Spela in webcam+elbas+winamp?

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Häehhäeh. Suddig topic så det förslår.

Nej jag ska inte spela in nån :tuttar i kamera.
Jag hade tänkt att bli internet-kändis med mitt bas-spelande.

Jag satt och pillade lite igår, och lyckades få ljud från basen till webcam, men inte musiken.

Hur jag har det kopplat:
En sån här:
Guitar%20Link%20UCG%20102.jpg

Kopplad via usb in i datorn. Från datorn så har jag ljud ut till en splitter så jag kan höra ljudet i lurar, samt får ljudet skickat från datorn till guitar-linken.

Vad gör jag fel? :va

Vad spelar du in i för program? Använder du samma uppspelnings-Codec till båda så att inte t.ex. basen går på ASIO och WinAmp på DirectSound?

Basen går via ASIO. Och i Winamp så har jag testat både "Primary driver" och Behringer under Direct Sound.

Edit: Oj.. Uh.. Använder enbart webcam som inspelnings-program. :S

Är det enklare att använda typ Audacity att spela in bas separat, och sen lägga på musiken efteråt? :va

Last edited:
Är det enklare att använda typ Audacity att spela in bas separat, och sen lägga på musiken efteråt? :va
Nja, då måste du synka ihop bilden och ljudet i efterhand. Och lyckas du inte perfekt med det så kommer alla att lämna kommentarer om hur fejk du är.

Jo jag vet :/

Och mitt stundande skivkontrakt förloras, folk vill ha ersättning för barnbidrag och jag riskerar åtal för plagiat.

Så.. hmm.. Hitta en billig mixer?

Hur blir det om du ställer utljudet från WinAmp på Behringer och lyssnar i lurarna, får du både WinAmp och basen då? I så fall är det bara att du tjackar en 3,5mm - 3,5mm-kabel och kopplar den från hörlursutgången på GuitarLink:en och in i line-in i datorn. Lite omväg men enkelt och snabbt.

Ok. Så som jag har det nu, så har jag 3,5 splitter i Behringern. En till ljud ut från datorn och en till lurarna.

Testade köra med Behringer output i Winamp. Men då tas det inte upp nåt ljud alls. Bara grumligt ljud. :va

Edit: Idé! Bambuser på mobilen, med musiken igång? Tror jag lyckats med det en gång. Eller om det togs upp av lurarna. :)

Last edited:
Eller så köper du ett riktigt ljudkort med riktiga preampar och riktig lyssning och lägger ner winamp och audacity..typ en tusenlapp för att gå från leksak til riktiga grejor. Bara en tanke:)

Lättaste är fixa en separat kamera med separat ljud in. Har trixat själv och insåg detta. Kamera som du sedan ansluter ljud ut från laptopen. Minst bekymmer.

Jag är ganska säker på att din laptop har ett par usbportar:)

Eller så köper du bara en zoom q3 eller q3hd så har du löst allt för 995 kr.

Eller så köper du ett riktigt ljudkort med riktiga preampar och riktig lyssning och lägger ner winamp och audacity..typ en tusenlapp för att gå från leksak til riktiga grejor. Bara en tanke:)

"Kan du stänga av det där som låter Behringer i PA:t?" :D

Det finns massvis med externa ljudkort... ;)

Zoom såg ju lovande ut, det verkar vara den enklaste lösningen.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna