Spinball (träning inför RR)

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Har hört att det är bra att träna handlederna när man skall köra RR, och om jag inte mins fel så fans det några här som köpte ett träningsredskap för detta som heter Spinball. Vart köpte ni dem, duger den här www.spinball.se , eller finns det bättre?

hade en sån då jag bröt handen och skulle träna tillbaka styrkan inför klättrings sessongen. Dom är riktigt bra, minus med dom är att dom kan vara ganska knepiga att få igång, men man är totalslut i handleden efter ett pass :tummenupp

För den med låg budget så kan det vara intressant att kika på teknikmagasinet.
De har en liknande produkt som heter gyroboll, men som kostar 89 spänn istället.

UrbanTiger skrev:
Har kollat på dom olika varianterna. Det är stor skillnad i känsla på en dyr och en billig boll. Testa innan ni köper.

Ok, Tack. Det lutar väll åt den på Teknikmagasinet. Skall gå ner på stan nu och kolla på den.

Fy fan vad jobbig den är. Bränner som fasen i underarmarna :tummenupp Snålade och köpte en utan varvräknare för 139:-

Medin skrev:
Fy fan vad jobbig den är. Bränner som fasen i underarmarna :tummenupp Snålade och köpte en utan varvräknare för 139:-

Jahaa så har du börjat ful träna handlederna med... vad blir nästa steg, vinna R600 eller :va ...

Hur ska min otränade kropp hänga med nu...

ecce skrev:
Jahaa så har du börjat ful träna handlederna med... vad blir nästa steg, vinna R600 eller :va ...

Hur ska min otränade kropp hänga med nu...

Haha, man måste ju skapa lite förutsättningar för att det skall gå någorlunda bra allafall. Men jag skall hålla mig bakom dig, jag lovar :rolleyes:

men har ni inte lite problem med kramp i underarmarna (arm pump på utrikiska)
även i RR?
inom crossen så är ju det ett av dom största problemen för förare på alla nivåer.
själv så har jag alltid undvikit att träna underarmarna för att inte få större muskler och därmed kramp, nu bygger väl inte spinball så mycket muskler kanske utan är mer uthållighetsträning men ändå.

rejser skrev:
men har ni inte lite problem med kramp i underarmarna (arm pump på utrikiska)
även i RR?
inom crossen så är ju det ett av dom största problemen för förare på alla nivåer.
själv så har jag alltid undvikit att träna underarmarna för att inte få större muskler och därmed kramp, nu bygger väl inte spinball så mycket muskler kanske utan är mer uthållighetsträning men ändå.

Precis vad jag tänkte. Det är väl aldrig fel att vara stark i underarmarna, men när jag tävlade i motocross var det enda som hjälpte mot kramp i underarmarna att hålla igång med körandet. Om man t ex inte har kört på typ två veckor får man kramp efter tre varv, men om man körde två gånger i veckan var det aldrig något problem för mig iallafall.
Det handlar nog mer om teknik och att kunna slappna av.

Jo men om du inte har tränat din underarmar alls så kommer du snart inte orka nypa tag i bromhandtaget. Sen kan man ju träna upp dom så att du får sega muskler och inte underarmar som lår.

ceasar skrev:
Det är väl aldrig fel att vara stark i underarmarna, men när jag tävlade i motocross var det enda som hjälpte mot kramp i underarmarna att hålla igång med körandet

Jo men kör du två ggr i veckan så blir du ju starkare och mer uthållig i underarmarna efter som det är extremt påfrestande för just underarmarna :tummenupp

Stretcha och träna underarmarna men inte med så höga vikter utan jävligt många reps dvs mycket genom blödning i underarmarna, så ska ni inte få så mycket kramp sen

Jag tränar visserligen underarmarna med såna där klammrar.
Men bästa träningen är att köra och köra och köra och köra och köra... Finns "inget" annat sätt att få bättre varvtider.

karl-alfred.gif

Nån som kan förklara hur den funkar? Jag har inte lyckats läsa mig till vad det är för typ av rörelse man ska göra med bollen??? Tänkte kolla på teknikmagasinet nu på lunchen...

Penguin skrev:
Nån som kan förklara hur den funkar? Jag har inte lyckats läsa mig till vad det är för typ av rörelse man ska göra med bollen??? Tänkte kolla på teknikmagasinet nu på lunchen...
http://www.powerballs.com
Svårt att förklara men det bygger på gyroskopisk rörelse. Köp en med varvräknare om du ändå ska köpa en, meget roligare än utan och värd den extra hundralappen!

http://www.powerballs.com/scoreboard.php Klicka på "See and hear a world record attempt in action"... :yoparty

Last edited:
*/ ?>
Back