Jag lade själv på ett bakdäck för två veckor sedan, ett Pilot Road, som jag redan innan visste att det var pyspunka på. Åkte inte så hemskt mycket direkt så det hann ju bli platt. Pumpade, tog hojjen till en kompis som har MC/moped-firma och bad snällt honom att sätta i en plugg utifrån.
Vi fick böka som fan för att få i pluggen för hålet var så yttepytte litet, men det gick.
Innan hade jag läst trådar här om att laga däck och slutsatsen är att väldig många har åsikter om att laga med plugg. Några varnar för det men de som verkligen har provat verkar ha kunnat köra resterande livslängd på däcket utan större problem. Jag chansade och det verkar hålla, testade lite powertouring i söndagsnatt och det gick precis jättebra.
Med den blåaktiga vulk-geggan som pluggen doppades i innan så tror jag inte att den kommer att kunna "slungas" ut ur däcket och någon mer obalans än innan har jag inte heller kunnat märka. Pluggen kan ju inte väga många tiondelar av ett gram.
Så känner du att du vill testa att laga däcket, gör det. Jag TROR att mitt bakdäck kommer att hålla tills mönstret är väck.
Med så många hojåkare här med olika erfarenhet i alla olika tänkbara ämnen så kan man få bra tips och rekomendationer innan man själv ska göra något, bara man letar lite. Vissa verkar ju vara sådana som konstant gissar och vissa tror bara att allt som är dyrt är bra och att man inte kan göra något mekaniskt ingrepp själv utan att allt måste utföras av märkesverkstad. Det gäller ju att sålla lite bland dessa.
Själv kunde jag inte så värst mycket om att meka med hojar för två år sedan men tack vare en garagegranne med ovärdelig kunskap och en mekhandbok så har allt gått bra än så länge. Bla bla....hyffsat OT
Mitt tips är att söka trådar om lagning och att du bildar dig en egen uppfattning om den empiriska forskning som bedrivits i ämnet.
Lycka till