Spekulationstråd: Varför började min gsxr750 k8 brinna?

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Hojen står på verkstad och jag sitter hemma och väntar på domen. I avvaktan på det tänkte jag se om expertisen här kan träffa rätt i sin diagnos.

Efter ett kort maxfartstest (ca 1km), slog jag av på farten och kände direkt på gasavslag att hojen tappade kraft. När jag gasade till igen så tvekade den och var kraftlös och gick ojämnt. Efter ett kort stopp vid vägkanten för okulär besiktning av hojen startade jag igen och den lät och gick då ungefär som en strypt er6:a. Avbröt snabbt körningen och rullade in till vägkanten igen och inser då att hojen brinner. Katalysatorn och avgassystemet är helglödgat och har antänt undre kåpan samt gummibussningarna i stötdämparupphängningen, m.m. Får hjälp att släcka och transporterar hojen till verkstad. När hojen hade slutat brinna och svalnat gjorde jag ett uppstartsförsök. Motorn gick igång men lät som en V-twin med astma.

Någon som har en gissning? :va
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Jag är nog ganska inställd på att det är ett rejält ras men kan ju inte låta bli att hoppas lite på att det är ett elfel typ tändspole, insprut eller liknande... Hoppet är det sista som överger en :rolleyes:
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Av någon anledning så har olja hamnat på avgasröret och börjat brinna. I samband med att den numera bara går på två cylindrar så gissar jag på att du tappat oljepluggen, oljan har åkt ut och utan olja har motorn skurit.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Motorn kan ha sugit i sig olja som förbränts i katalysatorn.

Hur var oljenivån före körningen?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Eftersom att det är en Suzuki.

Har du kollat så ingen vevstake tittat ut genom blocket?
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Hmmm ska ut i garaget o tvätta grenröret em ex gång efter senaste oljebytet då jag glömde slänga på pluggen igen innan jag börja hälla i den nya fina oljan:( gissa vart den åkte ur:p

Sry trådkapningen! Håller tummarna att de är något litet bara:)
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Hann bara kolla ganska fort innan jag dumpade den på verkstaden men oljenivån var oförändrad. Inga synliga läckage och den gick fortfarande att köra även om den kändes som en riktigt slö moped... Inga synliga vevstakar att banka tillbaka! :smasha
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kan också har råkat ut för att anslutningen mellan bränslepump och filter (detta är inuti tanken, orskar inget yttre läckage!) börjat läcka. Detta leder till lägre bränsletryck och därmed mindre bränsle till motorn. När motorn gått magert har avgastempen gått i taket, fått avgassystemet att glöda och antända det som var intill. Samtidigt har de höga temperaturerna och magrare blandningen endera dödat ett par stift, eldat några avgasventiler eller spikat hål i nån kolv. Eller alltihop.

Kan även va skit i förfiltret (silen), trött tryckregulator eller pump.
:gnissla
 
Last edited:

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Kan också har råkat ut för att anslutningen mellan bränslepump och filter (detta är inuti tanken, orskar inget yttre läckage!) börjat läcka. Detta leder till lägre bränsletryck och därmed mindre bränsle till motorn. När motorn gått magert har avgastempen gått i taket, fått avgassystemet att glöda och antända det som var intill. Samtidigt har de höga temperaturerna och magrare blandningen endera dödat ett par stift, eldat några avgasventiler eller spikat hål i nån kolv. Eller alltihop.

Kan även va skit i förfiltret (silen), trött tryckregulator eller pump.
:gnissla

Var mäts motorvärmen? Hade stenkoll på temperaturen och den låg normalt hela tiden, även när katten glödde. Oljetryckmätaren tändes heller aldrig :confused:
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Den drog alltså som vanligt när du höll fullt och började krångla först när du slog av? Var avgassystemet efter katten glödgat också? :va
 
Last edited:

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Gick kalas fram till avslag... Hela röret från katt till slipon glödde eller blåtonades. Kollade in i slipon:et och det var som att skåda in i helvetet. Rödglödande!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
När spjälen stängs på full patte blir det ett högt undertryck i cylindrarna, inte ovanligt att en motor som inte är i ordning då suger i sig motorolja.

Alt, bränt hål på en kolv.

Eller spridare som matar på fullt.

Fan, vet, hoppas verkstaden ser vad det kan vara.
 

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Honda CB500 1998
Gick kalas fram till avslag... Hela röret från katt till slipon glödde eller blåtonades. Kollade in i slipon:et och det var som att skåda in i helvetet. Rödglödande!

Då du har stirrat in i helvetet genom dess portar, stod det möjligtvis "Lasciate ogne speranza, voi ch'entrate" på eller runt avgasröret? :glömdet
 
Last edited:

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Då du har stirrat in i helvetet genom dess portar, stod det möjligtvis "Lasciate ogne speranza, voi ch'entrate" på eller runt avgasröret? :glömdet

Japp så stod det. Men jag är inte riktigt van vid att följa regler så jag har kvar lite hopp ändå :)
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Har inte läst tråden så noga, men vet att likströms riktaren kan bli kass på fom där, vi har själva bytt åt en kund vid något tillfälle. Är det kabel brand kan det mycket väl vara det, att den matar på med en massa ström tills det blir överhettat
Men du har inte haft bekymmer med batteriet på sistone?
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Låter som någon form av strypning i avgassystemet (rasad katalysator som nån skrev) eller tändningsrelaterat. Har själv sett hur det kan bli när tändinställningen flyttar sig och blir efterställd. Iofs på en äldre motor med brytare. Knallrött avgas och går som en kratta. Knepigt som fan att den stolpade på som vanligt tills du slog av dock.. Mysko.
Jaja, du får uppdatera när du fått besked för sånt här är spännande!
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top