Spekulationerna om 20års gräns på krogarna

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Berätta gärna din åsikt om vad du tycker om det..

Bortsätt från att jag är 18år ju så vill jag ju inte ha 20års gräns pga det men om vi räknar bort det så tror jag av egen åsikt att den inte kommer hålla alls, inte här nere i skåne iallafall därför jag och många kompisar kommer helt enkelt sticka över till Danmark istället för att ha kul (läs: dricka några öl, snacka och umgås... INTE slåss som många tror att alla 18åringar gör) och då kommer ju uteställena här i Skåne längst med kusten knappt ha några kunder.

//mvh Micke

vad skulle poängen med 20årsgräns vara?
Här i norge får man gå på krogen när man är 18 men man får inte dricka sprit :hihi
Dom får däremot dricka öl/cider och FÄRDIGBLANDADE GROGGAR som breezers osv :va
Skitkonstigt, man får inte bli serverad mer än en 4:a heller...
Men det är helt ok att köpa en G&T + en 4:a gin i ett shotglas :D

Edit: på 18års ställena serverar dom alltså inte sprit. :tungan

Jag tycker det är bra.

18 åringar köper inte så mkt, inte för att 20 åringar köper så mkt heller, men det är stor skillnad ändå.

Är man äldre sköter man sig oftast bättre också (jag få mindre att göra, det är bra)

//

Ordningsvakten Uffe

Jag kan köpa det förslaget. Eller så gör man som dom gör i norge. Det e ju bevisat att väldigt många av våra 18-åringar inte klarar av att hantera alkoholen.

Men då måste det komma alternativa saker för ungdomarna att göra på helgerna. Jag tror att många av vår ungdomsproblem idag härstammar från det att de unga inte har något annat att göra än att supa.

För att komma runt problematiken med en massa, visserligen ofta bra, argument angående att "vi får ju rösta men inte köpa öl" så är väl det bästa att höja myndighetsåldern i så fall?

Ett av de bättre förslagen faktiskt. Att påstå att man som 18-åring klarar av spriten minst lika bra som andra är många gånger fel. Inte alltid, men alldeles för många ggr. Killar i den åldern är många ggr alldeles för hormonstinna. Tror de är några slags djur som ska blåsa upp sig själva tills de håller på att spricka o sen gå runt o se farliga ut.*suck* Sen att krogarna inte skulle få nåt folk tror jag inte alls på. Trots allt så har de flesta 18-åringar inte så mycket pengar och spenderar inte som många äldre minst 500 spänn en kväll. Det är oxå därför fler och fler krogar kör med 20-årsgräns.

Markus skrev:
För att komma runt problematiken med en massa, visserligen ofta bra, argument angående att "vi får ju rösta men inte köpa öl" så är väl det bästa att höja myndighetsåldern i så fall?

Jag kan fatta grejen.. men för mig personligen får de supa och bete sig hur mkt som helst...

De små liven kommer ändå inte in på de ställen jag själv går på... o jag håller mig ifrån de ställen där det e överrepresenterat med folk i den åldersgruppen...

Men som sagt.. visst blir de kaxiga när de super till... :fyllisar
Men att förbjuda dem att gå på sina "fjortis-hak" gör bara att de kommer att fördriva tiden på stan och göra det odrägligt för vanligt folk.. :näsblod

Tycker inte att det är ett bra förslag!Jag och många andra vill nog ut och roa oss då vi är 18 år som alla andra har fått göra innan,det kommer att sluta med att alla 18-20åringar sitter i sina lägenheter med hasch pipa och en påse kokain :kocko

äh, vafan jag festade upp minst 1000kr i veckan när jag var 18 :hihi
Men dom flesta köpte väl inte så mkt kanske? Vad vet jag i dimman :jäs

18 är en tuff ålder... för gammal för att gå på fritidsgården och för ung för att gå på krogen. Vet inte hur det är i andra städer men det brukar väl finnas ett ställe för 18+ och andra 25+. Höja åldersgränserna funkar så klart inte då man är vuxen ändå och kan ta egna beslut. Man måste väl ändå ha en "lärlingsperiod" på krogen så det spelar väl ingen roll när den kommer. Alternativt är ju som Norge att bara servera pops till alla under 20. Efter krogens stängning gäller ju så klart omedelbar hemgång då det är 25-års gräns där.

Optimalt skrev:
18 är en tuff ålder... för gammal för att gå på fritidsgården och för ung för att gå på krogen. Vet inte hur det är i andra städer men det brukar väl finnas ett ställe för 18+ och andra 25+. Höja åldersgränserna funkar så klart inte då man är vuxen ändå och kan ta egna beslut. Man måste väl ändå ha en "lärlingsperiod" på krogen så det spelar väl ingen roll när den kommer. Alternativt är ju som Norge att bara servera pops till alla under 20. Efter krogens stängning gäller ju så klart omedelbar hemgång då det är 25-års gräns där.

Kan inget annat än att hålla med dig!

Att höja åldersgränsen tycker jag löser inga problem utan jag tycker ordningsvakterna kan väll bara slänga ut folket som är stökiga där inne också får dem inte komma in mer på den kvällen, i ALLA åldrar för jag som 18åring som är lugn har också träffat på gubbar som är 30-50år som är spydiga.
Jag tror säkerligen att 18åringar köper för lika mycket som en 20åring. Det finns både 18 och 20åringar (50åringar för den delen också) som blir hur full som helst på 3 öl och sedan finns det dem som köper hur mycket som helst.

Last edited:
Hehe, är man vuxen så får man väl dricka vad man vill som är lagligt
Dumt förslag, hur ofta super sig 18åringar fulla på krogen?

Pinsamt att inte kunna ta en öl till maten när man är vuxen

idiotiskt!
det kommer bara bli som 16års diskon då... dvs. nattklubbar som inte serverar alkohol, vilket får till följd att alla dricker sig dyngraka på smuggelsprit och hembränt innan de går ut!

Är själv 19 har gått på nattklubbar sen jag var 16, har aldrig tyckt att det varit specielt stökigt någon gång.. att 1-2personer av 500 står och spyr på toaletten eller ute händer, men vad är det jämnfört med en hemmafest med 16-18åringar?

Antingen höjer man krogåldern till 20år,eller så sänker man
åldern på Systembolaget till 18.

Dom får ta och bestämma sig när man räknas som myndig,där uppe i
regeringen.

Det går tydligen bra att supa på krogen vid 18 men inte hemma.

Quaya skrev:
Kan inget annat än att hålla med dig!

Att höja åldersgränsen tycker jag löser inga problem utan jag tycker ordningsvakterna kan väll bara slänga ut folket som är stökiga där inne också får dem inte komma in mer på den kvällen, i ALLA åldrar för jag som 18åring som är lugn har också träffat på gubbar som är 30-50år som är spydiga.
Jag tror säkerligen att 18åringar köper för lika mycket som en 20åring. Det finns både 18 och 20åringar (50åringar för den delen också) som blir hur full som helst på 3 öl och sedan finns det dem som köper hur mycket som helst.

Instämmet till fullo. Liksom alla övriga drabbade är jag naturligtvis emot detta.
Att "stänga av" krogen för människor under 20 är något fruktansvärt dumt. Släng ut de som bråkar istället för att generalisera fram att de flesta av denna åldresgrupp bråkar. Under mina 10 senaste gånger jag gått ut till ungdoms-discodunk-haken har jag inte sett ett enda bråk. Inte ens en sur blick. Folk vill gå ut för att ha roligt, sedan finns det oavsett sammanhang, tidpunkt och plats ALLTID rötägg som bara vill slåss och bråka. Att man lägger fram sådana förslag grundade på dessa enstaka individer är verkligen tråkigt. Som vanligt vill Sveriges ledning att medelsvensson ska sota för andras beteende. Jag går ut för att ha kul, dansa och träffa folk. Det finns ingenstans för yngre människor att ta vägen. Alternativet är att man sitter hemma, och personligen tycker jag att detta är fruktansvärt depressivt.

Att stänga krogen för att stoppa problemet med alkoholproblem hos unga är som att stoppa krig genom att utveckla nya vapen. Går förslaget igenom blir jag och många andra väldigt besvikna. Min vardag är i övrigt så tråkig och enformig att jag fått panikattacker som resulterat i fula märken i väggen och sårade föräldrar. Ska dom ta bort det enda som håller en igång kan dom passa på att skicka ut hängsnaror och dödsattester på en gång.
Vad är problemet? Snälla politiker, vad grundar ni era antaganden på?
Det finns ingen rimlig anledning till detta förslag. Krogarna slänger själva ut de som är för fulla eller bråkar. Det existerar inget problem att rätta till med makabra lagändringar. Den övervägande majoriteten av ungdomar(98%) sköter sig faktiskt bra även om samhället blundar och tror annorlunda

Last edited:
Dåligt förslag. Fattar inte att så många här positiva. Vuxet folk måste få ta ansvar för sina egna liv. Fyllan minskar inte för att 18-åringarna inte får gå på krogen, den bara flyttar problemen.

Själv är jag tillräckligt gammal för att komma in på det mesta utom seniorboende, så jag talar inte i egen sak.

23 års gräns suger hårdare!!

Något som är mer irriterande är när man fyllt 18,, fyllt 20, t.om fyllt 21 som jag har och det är 23 års gränser!!!

Killar säger ofta att tjejer har lättare att komma in, det kan vara sant på många ställen men hur kul är det att komma in när man måste flörta med vakterna!! Inte så skoj!!
Använd sexualiteten sa en vakt till mig och så blinkade han, när jag ville komma in med mina kompisar som är över 23.. Hur kul är det att gå in på det stället och få sådana kommentarer.. Synd att mina kompisar tycker om att vara där så man träffar den vakten varje gång man går ut..

Jag får gå på systemet och handla sprit, jag får gifta mig, jag går gå på 18-20 hak men när jag vill hänga med mina äldre kompisar kan man förvänta sig att få :finger eller att man måste visa :tuttar ,, ni fattar piken..
Rasande blondin!! :huvet

Last edited:
Caba skrev:
Något som är mer irriterande är när man fyllt 18,, fyllt 20, t.om fyllt 21 som jag har och det är 23 års gränser!!!

Killar säger ofta att tjejer har lättare att komma in, det kan vara sant på många ställen men hur kul är det att komma in när man måste flörta med vakterna!! Inte så skoj!!
Använd sexualiteten sa en vakt till mig och så blinkade han, när jag ville komma in med mina kompisar som är över 23.. Hur kul är det att gå in på det stället och få sådana kommentarer.. Synd att mina kompisar tycker om att vara där så man träffar den vakten varje gång man går ut..

Jag får gå på systemet och handla sprit, jag får gifta mig, jag går gå på 18-20 hak men när jag vill hänga med mina äldre kompisar kan man förvänta sig att få :finger eller att man måste visa :tuttar ,, ni fattar piken..
Rasande blondin!! :huvet

Men 23 är ju ingen gräns som har stöd i lagen, det är ägaren som bestämmer vilket folk han vill släppa in, och till syvende och sist är det väl så det ska vara.

vi behöver verkligen inte fler förbud i sverige

Vad många konstiga svar man läst här, trodde inte att folket på SH hade den här attityden! Det måste nästan vara så att ni här inne som tycker det är bra om man höjer åldersgränsen på krogar varit jävligt risiga vid 18 års åldern och söp för mycket och bråka?

"18 åringar kan inte supa, dom har inga pengar, dom bara bråkar"

Så brukar det DEFENTIVT inte vara när jag går ut, det är mest drägg runt 30 som supit för mkt och börjar bli jobbiga och så småning om kastas ut.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti