Spik i bakdäcket!

HondaGreg

Scorpion on wheels
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Horny 600F
Tjo, vad jag är glad!

Märkte igår att jag har en spik i bakdäcket.
Vet inte hur långt in den går, så jag vet inte vad som händer när jag
rycker ut den.

Frågan är: vad gör man?
Laga? Går det? Blir det bra? Byta däck?
Och om det inte gått igenom? är det bara att köra då?

Tar emot lite att lägga 2000 på däck o montering så jag känner
att jag behöver lite råd o tips.

Och om nytt däck, vad ska man ha? (Har Pilot Road nu, 1 sässong gammalt!!!:huvet )

Jag fick in en skruv efter mina 7 första mil någonsin på hoj! :huvet

Lämnade in däcket för lagning och det funkar fin fint även efter 350 mil. :tummenupp

det finns ju vissa däckfirmor där dom lagar hål i däck genom att dra ur spiken och stoppar in en gummibit som sedan expanderar.. jag fixade mitt moppe däck så en gång och de höll i nästan 1000 mil.. jag åkte bara till random muhammed och han fick en hundrig för det..

Rör inte spiken, kör till däckverkstad o be dem dra ut och om det blir platt, laga på plats.

Tjaba,

hände mig efter 11 mil på nya hojjen... en fredag em kl var runt 1630. Såg det vid Mariehäll, körde direkt till mc varuhuset. Efter lite tjat bytte dom bakdäck, till det facila priset av 3400:-.:näsblod

Jag skulle nog inte plugga däcket om du är ute och tokkör, men för vardagsåkning så ska det ju tydligen inte vara några roblems.:tummenupp

Lycka till!

J.

läger tråd här oxå.
som en del skriver lagning går bra, visst som en söndags tur ut på landet osv.
men skulle det va att något går fel på lagningen i 200km så blir det nog dyrare kanske på sjukhuset?
men livet e ju en fest, måste tänja på gränserna:D

låter som en lagning är på sin plats.
Några tips på ställen som fixar biffen i stockholm (city gärna)?

tack på förhand.

Finns det någon daredevil där ute som känner för att laga ett däck som det suttit en spik i så har jag ett liggandes man kan få mot avhämtning. PP 2ct med ~250 rullade mil, 190/50-17.

Lämnar inga garantier :näsblod

Jag lade själv på ett bakdäck för två veckor sedan, ett Pilot Road, som jag redan innan visste att det var pyspunka på. Åkte inte så hemskt mycket direkt så det hann ju bli platt. Pumpade, tog hojjen till en kompis som har MC/moped-firma och bad snällt honom att sätta i en plugg utifrån.
Vi fick böka som fan för att få i pluggen för hålet var så yttepytte litet, men det gick.
Innan hade jag läst trådar här om att laga däck och slutsatsen är att väldig många har åsikter om att laga med plugg. Några varnar för det men de som verkligen har provat verkar ha kunnat köra resterande livslängd på däcket utan större problem. Jag chansade och det verkar hålla, testade lite powertouring i söndagsnatt och det gick precis jättebra.

Med den blåaktiga vulk-geggan som pluggen doppades i innan så tror jag inte att den kommer att kunna "slungas" ut ur däcket och någon mer obalans än innan har jag inte heller kunnat märka. Pluggen kan ju inte väga många tiondelar av ett gram.

Så känner du att du vill testa att laga däcket, gör det. Jag TROR att mitt bakdäck kommer att hålla tills mönstret är väck.

Med så många hojåkare här med olika erfarenhet i alla olika tänkbara ämnen så kan man få bra tips och rekomendationer innan man själv ska göra något, bara man letar lite. Vissa verkar ju vara sådana som konstant gissar och vissa tror bara att allt som är dyrt är bra och att man inte kan göra något mekaniskt ingrepp själv utan att allt måste utföras av märkesverkstad. Det gäller ju att sålla lite bland dessa.
Själv kunde jag inte så värst mycket om att meka med hojar för två år sedan men tack vare en garagegranne med ovärdelig kunskap och en mekhandbok så har allt gått bra än så länge. Bla bla....hyffsat OT

Mitt tips är att söka trådar om lagning och att du bildar dig en egen uppfattning om den empiriska forskning som bedrivits i ämnet.
Lycka till

jag har sett 2 däck lagas som har hållt.
Bägge 2 har dessutom körts på bana efter det.Båda lagades med plugg av en polare enl dom instruktioner som gavs i paketet.
Ena däcket har rullat snart 500 mil.Det andra böts senare pga utslitet.

Kla't o beta't!!
Nu är tärningen kastad och hålet pluggat.
150 spänn och jag kommer fundera över att byta eller inte byta kommande
dagarna.

Tack för all input.

Stay safe!

Bara att plugga igen skiten å åka.

Jag har lagat två bildäck med plugg. Har trott att det näst intill skulle vara omöjligt för pluggen att släppa genom att den får en ögla på insidan samt limmas fast. En av lagningar har gett upp, pluggen är borta och luften med den :huvet Om pluggen ligger i däcket eller har åkt ut vet jag inte just nu. Misstänker att den ligger inuti däcket. Gjorde en provlagning och försökte sedan trycka in pluggen med en stjärnmejsel. Det var mycket lättare än jag hade trott, tydligen vulkar inte pluggen fast i däcket som den borde göra.

Plugg är OK som temporär lagning men inget att satsa på som alterantiv till nytt däck. En plugglagning kan förstås fungera hela däckets livslängd, men helt klart KAN pluggen släppa.

Laga med plugg om det är stort hål och lagningslapp(oavsett hålstorlek) på insidan så bör det hålla. Jag har själv fått ett bakdäck lagat med lapp på insidan när det bara hade gått 30 mil det höll sedan i ytterligare över 1000 mil inklusive 4 bandagar.

Jag fick pyspunka på min motard igår, den har innerslag eftersom fälgen har ekrar.
Funderar på om jag ska köra däckfix på burk eftersom jag ska med på en gruppkörning ikväll!

Jag fick en spik i däcket. och plugga det utifrån! Höll en 2bandagar och sitter fortfarande i. PILOT POWER 2ct. och jag har kört 1000mil på de å är snart slut men pluggen sitter. ska bränna lite gummi å kolla hur pass länge det håller. men plugga utifrån.. billigt å snabbt å effektivt.. men till 100% så plugga inifrån för säkerhets skull..

Jag fick pyspunka på min motard igår, den har innerslag eftersom fälgen har ekrar.
Funderar på om jag ska köra däckfix på burk eftersom jag ska med på en gruppkörning ikväll!

Enligt uppgift jag läst på offroadforum skall det inte hålla på slang iom att slangen flexar. Byt slang/kolla ventilen.

Att laga ett mc däck med en sk gummislang som först träs in i däcket utifrån för att sedan dras ut igen är rent livsfarligt och något som vi ALDRIG skulle använda då den lagningen lätt kan släppa med kattastrofala följder!!

Ett mc däck ska - om det går - ALLTID lagas med en lagningsplugg och inget annat!! (se länk)

http://svepang.se/Graphics/Products/173.jpg

Vill bara fylla på med "lagningstråden" jag lagade mitt pilot road med den lagningsmetoden som Fürstenhoff rekomenderade som va 20mil gammalt, funka hur bra som helst.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti