Spela musik...

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nada
Hej!

Lill-tjejen spelar el-bas och gitarr och vill börja spela in det hon gör. Därför har vi börjat spana efter hur man bäst gör det. Det jag kommit fram till hittills är att det är Cubase och en PC som ska till. (Hennes nuvarande är gammal och dålig.) Vad behöver vi? Prestanda på burken? Jag har förstått att vi behöver ett ljudkort med lite kräm i, men vad innebär det? En polare som spelar in en del säger: "Ett ljudkort för tusen spänn räcker...", men det är ju inte så exakt... Ett namn/märke/modell vore fint...

Det måste väl finnas någon som vet här?! Eller?!

//U

Om du tänkter köpa allt för inspelning är det stora plånkan som gäller. När det gäller ljudkort kan du börja med att fundera vilka krav du har. Behövs midiportar? Fantommatade canon? Ska du börja på en lite enklare nivå har jag hört att Juliakorten ska funka riktigt bra (finns bl.a. på Jam), ska du ha lite mer avancerade kort rekommenderar jag s.k. DAW (externa workstations) men de kostar lite mer. I Cubase han du sen använda dig av bl.a. Ampeg (virtuell basstärkare) samt Amplitube (virtuell gitarrstärkare). Min första Cubasestudio på PC var på en bärbar 700MHz. Hade aldrig prestandaproblem. Du behöver absolut inte ha det värsta i PC-väg om det handlar om max 2 kanalers inspelning åt gången (och att ni inte kommer använda överdrivet många audiospår).

Om du tänkter köpa allt för inspelning är det stora plånkan som gäller. När det gäller ljudkort kan du börja med att fundera vilka krav du har. Behövs midiportar? Fantommatade canon? Ska du börja på en lite enklare nivå har jag hört att Juliakorten ska funka riktigt bra ....

Nej, det är väldigt låg nivå på det... men det klart det är kul om det går att använda ett tag när hon har lärt sig lite mer...

EGENTLIGEN tror jag att Cubase är lite overkill, men det finns väl dåligt med alternativ? Eller?

Nej, det är väldigt låg nivå på det... men det klart det är kul om det går att använda ett tag när hon har lärt sig lite mer...

EGENTLIGEN tror jag att Cubase är lite overkill, men det finns väl dåligt med alternativ? Eller?

Det finns en mängd olika inspelningsprogram på marknaden, jag jobbade ett tag i Cakewalk men gick tillbaka till Cubase. Ja, det kan tyckas vara lite väl avancerat att börja med Cubase men de flesta kort man köper skickar med en enklare version av ett inspelningsprogram, såg t.ex. att för Juliakortet får man med Cubase LE (light edition) och man kommer väldigt långt med den versionen. Vilket gör att du har ett bra grundkit för bara 1200:-.

Det finns en mängd olika inspelningsprogram på marknaden, jag jobbade ett tag i Cakewalk men gick tillbaka till Cubase. Ja, det kan tyckas vara lite väl avancerat att börja med Cubase men de flesta kort man köper skickar med en enklare version av ett inspelningsprogram, såg t.ex. att för Juliakortet får man med Cubase LE (light edition) och man kommer väldigt långt med den versionen. Vilket gör att du har ett bra grundkit för bara 1200:-.

Ja, det låter som ett perfekt alternativ... Men prestandan på datorn i övrigt är inte sådär gör-viktigt i övrigt då?

Ja, det låter som ett perfekt alternativ... Men prestandan på datorn i övrigt är inte sådär gör-viktigt i övrigt då?

Nej, det tycker jag inte. Har idag 2 PC för inspelning, den äldre är en 2GHz från 2003 med 512 MB Ram och har aldrig laggat vid inspelning. Fast minst 1 GB Ram är nog att föredra om du kör XP.

Nej, det tycker jag inte. Har idag 2 PC för inspelning, den äldre är en 2GHz från 2003 med 512 MB Ram och har aldrig laggat vid inspelning. Fast minst 1 GB Ram är nog att föredra om du kör XP.

Ja, ibland är sporthoj fantastiskt... Man kan slänga ut en fråga om vad som helst och hitta folk som är insatta och som kan svara...

Tack så mycket för hjälpen, det var precis såna svar jag var ute efter!

Ja, ibland är sporthoj fantastiskt... Man kan slänga ut en fråga om vad som helst och hitta folk som är insatta och som kan svara...

Tack så mycket för hjälpen, det var precis såna svar jag var ute efter!

Bra, hoppas dottern kommer tycka det är kul. För det är det! :tummenupp

Skulle inte en sån här kunna funka: http://www.thomann.de/se/line6_pocket_pod.htm

Kan ju va kul att ha lite förstärkarmodeller och effekter att leka med också. Den är ju billigare än en dator dessutom. Jag har aldrig använt den, så jag vill inte riktigt gå i god för den. Nån annan vet säkert bättre. Men den verkar då helt ok för pengarna iaf.

Skulle inte en sån här kunna funka: http://www.thomann.de/se/line6_pocket_pod.htm

Kan ju va kul att ha lite förstärkarmodeller och effekter att leka med också. Den är ju billigare än en dator dessutom. Jag har aldrig använt den, så jag vill inte riktigt gå i god för den. Nån annan vet säkert bättre. Men den verkar då helt ok för pengarna iaf.

Har en sån.
Är "hyfsat" kräsen på gitarrljud, kör normalt ett stereorack med mesaboggie, effektprocessor, kompressor EQ mm.

Provade massor med olika liknande produkter och köpte just en sån för att kunna köra till mp3 spelaren i lurar utan att väcka hela kvarteret.

Vissa av dom förprogrammerade ljuden låter riktigt bra och det finns gratis mjukvara att ta hem för att bygga egna ljud fullt ut. Den är väl värd den dryga tusenlapp den kostar i svedala. Köp en batterieleminator till den dock, den äter batterier så det räcker och blir över. Den går inte att fjärrstyra med pedal eller sånt så live genom PA funkar den inte bra till även om ljudet säkert blir ok.

Den ersätter ju givetvis inte ett ljudkort, dator och Cubase, men för att lina en gura när man skriver egna låtar på kammaren så är den kanon!
/Danne

Den ersätter ju givetvis inte ett ljudkort, dator och Cubase, men för att lina en gura när man skriver egna låtar på kammaren så är den kanon!
/Danne

Ok. Ja, nu när du säger det inser jag ju att man förstås fortfarande behöver ett hyfsat ljudkort + program. Är inte så hemma på inspelning, så jag tänkte lite galet. Verkar vara en prisvärd produkt iaf.

Externt ljudkort med inbyggd pre-amp med phantommatning samt en phantommic och ett mic-stativ. Ljudkortet kopplas till datorn med firewire om du har sådan port i burken, annars usb
Datorn behöver inte vara någon vidare
Cubase är inte overkill. Ladda ner det bara. Väldigt lätt att jobba med

Ca 3k för ganska dugliga grejer som räcker i många år. Men det kanske är för mkt?
Har hon alltid varit musikintresserad och visar stort intresse kan det ju vara värt, men är det en 8-årig tjej som gillar att sjunga lite så är det ju annan femma

Last edited:
Jag föreslår Audacity som är gratis. Funkar skitbra.

Om du letar kommersiella alternativ är ju Adobe Audition, Steinberg Wavelab eller Soundforge t.ex.

Köpte till slut ett Line6 externt ljudkort och laddade hem Audacity, för det verkade ha det som vi behöver... VÄLDIGT enkelt bara spela in det man spelar..

MEN jag får det inte att fungera och jag försöker läsa mig till vad som är problemet. Vad jag förstår så fungerar det inte med externa ljudkort och Audacity... TYPISKT... Så min fråga är: Kör någon Line6 ljudkort och audacity och lyckats få det att funka?

Annars: Vad finns det för alternativ? Jag är i första hand ute efter gratisalternativ, snål som man är och eftersom vi inte vet exakt HUR kul det är när vi väl fått igång det...

Annars: Vad finns det för alternativ? Jag är i första hand ute efter gratisalternativ, snål som man är och eftersom vi inte vet exakt HUR kul det är när vi väl fått igång det...
Lagliga gratisalternativ?

Jag gillar Cool Edit Pro. Gammalt som stenåldern men fyller mina behov. Vet inte hur det funkar med externa ljudkort och det är inte lagligt gratis.

Lagliga gratisalternativ?

Jag gillar Cool Edit Pro. Gammalt som stenåldern men fyller mina behov. Vet inte hur det funkar med externa ljudkort och det är inte lagligt gratis.

Lagligheten är inte ett krav... ;)

Däremot får det gärna vara ett stabilt program, har ingen lust att jaga universum runt efter crack och behöva ladda hem 35 olika versioner för att prova...

Är Cool Edit Pro, enkelt att komma igång med?

Lagligheten är inte ett krav... ;)

Däremot får det gärna vara ett stabilt program, har ingen lust att jaga universum runt efter crack och behöva ladda hem 35 olika versioner för att prova...

Är Cool Edit Pro, enkelt att komma igång med?

Jag använder Adobe Audion 2.0 och 3.0 (nya versionen av Cool Edit Pro) samt Cubase. AA funkar bra och är väldigt lätt att komma igång med. vad det gäller ljudkort....är det tänkt att ni ska micka upp förstärkaren eller köra line'a gitarren?

edit: nevermind, missade att ni skaffat ljudkort.....

Externt ljudkort med inbyggd pre-amp med phantommatning samt en phantommic och ett mic-stativ. Ljudkortet kopplas till datorn med firewire om du har sådan port i burken, annars usb
Datorn behöver inte vara någon vidare
Cubase är inte overkill. Ladda ner det bara. Väldigt lätt att jobba med

Ca 3k för ganska dugliga grejer som räcker i många år. Men det kanske är för mkt?
Har hon alltid varit musikintresserad och visar stort intresse kan det ju vara värt, men är det en 8-årig tjej som gillar att sjunga lite så är det ju annan femma

bästa och simplaste svaret någon kunnat ge.. känner att folk inte fattar poängen när de börjar prata om deras rack med pre-amps, eqs och kompressorer för att de är "kräsna"? kul för er! jag med garanterat, men det hjälper nog inte den här killen..

En grej jag vill tillägga är att om det känns som att hon kommer fortsätta med detta, att ni vill ha en dator som är bra för media/media-editering av all sort eller bara en grym familjedator, skaffa en iMac! smidigt, clean, hänger sig inte hela tiden, inga virus(alltså ingen brandvägg behövd) och har mest musikprogram och bra externa ljudkort kompatibla.. sen håller en Mac sin standard i ca 6 å medan man bara vill kasta ut en pc genom fönstret efter två.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...