Spik i däcket

Pluggat däck på bil - helt ok, händer det något så har du tre kvar.

Pluggat däck på mc - hmm, händer det något så har du ETT kvar.

Jag pluggar INTE mina mc-däck.
 
El Garto skrev:
2106921 Pluggat däck på bil - helt ok, händer det något så har du tre kvar.

Pluggat däck på mc - hmm, händer det något så har du ETT kvar.

Jag pluggar INTE mina mc-däck.



Precis varför ta fler risker än vi redan gör :tummenupp
 
Jag har jobbat på däckverkstad och har gått flera utbildningar som handlar om däcksäkerhet.
Anledningen till att man inte ska plugga ett MC-däck är att
1: temperaturerna blir MYCKET högre i ett mc-däck än i ett bildäck. När temperaturen blir för hög så blir limmet klibbigt igen och det kan resultera i ett kraftigt läckage/däckexplotion.
2: Ett MC-däck är gkort av en betydligt mjukare gummiblandning och många färre lager med kord, detta för att däcket ska vara mer flexibelt och gräppvänligt. När man sätter i en plugg i ett såpass mjukt gummi finns risken att däcket spricker runt pluggen, Särskilt eftersom det är korden som ska hålla pluggen på plats.
3: Den yta som man rimligen skulle kunna sätta en plugg i (där det är som flest lager med kord) är bara 3-5 cm bred i ett MC-däck och man ska ALDRIG Sätta en plugg på ett kortare avstånd från den "tjocka" korden än 5cm.

Det är inte bara MC-däck som inte repareras/pluggas utan även bildäck undviker man att göra detta på om hålet är för nära däckets skuldra. Detta trots att bildäck inte kommer i närheten av samma temeraturer som ett MC-däck.
Dom enda däck som man kan laga överallt (förutom vid kanten/vulsten/vulken mot fälgen) är traktor och lastbilsdäck. Dessa kan man göra det med eftersom dom har mycket tjockare gummi, lägre ringtryck samt att dom inte kommer upp i samma temperaturer.
Det finns dock många som väljer att laga MC-däck eftersom dom flesta av oss måste väga riskerna mot kostnaderna. Jag personligen anser inte att det är värt risken (men det e jag) så när jag råkade ut för samma sak så bytte jag (pluggade iofs däcket själv lite senare och eldade upp det på polarens hoj...vart en kul liten film).

Om du går till en mindre seriös däckhandlare så brukar dom kunna plugga eftersom dom inte behöver lämna garantier på dessa jobb, går du till en seriös handlare som styrs av STRO så lagar dom inte.

Lycka till hur du än gör.
 
Well skrev:
2106944Dom enda däck som man kan laga överallt (förutom vid kanten/vulsten/vulken mot fälgen) är traktor och lastbilsdäck. Dessa kan man göra det med eftersom dom har mycket tjockare gummi, lägre ringtryck samt att dom inte kommer upp i samma temperaturer.
Är det lägre ringtryck i ett lastbilsdäck än ett mc-däck? :va
 
Esquire skrev:
2106953 Är det lägre ringtryck i ett lastbilsdäck än ett mc-däck? :va

Ja. Det är en större mängd med luft i ett lastbilsdäck men du har mycket lägre ringtryck. Jämför tillexempel med ett cyckeldäck där du utan problem har 4-5 bar medans du i ett bildäck bara har 1,8-2,6 bar.

Om du kollar i en däcktabell på samma exempelvis en och samma bil så ser du att ju större tum du har på fälgen desto större ringtryck ska du ha i däcket eftersom en av grundreglerna för att få fram rätt ringtryck är "volym kontra tryck". Alltså: Ju större volym (mängd luft) desto mindre tryck.
Det finns massor med läsning om detta på http://www.stro.se
 
Well skrev:
2106963 Ja. Det är en större mängd med luft i ett lastbilsdäck men du har mycket lägre ringtryck. Jämför tillexempel med ett cyckeldäck där du utan problem har 4-5 bar medans du i ett bildäck bara har 1,8-2,6 bar.

Om du kollar i en däcktabell på samma exempelvis en och samma bil så ser du att ju större tum du har på fälgen desto större ringtryck ska du ha i däcket eftersom en av grundreglerna för att få fram rätt ringtryck är "volym kontra tryck". Alltså: Ju större volym (mängd luft) desto mindre tryck.
Det finns massor med läsning om detta på http://www.stro.se
Såå... Varför har man då skyddsburar när man pumpar lastbilsdäck? :va

Eller är det bara något jag har fått om bakfoten?
 
Jag har pluggat däck själv och på verkstad.
Alla har hålit tätt. -och jag har kört på bana med några av dem...

Dal-Mausen
 
Jag hade plugat bakdäck på RD 125:an, den kommer dock inte upp i några högre hastigheter.. men däckfirman hade inga problem med att göra detta... Vet dock inte vad för sort plugg det var men det funkade jättebra.
Som någon redan skrivit så kunde man inte ens se vart pluggen satt efter ett tag..
 
...smällt fram däck när man låg över 200 (lagat) :3freak ...sådär kul, men klarade mig på två ben! ...burna ur om d e bak :) ...fram = byt m en gång! :fyllisar :)
 
Well skrev:
2106963 Ja. Det är en större mängd med luft i ett lastbilsdäck men du har mycket lägre ringtryck. Jämför tillexempel med ett cyckeldäck där du utan problem har 4-5 bar medans du i ett bildäck bara har 1,8-2,6 bar.

Om du kollar i en däcktabell på samma exempelvis en och samma bil så ser du att ju större tum du har på fälgen desto större ringtryck ska du ha i däcket eftersom en av grundreglerna för att få fram rätt ringtryck är "volym kontra tryck". Alltså: Ju större volym (mängd luft) desto mindre tryck.
Det finns massor med läsning om detta på http://www.stro.se
Tankevurpa. Vi har 9 kg i våra släpdäck och 6,5 i drivdäcken, men endast 2,5 i min personbil. Har du gått en kurs för att lära dej detta måste du fått IG i betyg.
 
Nr:18 skrev:
2107119 Tankevurpa. Vi har 9 kg i våra släpdäck och 6,5 i drivdäcken, men endast 2,5 i min personbil. Har du gått en kurs för att lära dej detta måste du fått IG i betyg.

Det finns inga regler utan undantag. Farsans scania kör med betydligt lägre tryck än så. Jag ber lite om ursäkt om jag tog upp lastbilar eftersom det är många som kör med olika tryck eftersom dom används i många olika syften.
Dock tyckte jag att det var ett helt ok exempel på principen volym kontra tryck (klockan va mitt i natten och jag var milt kolmonoxidförgiftad).
bättre exempel är cyckeldäck VS bildäck, Bildäck VS traktordäck, originalbildäck VS lågprofildäck med större fälg.
 
Fråga angående "spik i däcket". Jag fick ett "spik" eller liknande i bakdäcket. Det gick in snett ca 10-15 mm altså inte genom däcket. Jag har dragit ut "spiket" och däcket håller tätt. Finns det någon risk att köra med däcket såhär? Hörde att större bitar kan lossna kring "hålet", är detta sant?
 
Well skrev:
2107531 Det finns inga regler utan undantag. Farsans scania kör med betydligt lägre tryck än så. Jag ber lite om ursäkt om jag tog upp lastbilar eftersom det är många som kör med olika tryck eftersom dom används i många olika syften.
Då är det snarare din farsa som är undantaget.

Riktiga lastbilar & släp = 6-9 kg tryck. (Nr.18 har rätt.)

Jag vet inte vad din farsa har för scania, men skulle chansa på att han har en mindre scania med tipp & kran, som han ofta står på lösa underlag å kranar på. En tvåaxlad P94'a kanske ?
Kör han en på lägre tryck med en större bil, så lär hans däckkostnad & soppakostnad vara ganska hög, plus att han lär få punka ofta.


Trådskaparen: Låt en däckfirma plugga innifrån. Funkar bra.

Dom som skriker "köp nytt" gör det för att det är lätt att slösa pengar, när det inte är deras egna pengar.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top