Spel mellan lager/bakaxel.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Har tagit bort bakjhulet för att byta däck, ryckutjämnare och drivpaket.
Upptäckte en sak som gör mig orolig. det yttre lagret på vänster sida (drevsida) har ett spel i sig som jag inte gillar. Provade att trycka in axeln i det nya lagret jag köpt och upptäckte där samma spel. Skall det vara så? Kan det vara så att där behövs ett litet spel för att skona drevet? Min teori är 'nej'.
Försvinner det när man drar åt axeln igen?

Hjälp!

Har tagit bort bakjhulet för att byta däck, ryckutjämnare och drivpaket.
Upptäckte en sak som gör mig orolig. det yttre lagret på vänster sida (drevsida) har ett spel i sig som jag inte gillar. Provade att trycka in axeln i det nya lagret jag köpt och upptäckte där samma spel. Skall det vara så? Kan det vara så att där behövs ett litet spel för att skona drevet? Min teori är 'nej'.
Försvinner det när man drar åt axeln igen?

Hjälp!

är glappet mellan axeln och lagret eller är det i lagret det glappar?

är det bara axeln som glappar lite så spelar det ju ingen roll, det förvinner ju när du drar åt

Tack för snabbt svar.

Glappet är mellan axeln och inre ringen på lagret. Lagret i sig glappar inte.
Så då behöver jag inte oroa mig eller byta lagret alltså?

Jag skulle försöka få tag på en ny bakaxel. Hade samma problem på crossen och hela hojen kändes "vajig" innan jag fixade en ny axel

Vet ju inte exakt hur det ser ut för dig men det är nog som det ska. Lagret fastnar ju när du drar åt hjulmuttern.

Axeln ser väl inte sliten ut där lagret sitter?

Vet ju inte exakt hur det ser ut för dig men det är nog som det ska. Lagret fastnar ju när du drar åt hjulmuttern.

Axeln ser väl inte sliten ut där lagret sitter?

Nej, det gör den inte.
Skall för säkerhets skull ta med den till jobbet i morgon och låta mekanikerna där mäta upp den med mikrometer och se om den varierar i storlek.

Vill att det skall vara som du säger att den blir stabilare när jag drar åt, men om det inte blir så, kan man få bra tips på vart man får tag på en ny till rimligt pris?

Nej, det gör den inte.
Skall för säkerhets skull ta med den till jobbet i morgon och låta mekanikerna där mäta upp den med mikrometer och se om den varierar i storlek.

Vill att det skall vara som du säger att den blir stabilare när jag drar åt, men om det inte blir så, kan man få bra tips på vart man får tag på en ny till rimligt pris?

Det blir stabilare när du drar åt... Då är det ju inte längre axeln utan inre lagerbanan som hjulet roterar runt...
Skulle det va den passning du är ute efter mellan axel och lager så skulle man ju få använda press för att trycka i hjulaxeln!

Har idag mätt hjulaxeln och den var rak och fin utan variationer i tjocklek.
Pratade med mekarn på jobbet som också kör hoj, och hans erfarenhet är densamma som det jag fått höra här. Om lagren eller axeln är slut så blir hojen svajig och 'slapp' i bakänden.

Återkommer när jag monterat ihop åbäket så får vi se hur den känns.

Tack för svaren.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...