vis-av-erfarenhet.

Vafan Jonas, tror du de ja som brukar wheela utanför tintin? :P hehe

ge mig den så ska jag testa george ;)..hör av dig till mig du har ju mitt nr så ska jag kolla på d.

Tack Elias, ja hör av mig när ja e tillbaka i gbg. E i sthlm ett par dar.
Vi kanske kan köra en sväng så kan du själv testa o se om de nåt galet me däcket... :krama

Att det spinner när man micklar med kopplingen med en modern 1000 cc på höstkall asfalt är fullt normalt och det kommer alltid vara likadant varje höst.

Att få till ett res utan spinn är bara en teknik och övningsfråga.

Sen skadar det ju inte att hoppa över det hela om det bara spinner när man försöker,en highsider är aldrig skönt.

vis-av-erfarenhet.

Ja har kört kallar dagar än 17 grader. Detta har hänt mig dom 3 senaste körtillfällena ):
Ja vet att ja kört hojen så däcken e hyffsat varma.

Ja tycker ändå att ja fick spinn så många gånger att bara de borde gjort däcket varmt eller fått bort eventuellt skit...

Last edited:
Vafan Jonas, tror du de ja som brukar wheela utanför tintin? :P hehe

Tack Elias, ja hör av mig när ja e tillbaka i gbg. E i sthlm ett par dar.
Vi kanske kan köra en sväng så kan du själv testa o se om de nåt galet me däcket... :krama

Ja har kört kallar dagar än 17 grader. Detta har hänt mig dom 3 senaste körtillfällena ):
Ja vet att ja kört hojen så däcken e hyffsat varma.

Ja tycker ändå att ja fick spinn så många gånger att bara de borde gjort däcket varmt eller fått bort eventuellt skit...

En liten fråga, har du fått det bekräftat att däcket verkligen spinner?
Jag har själv haft totalt 6 R1or innan jag gick över till suzuki och tyvärr är R1orn väldigt känsliga för oljan jämfört med en gixxer.
Jag har svårt att tro att det släpper så lätt bak med tanke på allt du testat så jag tror mer på kopplingen.
Vad kör du med för olja och hur långt har den gått sen du bytte?
Jag kan bara rekomendera det jag själv fick göra på mina när dom började slira, riv kopplingen kolla mellanskivorna så dom inte slagit sig sandpappra av lammelerna om dom är i bra och tvätta allt och sen kör du i Motul 300v factory line olja.
Det ihop med fjäderbyte om du vill ha en bra bett i kopplingen.
Jag älskar själv att köra på bakhjulet och det är mina erfarenheter av yamaha R1. rätt olja i hojen o det funkar.:banana

Om det verkligen släpper bak så är det ju nästan garanterat att du fått olja på däcket.
Olja tränger sig in i däck och ligger kvar och förstor gummi + gör det halt. Så om fallet e så att olja har trängt sig in så borde du byta däck

Visst kan de spinna.....

Mitt spann rejält efter ett misslyckat wheelie försök på gas endast :D
Orsak = gamla hårda racesulor jag tävlat på och lite mycket tryck i dem och kalla då vi precis suttit o dratt i oss glass o massa annat nyttigt.

Mitt tips . - Burna till det innan du drar ut skall du se på bett igen :tummenupp

Problemet är ju inte att tillfälligt få värme i däcket med en burn,utan att det kyler av fort som fan när man kör rakt fram.

Va ute ida...

Burna lite, körde riktigt hårt efter de och testa sen. Gick galant...

De hela måste va en kombo av ett snart slut däck med taskigt gummi o kalla asfalt...

Problemet har ja inte fått innan när ja haft mer sula o de vart minst lika kallt... De verkar som att inget e fel iaf förutom att ja får kränga däck till nästa säsong :tuttar

På min föredetta r6a spann det alltid de först 30 minuterna man var ute o åkte o de var kallare än typ 20 grader. Hade pilot power bak (ej 2ct). Nu med trajjan så har jag "touringdäck" roadsmart bak och det tycker jag bettar bättre från direkten eller så är det hojen som är mer wheeliebenägen kanske. :va

Vad har du för bakdäck?

Va ute ida...

Burna lite, körde riktigt hårt efter de och testa sen. Gick galant...

De hela måste va en kombo av ett snart slut däck med taskigt gummi o kalla asfalt...

Problemet har ja inte fått innan när ja haft mer sula o de vart minst lika kallt... De verkar som att inget e fel iaf förutom att ja får kränga däck till nästa säsong :tuttar

:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Jag har precis samma "problem" som dig. Inte varit några konstigheter att varken koppla upp eller gasa upp den tidigare.

Men nu senaste veckan så släpper/spinner det mestadels istället.

Bakdäcket börjar bli slut på mönster och mycket kyligare underlag som folk skriver.

Vänta på varmare tider och byt däck så är nog problemet ur världen. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back