Spik i bakdäcket!

Att laga ett mc däck med en sk gummislang som först träs in i däcket utifrån för att sedan dras ut igen är rent livsfarligt och något som vi ALDRIG skulle använda då den lagningen lätt kan släppa med kattastrofala följder!!

Ett mc däck ska - om det går - ALLTID lagas med en lagningsplugg och inget annat!! (se länk)

http://svepang.se/Graphics/Products/173.jpg

Är detta godkänt för mc-däck? Jobbar på en Volvoverkstad där vi inte får "plugga" utan måste byta däcken när de har hastighetsindex över en viss gräns.

Skulle själv vara liiiite orolig för att blåsa på över 270 med ett pluggat däck.

Tror inte det är godkänt för ett mc-däck.
Jag fick skriva på papper att jag gjorde det på egen risk där jag lämnade in mitt däck.
Många verkstäder som är skeptiska till att laga mc-däck men det verkar ju vara många här på forumet som positiva erfarenheter av lagningarna, inklusive mig själv. :)
Man ska väl vara medveten om riskerna och gillar man att ligga i 270 blås kanske man ska tänka efter. Har lite svårt för dom hastigheterna på min Hornet ;)

MC däck går att reparera i vissa fall med det är inget som däcktillverkarna godkänner. Gör du en rep. på däcket så finns det inga som helst garantier kvar på däcket. Och OM du reparerar däcket så är det på egenrisk och utan ansvar, samt så ska det alltid repareras med en så kallad paraply plugg innefrån, att plugga däcket utifrån med en fiberplugg är direkt farligt för det första så är det bara en temporär lagning och för det andra är dom avsedda för PV däck (personvagn,bil), sedan skall man alltid demontera däcket för att syna det invändigt ..så det inte är tomkört eller har fått några andra skador.:yoparty men allt går ju....sen e det ju upp till var och en och göra som man vill...

Jag har lagat två bildäck med plugg. Har trott att det näst intill skulle vara omöjligt för pluggen att släppa genom att den får en ögla på insidan samt limmas fast. En av lagningar har gett upp, pluggen är borta och luften med den :huvet Om pluggen ligger i däcket eller har åkt ut vet jag inte just nu. Misstänker att den ligger inuti däcket. Gjorde en provlagning och försökte sedan trycka in pluggen med en stjärnmejsel. Det var mycket lättare än jag hade trott, tydligen vulkar inte pluggen fast i däcket som den borde göra.

Plugg är OK som temporär lagning men inget att satsa på som alterantiv till nytt däck. En plugglagning kan förstås fungera hela däckets livslängd, men helt klart KAN pluggen släppa.

när jag lämna in ett bildäck för pluggning så tog de av däcket, borra upp hålet lite granna, och drog igenom en konformad plugg från insidan samtidigt som det limmades. så pluggen kunde inte komma någon vart tackvare lim samt luft-trycket i däcket.

Efter som det finns en tråd om detta. (har sök OCH läst) Har jag som TS skiriver fått en spik (dubb, skruv eller va f-n) i bakkdäcket , ett däck som inte äns gått så ny-randen finns kvar fortfarande. Byta däck eller plugga (hur nu fanken det görs) ? Vad är grejjen. Är det bara köpa nytt eller.. Kör max 140, ehh varför skriver jag det!

Att laga ett mc däck med en sk gummislang som först träs in i däcket utifrån för att sedan dras ut igen är rent livsfarligt och något som vi ALDRIG skulle använda då den lagningen lätt kan släppa med kattastrofala följder!!

Ett mc däck ska - om det går - ALLTID lagas med en lagningsplugg och inget annat!! (se länk)

http://svepang.se/Graphics/Products/173.jpg

Lagas ett däck med en sån med lite försiktighet med corden när den monteras så håller den däcket ut.

bild

Lagas ett däck med en sån med lite försiktighet med corden när den monteras så håller den däcket ut.

Ska nu försöka lägga upp bild på den stillastående hojen :huvet tror man behöver zooma. Kanske lika bra byta däck!
Edit: ska vänta att posta tills Twinn tråden ligger sist :) :tuttar

Bifogat

• CIMG4460.jpg
    CIMG4460.jpg
    201.1 KB · Visningar: 100
Ser ut som den sitter platt i däcket och halva skruvskallen slitits ut. Är det så?
Ja kanske det, sitter in i körriktningen och slitit bort lite kummi i ingångs hålet.
Pyser lite, lite om man spottar på det. Blir ett nytt däck :huvet, synd på ett 2300 kronors däck som gått ca: 150 mil typ. Kan försäkringen täcka tro?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph