Spikningar och skadad cylinder

Tack för alla bra svar såhär långt!! :Bugar

Försöker stolpa upp det lite!

Jo, det är kolvrester som syns mest. Var får man tag i typ väteklorid?

Kan vara att det inte är spikningar som du säger oFFkeFF men skadorna på kolvtoppen, är det inte så spikningar ser ut? Sen finns det ju inga märken i förbränningsrummet...

Jag får ta och byta till en orginalpackning igen då för det eventuella kompets skull.

Vad gäller sotning av piporna har jag inte lyckats få isär dom, insatsen är nämligen nitad?!! vad göra? Visst kan detta vara en del i problemet. Får ta en bild!

Vad gäller det här med tajta kolv/cylindermått, då borde det väl inte vara några problem att hona cylindern, fixa till kolven, nya ringar. Sist fick jag fila ner ringgapet för det var för tajt. kanske slipper fila denna gång...

Men, KAN jag använda kolven igen?

MVH Gustav
 
Kolven är definitivt kass.
Jo, det skulle kanske kunna vara spikningar. Skulle vilja se hur den andra cylindern ser ut.. Lite konstigt att din hoj bara skulle detonera på ena cylindern. Dessutom har jag kört mina gamla rd's med ännu högre komp, utan problem.
 
oFFkeFF skrev:
Det där ser inte ut som detonationer/spikningar, utan snarare resterna från kolvnypet som spritt sig till toppen av kolven.
Vad nypet beror på, tja det ser ut att vara på utblås-sidan, så för magert, eller för högt komp, kanske tändning som Ulf säger(det finns andra tändningar till 350'in), dålig smörjning, kan vara många orsaker.

Om du tittar på kolven så ser man en grop i mitten på kolven mitt under tändstiftet(troligen detonationer). Dessutom har du en anselig mängd sot och skit på kolvtoppen vilket i sig kan leda till detonationer pga ansamling av värme. (dock inte trolig orsak)
Vad kör du på för olja?
och framförallt med vilken % fungerar oljepumpen eller blandar du i soppan?

Har oljepumpen fått fnatt och pumpar in massor av olja i ena cyllen kommer den att gå varmare och dessutom bildas massor av kox vilket kan orsaka detonationer och kolvnyp.
Kruxet är dock att du borde märkt detta den går duktigt orent före ovannämnda inträffar.

Smältsymptomen indikerar hög avgastemp=snål blandning men topp och tändstift säger fett.
Det är inte så att du har nått märkligt bestyckningsfenomen som gör att den går skitsnålt i en viss region men fett i övriga alt att du är väldigt duktig på att köra fullt och sen helt stänga trotteln...


Jag skulle dock satsa mina pengar på att du har fått skit i kolvringspåret alt inkorrekt kolvringsgap, kolvringen kärvar och slutar täta på avgasidan. Förbränningsgaser läcker ner och eldar av oljefilmen vilket leder till att det skär.
 
headline skrev:
Vad gäller sotning av piporna har jag inte lyckats få isär dom, insatsen är nämligen nitad?!! vad göra? Visst kan detta vara en del i problemet. Får ta en bild!

Vad gäller det här med tajta kolv/cylindermått, då borde det väl inte vara några problem att hona cylindern, fixa till kolven, nya ringar. Sist fick jag fila ner ringgapet för det var för tajt. kanske slipper fila denna gång...

Men, KAN jag använda kolven igen?

MVH Gustav

Kolven är körd. Om du kan hona får andra svara på.

Ljuddämparen behövs inte sotas. Den är ganska ointressant. Det är i området där pipans sista kon slutar och stingern börjar, som avlagringar bygger upp. Egentligen är det området där arean är som minst. Det är ju den som "styr" flödet\trycket. Om arean blir för liten så så blir det till slut kritiska tempproblem i förbränningrum. Enda anledning till att det är ett hål där överhuvud taget är att avgaserna måste ventileras ut. Man vill ha så liten stingerarea som möjligt för att pulserna skall bli kraftiga. Men utan att det blir temp-problem i förbänningsrummet. Därför är stingerarean liten och redan nära gränsen från fabrik. Om man nu minskar arean ytterligare(t ex med sot) så blir det kritiskt. På trimpipor kan det vara ännu värre och de behöver sotas redan efter någon eller några timmar.
 
Last edited:
oFFkeFF skrev:
Det där ser inte ut som detonationer/spikningar, utan snarare resterna från kolvnypet som spritt sig till toppen av kolven.

Håller med.

#Olsson# skrev:
Vissa säger sig ha väldigt dålig erfarenhet av Wiseco. Jag lämnade in min YZ490 cyllinder för omborr/kolvbyte hos en välrenomerad firma i Stockholm. De är mycket negativa till Wiseco. Skälet skulle vara att gällande borr-diameterarna/måtten är för tighta för kolvarna.

Jepp, i synnerhet smidda Wiseco-kolvar vill nog gärna ha lite extra spel jämfrt med vanliga gjutna. På RG:n var det jättevanligt med att folk bara slängde i wisecos utan att öka spelet = ras.

Igensatt stinger ger för hög temperatur på kolvens sida som vetter mot avgasporten, så nyper det. Så man kan ju ta en titt i den oxå, som Olsson säger.

/J
 
#1 Ar det nicasil behandlade sylindrar? om så kan det vara nicasilet som slapt rundt porten (ej troligt)
#2 Har du frash bensin i tanken utan vatten?
#3 Packboxarna på veven ar dom hela? (kan gå magert med falsk luft)
#4 Dysorna i forgasarna ar dom øppna och rena ev filter (mager gång)
#5 oljepumpen fungerar den?
#6 ar vatske systemet tat? (kylvatska tvattar av olja och kan orsaka skarning)
#7 Va kolven trång i cyllen?
#8 innsugnings gummina ar dom hela? (kan gå magert med falsk luft)

Det finns sakerligen flera orsakar det kan vara men det vad jag kommer på nu.
 
RG500-Johannes skrev:
Jepp, i synnerhet smidda Wiseco-kolvar vill nog gärna ha lite extra spel jämfrt med vanliga gjutna. På RG:n var det jättevanligt med att folk bara slängde i wisecos utan att öka spelet = ras.

/J

Vad tror du? Kan det vara just de smidda? Det är möjligt att firman jag pratade med avsåg just dem. Jag kommer inte ihåg.
 
Headline, jag hade tills i september i år nästan exakt samma konfiguration som du på min RD 350 -85. Renoverade för övrigt vevpartiet på min förra vintern också och bara det gav lite bättre klös i maskinen. :tummenupp

Det var dock innan det som jag var med om ett kolvringsrelaterat ras med de kolvar som satt i hojen när jag köpte den. Jag lät borra upp bägge brukarna till 65 mm, och köpte samtidigt ett par Wiseco-kolvar a 1100 spänn :kocko . Dessa kolvar fick åka med i 1500-2000 mil utan att klaga, ända tills jag sålde hojen. Jag bytte inte ens ringarna nån gång och hojen gick som en klocka hela tiden.

Vad jag vill säga med det är väl att Wiseco-kolvarna funkade alldeles utmräkt för mig, men min så hade jag ju inte mixtrat med komp och sånt på min hoj. Jag hade dock 280-munstycken, precis som du.

EDIT: Vad gäller kolvspel så vet jag faktiskt inte vad jag hade. Killen som borrde sålde även kolvarna till mig, och han kan ju ha borrat lite större eftersom han visst vilka kolvar som skulle sitta i. Det tänkte jag givetvis inte på att fråga då. :3freak


EDIT igen:
Om du skulle misstänka att det är nåt knas med oljepumpen, så kan man mycket enkelt kolla om det pumpar lagom mycket med en slangbit för 15 spänn och ett par urdruckna Pucko-flaskor. :tummenupp
 
Last edited:
"spikningar"

Hej

Tänkte bara säga att skador från "spikningar" (heter egentligen knack eller detonation) tenderar att ge skador i de små spalter som finns i förbränningsrummet..... Tex i spalten mellan kolv o cylinder samt mellan topplock o block (eller cylinder eller hur det nu ser ut där).

Typiska spår av knack kan vara en toppackning som brustit eller en kolv som är anfrätt på kanten (ser lite ut som om den blivit hårt blästrad på kanten övanför översta ringen, till en början med).

Och det e ju inte helt olikt hur din kolv ser ut där det har nypt....

Dessutom så borde kolven vara varmare på avgassidan vilket borde öka risken både för knack o nyp där.

Dom modifikationerna du gjort är ganska modiga att göra, risken för knack kan öka avsevärt om man:

*Fibblar med tändningen
*Byter avgassystem (speciellt på tvåtakt)
*Byter insugssystemet
*Höjer kompet
*Ändrar luft/bränsle blandningen
*Kyler sämre

Knack beror på så många faktorer att det e svårt att avgöra varför det knackat i varje speciellt fall.....

/Carl
 
Last edited:
Uppskattar all hjälp och är jäkligt glad att tråden är konkret och att den håller sig strikt till ämnet!! :tummenupp :yoparty :Bugar :banana Jag tycker vi fortsätter med det!

Ok! Den andra cylindern har jag inte plockat av. Kompet var lika bra som efter ihopsättningen och cylinderloppet ser och känns ok! Vad gäller komphöjningen tycker jag att det inte bör ställa till det, jag tror det är nåt annat, eller?

Oljepumpens funktion vet jag inte 100 annat än att jag justerat in den enligt mekboken. Ingen olja i tanken men det kanske man skulle börja överväga. Har kört på castrol tts har jag för mig (dyr) men jag spädde på med biltemas "dyra" syntetolja (2-takt så slipper nån undra) :lol %-satsen vet jag inte vad det ska vara!

Det har faktiskt hänt att den har dött, nåja, vid fullgaskörning, säg 2-3-4-5-6 och sen verkar det som att bensinen tar slut i flottörhusen. Har haft isär men allt verkat ok! Kanske har den gått varm här! Bestyckningen är: 280 huvudm. (org 240) nålen är höjd ett hack har jag för mig. Orginal i övrigt.

Kolvringarna var jag noga med inkl. gapet. Men nåt kan ju hänt ändå!

Inte nicasil, ny 98 i tanken, vevtätningarna flång nya, sannolikt helt ok!

Dysorna i förgasarna, vad är det?
Kylvätskan var ny och det syntes inget i den, det verkar tätt! Har inte märkt att kolven varit trång i cylindern... och insugsgummina ser fina ut.

PacMan: För att kolla pumpen måste väl motorn gå, och att man har olja i bensinen.. :7peta eller?

Javulen: Jo, kolven verkar vara ngt "rundad" i kanten mot avgassidan...

Finns det nån som inte tycker att kolven är uträknad, hojen är mellanklassad så jag kan ju strypa den igen...mindre belastningar som följd, eller?

Tack igen så länge! :fyllisar

/Gustav
 
Dysor= Munstycken.
Kolla att det verkligen rinner till soppa ordentilgt till förgasarna. Det ska lätt rinna fram ett par liter utan problem. Det gör att en rätt bestyckad motor kan magra ur efter tags fullgasande, och skär på grund av det. Inte bra.
En liten vatten droppen i botten på förgasaren kan också ställa till med en sådan grej. Jag är "nästan helt" :rolleyes: säker på att det är brist på bränsle som har orsakat felet.
Är du säker på att stiften är sotiga efter fullgaskörning?
Bara en liten kort stund på fet tomgång så är dom svarta igen, även om den har gått med "vita" stift alldeles innan.
Koppla inte bort separatsmörjningen om du ska köra på gatan. Det blir helknäppt att köra "blandat" på vägen. Men kontrolera noga att den fungerar.
 
headline skrev:
Javulen: Jo, kolven verkar vara ngt "rundad" i kanten mot avgassidan...

Hmmm det e möjligt att det inte e enda anledningen, men om dom kolvarna var nästan nya o ser ut så, då har den gått med kraftigt knack, en kolv skall egentligen inte slitas alls...

Gör du inget åt komp/tändning så kommer du att skjuta den igen, och hona cylindrar och köpa nya kolvar e ju inte den bästa av fritidssyselsättningar.....

MVH/Carl
 
headline skrev:
PacMan: För att kolla pumpen måste väl motorn gå, och att man har olja i bensinen.. :7peta eller?
/Gustav

Ja visst ja, det har du så rätt i så. :3freak Kan la vara idé att kolla i alla fall när du får igång skrotet igen :tungan :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top