Spelar viskositeten jättestor roll?

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Frågan har garanterat dryftats förr, jag har använt sök-funktionen men ej hittat svar på exakt min fråga...

Enligt ägarmanualen så ska min hoj ha olja av kvalitetsklass API SE, SF eller SG samt viskositet SAE 10W40, 10W50, 20W40 eller 20W50

oljan jag vill hälla i är en API SL 15W50 och enligt api så är SL den bästa klassificeringen just nu så det bör väl ej vara ett problem? men spelar det någon roll att viskositeten inte riktigt stämmer med vad som står i manualen?

Jag menar funkar 10W50 eller 20W50 borde väl 15W50 fungera precis lika bra?

edit: Och nej jag vill inte köpa någon annan olja då jag får denna till bra pris

Finns de som kan förklara detta bättre än jag, men mitt svar är NEJ, det spelar ingen roll... Viskositetstalen talar BLAND ANNAT om i vilka temperaturer oljan jobbar bäst i, för bästa smörjning.

Men som sagt, det finns folk som kan detta mycket bra.

Har du någon JASO märkning på oljan du får billigt? Det är viktigare än de små skillnaderna i viskositet du nämner, de har bara med yttertemperaturen att göra.

Ninjaboy skrev:
Har du någon JASO märkning på oljan du får billigt? Det är viktigare än de små skillnaderna i viskositet du nämner, de har bara med yttertemperaturen att göra.

API SL, JASO MA 15w50 för ca 85 kr lit

Nu må jag vara konservativ men jag är av den bestämda upfattningen att motorcyklar skall inte ha olja med nyare klassning än API SG.
Anledningen är att alla bokstäver efter G där är zink och fosfatinehållet starkt begränsat pga att katalysatorn inte mår bra av dem (nu har vi ingen kat så vi kan skita i vilket). Desssa ämnen är det sista som tar smällen då smörjfilmen brister och skyddar då motorn.
De lägre halterna av dessa ämnen tycker jag inte uppvägs av de något hårdare bärighetskrav på oljefilmen som används vid de normer efter G, då dessa krav är tämligen låga och upfylls ändå av i princip alla oljor ändå.

Därför bör motorcyklar köras på olja som är JASO samt API SG klassad....

Så länge som hojen är fräsch så ska du använda den viskositet som rekomenderas. Det är beräknat med dom lagerspel och varvtal som motorn är tillverkad för.

En trögare olja ger inte samma oljeflöde genom lagret och får på så vis inte samma kylning som det skulle få med en tunnare olja.
SÅ man kan inte stirra sig blind på oljetryksmätaren, man måste tänka på vad det medför att hälla i en tjockare olja. Eller tunnare.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra