Spegelvisir

jag har hört att man ska kunna se med spegel även på kvällen, men det stämmer alltså inte?

spegelglas är tonade, så svaret är ja: det är en myt eller rykte eller vad du nu vill kalla det :fakta

//jaG

Honda_Driver skrev:
jag har hört att man ska kunna se med spegel även på kvällen, men det stämmer alltså inte?

Rökfärgat, är det samma som tonat?
Eller är det som ett klart visir, fast mörkare?

Hittade ett visir på mitonga racing som hette Iridium, är det spegelvisir? Syntes dåligt på bilden om det var så eller inte.

Tinatjejen skrev:
Rökfärgat, är det samma som tonat?
Eller är det som ett klart visir, fast mörkare?

Hittade ett visir på mitonga racing som hette Iridium, är det spegelvisir? Syntes dåligt på bilden om det var så eller inte.

Iridium är en "regnbågsfärgad" spegel har jag för mig.

<---Titta :cool:
Jag har vurpat med mitt tre.. Nej! Fyra gånger :crash
Den senaste var rätt på huvet med visitret ned på gatan, det höll utan problem, dock blev det så klart repor så det får bli ett nytt.. men 300:- är överkommligt :)

Se om du hittar Lexan(?) visir dom är i princip omöjliga att ha sönder.. OGK har det som standard iaf :tummenupp

Gammal, gammal tråd!

MEN, arais spegel? hur är det? känsligt? för mörkt vid skymning? lelles säljer för 1400 kr, känns dyrt...

är spegel/iridium visir "ljusare" än vanliga tonade ? .... har iofs solvisir på min GT-Air , men det ser lite muppigt ut med klart visir , skönt att kunna köra på kvällarna utan att byta visir till det klara

ska bli hemlig posör i sommar :)

är spegel/iridium visir "ljusare" än vanliga tonade ? .... har iofs solvisir på min GT-Air , men det ser lite muppigt ut med klart visir , skönt att kunna köra på kvällarna utan att byta visir till det klara

I regel är spegelvisir hyggligt mörka. Skulle nog jämföra ett spegelvisir med ett par vanliga solglasögon.

Spegelvisiren är väl knappt märkbart ljusare än de färgade, inte så det gör någon skillnad på kvällen när det börjar bli svårt att se pga färgat visir.

Har kört svarta,mörktonade,spegelvisir på silver & iridium till Arai Rx7. Min erfarenhet är att dom är väldigt mörka,ingen skillnad. Absolut inte ljusare.

och en till gång? ÄR det olagligt med spegel på svenska vägar? Och inte lagligt under SMC-dagar på bana?

och en till gång? ÄR det olagligt med spegel på svenska vägar? Och inte lagligt under SMC-dagar på bana?

Jag har kört med spegelvisir på svenska vägar, SMCs kurser, licensträningar och race. Aldrig varit någon som sagt något. Inte ens poliser stannat och pratat med mig har haft någonting att anmärka på om spegelvisir.

Så ni påstår att Iridium är avsevärt mörkare, tycker inte jag. Har kört med det i 2 år märker knappt skillnad på det och det otonade. Har en XR-1100. :)

Det här var ett trådlyft att tala om! 12 år, inte illa! :tummenupp

Jag håller med Thorped. Jag kör med Shoei och jag skulle klassa mitt spegelvisir i ton som det halvmörka visiret. Mitt mörktonade visir är betydligt mörkare än spegelvisiret.

Många som tycker olika....mitt spegelvisir till arai (originalvisir) är betydligt ljusare än det mörktonade(ljustonade vet jag inte). Inte att rekommendera för nattkörning men man kan köra bra senare på kvällen än med det mörka enligt mig

Man kan nog knappast jämföra spegelvisir kontra tonade från olika tillverkare. Skulle man göra det när det gäller solglasögon?
Har enbart Arai-grejer, och där håller jag med Philleee att deras Iridiumvisir är mycket ljusare än de mörktonade. Och även klart färgriktigare. Deras ljustonade har jag bara testat som hastigast, och jag har för mig att det kanske var aningen ljusare än Iridium.

Back