Spekulationstråd: Varför började min gsxr750 k8 brinna?

Avrapportering: Fick tillbaka hojen från verkstan sent i höstas. Förklaringen jag fick var att två tändstift hade gett upp och att bensin därför runnit oförbränd ner i katten och där antänts varpå katten rasat och överhettat och antänt kåporna m.m. Körde hem hojen väldigt försiktigt pga halka och regn (ovanligt i Borås). Tyckte dock redan på den lilla svängen att motorn lät illa. Den ehh, klapprade/slamrade och lät inte speciellt frisk. Ställde den i garage och lät bli att tänka på den över vintern. Idag var det dags för besiktning varpå hojen åkte fram, körde de 500 metrarna till besiktningen, fick godkänt och rullade ut på vårens första lilla tur. Vände dock hemåt ganska omgående då missljudet i mina öron tilltog och allt kändes fel. Så nu är ju frågan, vad är det för fel som från början gjorde att tändstiften gav upp? Kan en möjligtvis felinställd pc3 vara boven i dramat. Hojen låter bra när jag gasar på friläge men såfort jag har i växel så bankar/klapprar den....:va
 
Slammer med växel i men inte utan låter väl mer som växellådan eller en kedja som rasslar. Be nån annan lyssna lite? Du kan ju ha fått spöken huvudet efter att hojen fick lite feber i höstas och nu reagerar på vanliga ljud. Vet att jag definitivt reagerar så.
 
Slammer med växel i men inte utan låter väl mer som växellådan eller en kedja som rasslar. Be nån annan lyssna lite? Du kan ju ha fått spöken huvudet efter att hojen fick lite feber i höstas och nu reagerar på vanliga ljud. Vet att jag definitivt reagerar så.

Förstår hur du tänker och önskar att jag kunde skylla på psykologiska faktorer.. Tyvärr så är det nog inte riktigt så. Ljudet är inget rassel eller svårdefinierat missljud utan ett högljutt klapprande/bankande/smällande ljud (hmm, ok lite svårdefinierat :)). tycker att det kommer från ovansidan/framsidan av motorn. Ökar i frekvens med varvtalet och mattas av när jag backar av på gasen. Upplever det lite som att köra v-twin fast inte det "mysiga" bonkandet.
 
Förstår hur du tänker och önskar att jag kunde skylla på psykologiska faktorer.. Tyvärr så är det nog inte riktigt så. Ljudet är inget rassel eller svårdefinierat missljud utan ett högljutt klapprande/bankande/smällande ljud (hmm, ok lite svårdefinierat :)). tycker att det kommer från ovansidan/framsidan av motorn. Ökar i frekvens med varvtalet och mattas av när jag backar av på gasen. Upplever det lite som att köra v-twin fast inte det "mysiga" bonkandet.

Du skulle kunna om du nu kan få tag på det hänga på en eller ett par accelerometrar på lämpliga ställen på motorn se med vilken/vilka frekvenser oljuden förhåller sig till t.ex vevaxelns varvtal och kunna genom det lista ut om det är t.ex i toppen ~ halva fq o.s.v. Det går att lista ut en hel del faktiskt genom att kolla på hur fq-bilden ser ut i en motor.

Eventuellt så bara med en bra inspelning, ljud alltså och spektrumanalys så kanske det går om inte att lösa problemet så iaf att utseluta en del...

Sen finns det ju förstås en del såna där "öron" heter det visst som bara genom att lyssna på löjligt kort tid vet vad det är som är fel. Förbannat irriterande det där!

Lycka till, vad du nu än gör...
 
Tror tyvärr på ett rasat vevlager.

Precis vad jag tänkte också, har råkat ut för det 2 ggr, och det har varit precis som TS beskriver, låter ok obelastat, men för jävligt när man kör.

Tyvärr rätt dyrt att fixa, andra gången det hände köpte jag en begagnad motor på ebay, plockade ner den gamla och sålde det som var helt och gick nästan jämnt upp, men fick 7 hk extra då motorn var lite några årsmodeller nyare.
 
vad är det för fel som från början gjorde att tändstiften gav upp?

Överskridet bytesintervall...? Felaktigt modell av tändstift...? Mager bestyckning...? Fet bestyckning...? Kolvring eller ventiltätning som havererar och dränker stiftet med olja...? Allvarligt talat, det kan finnas ett stort antal orsaker till att ett tändstift ger upp. Jag är dock inte lika säker som din verkstad på att det är två döda tändstift som orsakat katalysatorbrand och överhettning. Jag tror att två döda tändstift är ytterligare ett symptom på att något annat har gått riktigt fel.

Du säger själv att något knackar, bankar och slamrar i takt med motorns varvtal. Detta är inte ett bra tecken då det allt som oftast betyder ett rejält haveri. Vad du än gör - stäng av motorn och kör inte mer, detta fel kommer inte att fixa sig själv. Ta hojen till en verkstad som vet vad de sysslar med och låt dem lyssna.
 
Låter som kolvbultar eller vevstakslager... Typiskt för motorer som låter bra utan belastning men som tydligt "börjar knacka" vid belastning...
 
Jag vet inte men jag kastar mig ut för stupet och undrar om det inte kan vara kamkedjan som är orsaken? Vet att på min k7:a, visserligen en 1000, så är den självreglerande kamkedjesträckaren en svag punkt.
 
Såhär är det... Av någon anledning lade en eller flera cylindrars förbränning av. Detta resulterade i oförbrännt bränsle till en svinhet katalysator samt pumpad luft från "er6". Detta leder till exoterm reaktion i katalysatorn som inte avstannar förrän all katalysatormetall brunnit upp. Då glöder ljuddämparen fint o antänder alla kolbaserade material i närheten.

Sen gick du o fick den lagad ser jag nu...
Troligtvis mådde inte motorn bra av behandlingen med bensin som tvättat cylinderväggarna o kanske tunnat ut oljan. Men borde klara en sån sak tycker jag om du bara körde helt kort.

Be nån lyssna på den. Min twin lade av på ena en vår och värmde ur katalysatorn. Men sen när den tände igen körde jag flera tusen mil innan jag sålde den.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top