Spikdjävel i däcket, laga eller byta?

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Upptäckte i fredags en blänkande sak i bakdäcket. Märkligt att ett vinterdäcksdubb fastnat i däcket tänkte jag. Efter lite närmre syning insåg jag att det förmodligen rörde sig om någon slags spik/nit. Försökte dra ut den med fingrarna men den satt fast.

Var sen i valet och kvalet om jag skulle hämta en tång och dra ut skiten, väl medveten om att den kunde genomborrat hela däcket. Till slut tog jag en tång och drog försiktigt tills det pös ut luft, slog då tillbaks spiken med en hammare.

Så, efter en lång utläggning, hur skulle ni göra, byta däck eller laga?
Däcket byttes 2016 och har kanske rullat 400 snälla mil. Spiken sitter i den plana gummiytan, inte i något spår.

Vid lagning, kan man lita på att vulkningen sitter när man vrider på rullen mer än vad de röd/gula skyltarna visar? :va
 
Funkar nog prima , lagat däck på sporthojar med gamla ”klibbtråden ” och svamparna dom har nu är bättre , har du 400 mil på däcket hade jag bytt däck ändå ioförsig
 
Har hänt mig ett par gånger att jag fått spik i bakdäcket, märkligt nog alltid när däcket varit helt nytt. Har då fått det lagat av en MC-verkstad jag har förtroende för. Om man bestämmer sig för att laga är det viktigt att det görs ordentligt med plugg och vulkning från insidan efter att man inspekterat däcket ordentligt så att inte corden tagit skada. Har spiken gått rakt in i mitten av slitbanan verkar det som att det ofta brukar gå att laga.

I mitt fall har jag sedan kört vidare på däcket, gasat friskt på bana osv utan problem.
 
Fick nyligen själv punka på ett i princip helt nytt däck. Lagat med plugg och vulkning från insidan och har inte haft några bekymmer. Hålet uppstod som du mitt på slitbanan av däcket.

Det är som du kanske märkt en och annan tråd på detta och olika forum som lyfter huruvida det är säkert eller ej att laga då vi endast färdas på två- istället för fyra hjul. Vissa säger att de aldrig i livet skulle fundera på att laga, utan köper nytt direkt. Medans andra nästan alltid lagar.

Avgörande var för mig att samtliga som påstod sig aldrig våga laga däcket aldrig hört någon som råkat ut för en olycka p.g.a. lagning från insida. (Om en sådan olycka skulle skett som direkt följd av lagningen så skulle det för mig vara det första fallet). Och att flertalet individer som lagat påstod sig ha färdats 200+ med en eller flertalet pluggar i. Så empiriskt sett utan någon som helst akademisk metod förespråkar jag lagning framför byte, såvida hålet inte förstört känslig struktur i däcket. Pengar växer ju inte på träd heller.
 
Tack för svar.
Var nog jag som inte var speciellt bra på att leta i forumet.

Tänker nog köra på att laga däcket, är max två veckor kvar av säsongen och jag lär inte komma upp i dom hastigheterna (tror jag...) om det är kallt ute (i dag kanske?).

I vår får det bli ett nytt däck.
Nu återstår bara att hitta någon däckverkstad som lagar MC-däck, vilket inte verkar vara det lättaste..
 
Om du ändå ska byta till våren varför lägga pengar på att laga nu?
 
Jag fick punka på min K1300S i somras, dvs en hoj som är rejält mycket tyngre än en gixxer och med både gott om vrid/effekt. Det blev ett rejält hål mitt i bakdäcket, dryga 3 bars tryck höll i ca 1 minut innan däcket var platt. Jag lämnade in det hos Wheeler Dealer och det har rullat åtskilliga 100 mil efter det, i hastigheter på andra sidan 200, på avstängd bana naturligtvis :rolleyes Och det är hur tätt och fint som helst :tummenupp Så det däcket kommer att få rulla tills det är utslitet.
 
Burna upp det eftersom säsongen ändå är slut...?

Edit: Jag hade iofs lagat det först med Biltemas däcklagningskitt och sen eldat upp det
 
Last edited:
I vår får det bli ett nytt däck.

Hur man ska laga beror lite på i vilken vinkel spiken gått in, har den gått relativt rakt in i däcket så kan du köpa en repsats och skjuta nydäcksinköpet till nästa sommar, tar 10 minuter och du behöver inte ta lös däcket.
känner du att en däckfirma ska sköta det istället så är det lika bra med ny sula när du ändå ska plocka bort det från hojen och dra på dig en kostnad för däckrep.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-2000022836/
 
Hur man ska laga beror lite på i vilken vinkel spiken gått in, har den gått relativt rakt in i däcket så kan du köpa en repsats och skjuta nydäcksinköpet till nästa sommar, tar 10 minuter och du behöver inte ta lös däcket.
känner du att en däckfirma ska sköta det istället så är det lika bra med ny sula när du ändå ska plocka bort det från hojen och dra på dig en kostnad för däckrep.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-2000022836/

Det är vad jag också skulle göra. Pröjsar du ändå för jobbet kan du lika gärna lägga dit ett nytt däck.
 
Kanske inte helt jämförbart med MC-däck men för en massa år sedan när jag körde lätt lastbil så pluggade jag alltid däcken med såna där gummisnören (liknande biltemas) då man fick i snitt minst en skruv i månaden på byggen och soptippar, klarar de hålla för 6 bars tryck och en hel del överlast så borde de väl hålla på 300 kg MC också?
 
Håller med @Wiseguy totalt :) dra i en liten orm och bränn sönder skiten :tummenupp glöm inte dra igång gopro innan bara så vi här kan få njuta av en liten säsongsavslutning om man får kalla de så... :Bugar
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top