Spikdjävel i däcket, laga eller byta?

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Upptäckte i fredags en blänkande sak i bakdäcket. Märkligt att ett vinterdäcksdubb fastnat i däcket tänkte jag. Efter lite närmre syning insåg jag att det förmodligen rörde sig om någon slags spik/nit. Försökte dra ut den med fingrarna men den satt fast.

Var sen i valet och kvalet om jag skulle hämta en tång och dra ut skiten, väl medveten om att den kunde genomborrat hela däcket. Till slut tog jag en tång och drog försiktigt tills det pös ut luft, slog då tillbaks spiken med en hammare.

Så, efter en lång utläggning, hur skulle ni göra, byta däck eller laga?
Däcket byttes 2016 och har kanske rullat 400 snälla mil. Spiken sitter i den plana gummiytan, inte i något spår.

Vid lagning, kan man lita på att vulkningen sitter när man vrider på rullen mer än vad de röd/gula skyltarna visar? :va
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Funkar nog prima , lagat däck på sporthojar med gamla ”klibbtråden ” och svamparna dom har nu är bättre , har du 400 mil på däcket hade jag bytt däck ändå ioförsig
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har hänt mig ett par gånger att jag fått spik i bakdäcket, märkligt nog alltid när däcket varit helt nytt. Har då fått det lagat av en MC-verkstad jag har förtroende för. Om man bestämmer sig för att laga är det viktigt att det görs ordentligt med plugg och vulkning från insidan efter att man inspekterat däcket ordentligt så att inte corden tagit skada. Har spiken gått rakt in i mitten av slitbanan verkar det som att det ofta brukar gå att laga.

I mitt fall har jag sedan kört vidare på däcket, gasat friskt på bana osv utan problem.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Fick nyligen själv punka på ett i princip helt nytt däck. Lagat med plugg och vulkning från insidan och har inte haft några bekymmer. Hålet uppstod som du mitt på slitbanan av däcket.

Det är som du kanske märkt en och annan tråd på detta och olika forum som lyfter huruvida det är säkert eller ej att laga då vi endast färdas på två- istället för fyra hjul. Vissa säger att de aldrig i livet skulle fundera på att laga, utan köper nytt direkt. Medans andra nästan alltid lagar.

Avgörande var för mig att samtliga som påstod sig aldrig våga laga däcket aldrig hört någon som råkat ut för en olycka p.g.a. lagning från insida. (Om en sådan olycka skulle skett som direkt följd av lagningen så skulle det för mig vara det första fallet). Och att flertalet individer som lagat påstod sig ha färdats 200+ med en eller flertalet pluggar i. Så empiriskt sett utan någon som helst akademisk metod förespråkar jag lagning framför byte, såvida hålet inte förstört känslig struktur i däcket. Pengar växer ju inte på träd heller.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Tack för svar.
Var nog jag som inte var speciellt bra på att leta i forumet.

Tänker nog köra på att laga däcket, är max två veckor kvar av säsongen och jag lär inte komma upp i dom hastigheterna (tror jag...) om det är kallt ute (i dag kanske?).

I vår får det bli ett nytt däck.
Nu återstår bara att hitta någon däckverkstad som lagar MC-däck, vilket inte verkar vara det lättaste..
 

Jimmy

Guest
Om du ändå ska byta till våren varför lägga pengar på att laga nu?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag fick punka på min K1300S i somras, dvs en hoj som är rejält mycket tyngre än en gixxer och med både gott om vrid/effekt. Det blev ett rejält hål mitt i bakdäcket, dryga 3 bars tryck höll i ca 1 minut innan däcket var platt. Jag lämnade in det hos Wheeler Dealer och det har rullat åtskilliga 100 mil efter det, i hastigheter på andra sidan 200, på avstängd bana naturligtvis :rolleyes Och det är hur tätt och fint som helst :tummenupp Så det däcket kommer att få rulla tills det är utslitet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Burna upp det eftersom säsongen ändå är slut...?

Edit: Jag hade iofs lagat det först med Biltemas däcklagningskitt och sen eldat upp det
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
I vår får det bli ett nytt däck.

Hur man ska laga beror lite på i vilken vinkel spiken gått in, har den gått relativt rakt in i däcket så kan du köpa en repsats och skjuta nydäcksinköpet till nästa sommar, tar 10 minuter och du behöver inte ta lös däcket.
känner du att en däckfirma ska sköta det istället så är det lika bra med ny sula när du ändå ska plocka bort det från hojen och dra på dig en kostnad för däckrep.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-2000022836/
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur man ska laga beror lite på i vilken vinkel spiken gått in, har den gått relativt rakt in i däcket så kan du köpa en repsats och skjuta nydäcksinköpet till nästa sommar, tar 10 minuter och du behöver inte ta lös däcket.
känner du att en däckfirma ska sköta det istället så är det lika bra med ny sula när du ändå ska plocka bort det från hojen och dra på dig en kostnad för däckrep.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-2000022836/

Det är vad jag också skulle göra. Pröjsar du ändå för jobbet kan du lika gärna lägga dit ett nytt däck.
 

Langelus

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2016
Ort
Söderort
Hoj
Su zuuuu kii GSR750
Kanske inte helt jämförbart med MC-däck men för en massa år sedan när jag körde lätt lastbil så pluggade jag alltid däcken med såna där gummisnören (liknande biltemas) då man fick i snitt minst en skruv i månaden på byggen och soptippar, klarar de hålla för 6 bars tryck och en hel del överlast så borde de väl hålla på 300 kg MC också?
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Håller med @Wiseguy totalt :) dra i en liten orm och bränn sönder skiten :tummenupp glöm inte dra igång gopro innan bara så vi här kan få njuta av en liten säsongsavslutning om man får kalla de så... :Bugar
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top