Spinner loss vid bakhjulköra :(

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Vad är problemet?

Så fort ja duttar kopplingen (2:an) för bakhjulköra så spinner den loss.

Fenomenet kom efter att ja inte kört hojen på 2 veckor...

Ja har provat med olika asfaltstyper.
Ja har provat med olika däcktryck, allt mellan 2,5-2,9.
Ja har kollat så däcket löper rakt.
Ja har testat me olika hastigheter, allt mellan 70-120 (när ja släpper kopplingen).
Ja har testat o varmköra däcket innan några försök. (tycker att fästet e bra annars i kurvor)

Den har inte betet sig så innan :( Försökte hitta datummärkning på däcket men hittar inget. Däcket ska inte vara mer än 2 år gammalt, påkrängt förra säsongen.

E de så att de för kall asfalt helt enkel? (ja vill minnas att den inte va sån tidigare vid körningar även när de vart kallt).

E de så att ja däcket e dåligt o behöver bytas? (för gummi finns de en del kvar ändå)

Edit: många kanske tycker att detta e nåt lyxproblem, men de inte att den inte går att koppla upp som stör mig, de e just att den inte borde bete sig så hela tiden... iom att ja aldrig haft de problemet innan...

Last edited:
Vanligaste är att däcket är kallt och blir då som en Hockeypuck i materialet.
Alternativt kan du ha kört i Diesel eller liknande kladd som gjort gummit halt. Dock skulle jag vara mer orolig i kurvorna än för bakhjulsåkningen om det fäster så dåligt.

2 allternativ till lösning:
Gör en ordentlig burnout och testa sedan direkt efter igen om du får fäste. Är det samma problem så vet nog inte ens gudarna vad det kan vara. Köp nytt däck är andra allternativet.

Vanligaste är att däcket är kallt och blir då som en Hockeypuck i materialet.
Alternativt kan du ha kört i Diesel eller liknande kladd som gjort gummit halt. Dock skulle jag vara mer orolig i kurvorna än för bakhjulsåkningen om det fäster så dåligt.

2 allternativ till lösning:
Gör en ordentlig burnout och testa sedan direkt efter igen om du får fäste. Är det samma problem så vet nog inte ens gudarna vad det kan vara. Köp nytt däck är andra allternativet.

Fan, andra alternativet e inte så frestande. Ja har gummi för en halv säsong kvar...

Det kan inte vara så att det är kopplingen som slirar??

/A

de r1-or -00 jag har haft har slirat på kopplingen... "fabriksfel" me för klena kopplingsfjädrar som inte klarar att pressa ur oljan mellan lamellerna/stålskivorna...

finns bättre fjädrar att köpa hos bla MC-express mm...

köpa nya lameller o skivor me...

just när man slagit i ny bra(dyr olja som problemet kommit , dock mest me kall/ ljummen motor...

mvh.T

Rätta mig om ja ahr fel...
Om kopplingen slirade så skulle väl inte bakdäcket spinna loss?

Ja e säker på att bakdäcket spinner loss för de känns som ja kör på en såpbana o håller på vurpa. Blivit livrädd för att ens försöka mig på de efter alla försök...

Det kan inte vara så att det är kopplingen som slirar??

/A

hoppas verkligen att TS (föraren) ser & känner skillnad på slirande koppling och spinnande bakhjul....

spinner det så lätt så borde det ju spinna vid pådrag i 1:an med kan man tycka.....

Jag tycker att 2,5-2,9 bar låter mycket, särskilt nu när vägtempen är betydligt lägre. Vad säger manualen? Eller så lägger du kroppsvikten för långt fram...

Vad har du för däck?

hoppas verkligen att TS (föraren) ser & känner skillnad på slirande koppling och spinnande bakhjul....

spinner det så lätt så borde det ju spinna vid pådrag i 1:an med kan man tycka.....

"hoppas verkligen att TS (föraren) ser & känner skillnad på slirande koppling och spinnande bakhjul...." - klockren kommentar

Ja har pressat hojjen med av o gaspådrag för o kolla att kopplingen mår bra. Varvat den o av o gaspådrag på 1-2-3-4. Inget slir nånstans...

Enbart banan-under-hjulet effekt när ja försöker koppla upp den som sagt....

Jag tycker att 2,5-2,9 bar låter mycket, särskilt nu när vägtempen är betydligt lägre. Vad säger manualen? Eller så lägger du kroppsvikten för långt fram...

Vad har du för däck?

Låter som ja ahr svar för allt... Ja har definitivt inte för mkt tyngd fram. Sitter så långt bak de går. (problemet fanns inte innan)

Manuelen säger som många andra sporthoj. 2,9 bar...
Ja brukar normalt köra mkt lägre än så, men när de kallt fyller ja på me lite högre tryck...

Last edited:
Det borde väll gå att få upp hojen även om det skulle vara kallt ute??

Min lilla hoj är ju inte lika effekt stark och lite annorlunda balanserad men den går det iaf fint på även när det är så pass kallt ute att det ligger snö på sidan av vägen.
Det går även okej att få upp den när det regnar men då får man arbeta mycket mera med kroppen.

Hurvida däcket är dåligt eller inte kan jag inte säga något om.
Om jag inte är helt ute och cyklar så kan väll gummit i däcken bli väldigt konstigt om dom kommer i kontakt med olja? Som sagts tidigare så kanske du råkat kört i lite olja eller diesel?

Detta löser väll inte ditt problem men du kan ju prova arbeta mera med kroppen och alternativt vara lite försiktigare när du kopplar om möjligt.
Det släpper väll iaf inte om du powerwheelar upp den på 1:an?
(Då tänker jag inte på gas avslag / gas påslag... Dra ner rullen bara och låt den komma)

Om du inte vill burna med däcket, ut och bomba lite på motorvägen så du får rejäl värme i däcken sen prova igen.

Lycka till, hoppas det går bra :D

"hoppas verkligen att TS (föraren) ser & känner skillnad på slirande koppling och spinnande bakhjul...." - klockren kommentar

Ja har pressat hojjen med av o gaspådrag för o kolla att kopplingen mår bra. Varvat den o av o gaspådrag på 1-2-3-4. Inget slir nånstans...

Enbart banan-under-hjulet effekt när ja försöker koppla upp den som sagt....

Låter som ja ahr svar för allt... Ja har definitivt inte för mkt tyngd fram. Sitter så långt bak de går. (problemet fanns inte innan)

Manuelen säger som många andra sporthoj. 2,9 bar...
Ja brukar normalt köra mkt lägre än så, men när de kallt fyller ja på me lite högre tryck...

Vid lägre temperaturer ska du minska på däcktrycket för att däcket ska kunna flexa och jobba upp temperatur snabbare.

varför ens använda kopplingen..R1 och alla andra litermoppar går ju alldeles utmärkt att gasa upp både på 2:an 3:an och med lite teknik 4:an.

hmm, som ja skrev i mitt första inlägg så kanske detta e ett lyxproblem för vissa. De som stör mig e inte att ja inte kan koppla upp den lr inte köra bakhjul. De som stör e att de inte borde va så. Har ja ett taskigt däck så e de ju ändå ganska allvarligt om så e fallet o ja borde byta.

Dessutom kanske man inte alltid vill slanga i 200... Då e kopplingen ganska smidig trots att de går att rycka, slita o gasa ihjäl sig på den...:yoparty

Det borde väll gå att få upp hojen även om det skulle vara kallt ute??

Min lilla hoj är ju inte lika effekt stark och lite annorlunda balanserad men den går det iaf fint på även när det är så pass kallt ute att det ligger snö på sidan av vägen.
Det går även okej att få upp den när det regnar men då får man arbeta mycket mera med kroppen.

Hurvida däcket är dåligt eller inte kan jag inte säga något om.
Om jag inte är helt ute och cyklar så kan väll gummit i däcken bli väldigt konstigt om dom kommer i kontakt med olja? Som sagts tidigare så kanske du råkat kört i lite olja eller diesel?

Detta löser väll inte ditt problem men du kan ju prova arbeta mera med kroppen och alternativt vara lite försiktigare när du kopplar om möjligt.
Det släpper väll iaf inte om du powerwheelar upp den på 1:an?
(Då tänker jag inte på gas avslag / gas påslag... Dra ner rullen bara och låt den komma)

Om du inte vill burna med däcket, ut och bomba lite på motorvägen så du får rejäl värme i däcken sen prova igen.

Lycka till, hoppas det går bra :D

Som sagt, ja vill minnas att ja slangat den vid myckat kallare temperatur än 17 grader...
Detta fenom fanns som sagt inte innan. Ja ska testa o burna bort de men ja har kört många mil landsväg o motorväg o ja har samma problem.

Ganska jobbigt när de släpper i 150 me kopplingen... Aldrig hjort innan...

Last edited:
varför ens använda kopplingen..R1 och alla andra litermoppar går ju alldeles utmärkt att gasa upp både på 2:an 3:an och med lite teknik 4:an.

Vet inte vilken hoj du kör men del literhojarna jag kört lyfter på gas i tvåan utan problem, trean krävs det en del schlet för att få upp den utan koppling - eller något krön.

4:an är väl nästan omöjlig utan koppling på en rak och fin jämn väg utan att man ställer sig upp och håller på och rycker.

min lilla gixxer får man iaf andvända kopplingen på, men känner även folk som kör liters maskiner som alltid använder kopplingen för dom är vana vid de och tycker de känns bättre. så de e ju lite personligt vad man tycker känns bra.

Har upplevt detta också, det kom så fort temperaturen sjönk. Provat också med olika däcktryck utan nå vidare resultat. Men efter ett tags körning funkar det. Kan vara så att temperaturen i marken även blivit lägre så däcket tar ännu längre tid att få varm.

Visst blir de skillnad i fäste så fort temperaturen sjunker lite. Men så kallt har de ju faktiskt inte blivit än, o de verkar ju på dig som om du har kunnat slanga innan så det gör ju det hela lite konstigare...
1: för kalla däck
2: för slitna däck. blir mycket halare när dom börjar ta slut...
3: för mycket dutt på kopplingen. (men verkar inte va det eftersom du kunde innan va?)
Skulle med vilja se den som gasar upp en hoj på 4:an utan bekymmer förresten...

Har upplevt detta också, det kom så fort temperaturen sjönk. Provat också med olika däcktryck utan nå vidare resultat. Men efter ett tags körning funkar det. Kan vara så att temperaturen i marken även blivit lägre så däcket tar ännu längre tid att få varm.

Ja e inte ensam då...

Kanske en komb av lite gammalt däck o kall asfalt så däcken inte blir varma som dom ska..?

Vet inte vilken hoj du kör men del literhojarna jag kört lyfter på gas i tvåan utan problem, trean krävs det en del schlet för att få upp den utan koppling - eller något krön.

4:an är väl nästan omöjlig utan koppling på en rak och fin jämn väg utan att man ställer sig upp och håller på och rycker.

att man får använda sig av lite fjädring att få upp den på 3:an och 4:an det är ju klart..man sitter inte och bara gasar..

men rycka har jag i alla fall aldrig behövt göra..bara gunga flytta bak tyngden och gasa..kommer den så fint så..:tummenupp

att man får använda sig av lite fjädring att få upp den på 3:an och 4:an det är ju klart..man sitter inte och bara gasar..

men rycka har jag i alla fall aldrig behövt göra..bara gunga flytta bak tyngden och gasa..kommer den så fint så..:tummenupp

ok slangkungen...

de finns massvis me trådar o guider o frågor hur man ska slanga...

den här tråden handlar inte om de. den handlar om att bakhjulet går loss när man släpper kopplingen...

tråden ahr inget med teknik lr nåt liknande att göra :arsele

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back