Speta i fingret

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Eftersom jag jobbar dagligen med trä så är det ju oundvikligt att inte få spetor lite titt som tätt.De fleste kan man ju pilla bort,men vad händer med de som man inte får bort?Har ju hört historier när man var barn om att de kan börja krypa runt i kroppen,men antar att det mest var skrämseltaktik?

Så vad händer,och finns det några smarta sätt att få ut de som sitter långt in?

Nål och pincett används.Men ibland så hjälper inte det,och de får sitta kvar,efter nån dag eller 2 så känns de inte,så därav min fråga.

Mest troligt ser kroppen till att de kryper ut så småningom. Man skall väl vara lite vaken på att det inte blir infekterat bara. Farsgubben testade än gång att låta en liten (ja,jo, 2cm typ. Och skitig. Rakt in i tummen) sticka sitta kvar för länge. Fick rejäl utskällning samt antibiotikakur när han väl masade sig in till läkare, med blodförgiftning.

Men så länge det varken syns eller känns borde det vara rätt riskfritt.

Sånt som sitter ytligt är kroppen duktig på att stöta bort och ut.
Något man ser på majoriteten som piercade sig i ögonbrynet när det var populärt..inkl jag själv. Piercingen rörde sig mer o mer ut ju längre tiden gick. Tog dock bort min relativt fort. Brorsan sparade sin längre o har nu ett hyfsat ärr pga det.

Farsgubben testade än gång att låta en liten (ja,jo, 2cm typ. Och skitig. Rakt in i tummen) sticka sitta kvar för länge. Fick rejäl utskällning samt antibiotikakur när han väl masade sig in till läkare, med blodförgiftning.
Jobbade med färdtjänst för många år sedan. Skjutsade en lirare som såg ut som en knutte och som satt i rullstol. Frågade om vad som hänt då jag hade en misstanke om att han råkat ut för just en hojolycka men inte då..
Bi/getingstick i tummen som därefter orsakade blodförgiftning som orsakade en propp(eller något annat elände) i ryggmärgen som i sin tur förlamade honom från midjan och ner..
Så småskit kan ge blodförgiftning och det kan bli trist.

Är de ytliga så brukar de komma ut av sig själv. Jag brukar dock inte vänta utan gräver hellre lite. Stick in en nål tillsammans med spetan (dvs i samma hål) och gräv runt lite och försök vidga hålet så borde du kunna trycka ut eller rentav komma åt att dra ut spetan sen.

min chef åt en pinne när han va liten och i vuxen ålder kände han nåt konstigt i sidan ovanför höften.
doktorn opera ut en liten del av den. :näsblod

Speta? i min värld heter det sticka!
Jag brukar ta nagelsaxen och klippa ut dom. Har även en liten fin avbitare i jobbet som får ut det mesta.
Nån annan får absolut inte röra det för då gör det ont! :4skrika

Speta heter det här i den riktiga delen av Sverige :arsele Ja sitter de bara så man får fatt i dem så är det ju inga problem.Mer de där jävlarna som åker in nån cm i fingret som är dumma att få ut :gnissla.Men då får man tro på att de åker ut av sig själv då helt enkelt,hur nu det går till?

Några mil västerut (här alltså) heter det spink.
Hur tjocka fingrar har du om spiken kan åka in någon centimeter i fingret?

Speta? i min värld heter det sticka!
Jag brukar ta nagelsaxen och klippa ut dom. Har även en liten fin avbitare i jobbet som får ut det mesta.
Nån annan får absolut inte röra det för då gör det ont! :4skrika

Fast den delen är ju oslo.:va

Fast den delen är ju oslo.:va

Ska jag vara ärlig kommer jag fan inte på vad det heter på norska ens..

Men ok du får en halvt poäng för flis med, flisa i fingret har ju jag hört många gånger. :)

Lite kul att en så liten sak som gör så ont har så många olika namn iaf.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!