Spegelvisir

Viklund_J

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
CBR 600
Tjena!

Har en fråga,
hur är spegelvisir i solen? är det som ett mörkt så att man inte blir bländad?

Ja/Nej, mörkt som ett par solglasögon med spegelglas, men tittar man för rakt på solen blir man iaf bländad.

Mörkt eller spegelvisir + solglasögon så är du god to go för soliga dagar ;)

Mörkt eller spegelvisir + solglasögon så är du god to go för soliga dagar ;)

Tror inte det är en hit att ha nån form av toning tillsammans med solglasögon när man kommer från sol in i skugga i vissa situationer, tycker det kan bli mörkt ibland med endast tonat visir.

Jag kör endast med spegelvisir och ibland klart visir, ganska sällan faktiskt. Spegelvisir funkar bättre på kvällen än vanligt rökfärgat. På dagtid blir jag inte bländad med spegelvisir. Kan vara värt att nämna att det är arais spegelvisir.

Jag har bara vanligt klarglasvisir, det är en vanesak, jag byter inte framruta på bilen mellan ljus och mörk, så varför byta visir?

Jag köpte dock ett rökfärgat AGV för posörpoängens skull, körde med det en kväll och höll på att klippa ett rådjur, jag har inte användt det sedan.

Deras definition av rökfärgat är när man eldar gamla traktordäck-rök..

Jag kor med ett morkt visir och det ar val klart att du blir blandad av solen i vissa lagen. Spegelvisir lar val inte vara nan storre skillnad mot ett morkt men iaf battre om du jamfor med ett vanligt!

Jag kör med spegelvisir. Är lagom tonat på dagen och det går att köra med på kvällskvisten också! Plus att det ser fräsht ut och att damerna kan spegla sig i det. :hihi

Jag kör med HJC spegelvisir, funkar både dag och natt! men vissa dagar har jag ett par väldigt lite tonade glasögon under men inte nödvändigt. Spegelvisir är snyggast.

Tack, för svaren!

Blir nog ett spegelvisir, har ju tonat idag så då kan man ju prova ett spegelvisir iaf, verkar ju som man inte bländas så mkt av solen iaf...

Vad är det för fel på hjälm med vanligt visir och ett nerfällbart innanför?

Jag har en "flärp" som jag skjuter ner det tonade extravisiret med på toppen av hjälmen.

Vad är det för fel på hjälm med vanligt visir och ett nerfällbart innanför?

Jag har en "flärp" som jag skjuter ner det tonade extravisiret med på toppen av hjälmen.

För varken Arai eller Shoei har ett sånt system!
Det är säkert bekvämt att kunna fälla ner ett par glajjor när det behövs, men när hjälmskal och innanrede ska ta hand om solglasögonsfinesser med spakar och whatnot och inte bara bry sig om skydd och stötupptagning så känns det som säkerheten inte kommer i första hand. Och så väger det mer.

Tack, för svaren!

Blir nog ett spegelvisir, har ju tonat idag så då kan man ju prova ett spegelvisir iaf, verkar ju som man inte bländas så mkt av solen iaf...

Ta dig in till affären och be och få titta på ett, så kan du titta upp mot solen och göra vad du nu vill. Flåsa i det. Bästa sättet att få reda på saker är att prova dom! :yoparty

Kan annars rekommendera racevisors i england.

http://www.racevisors.co.uk

En viktig grej jag fick lära mig snabbt va att spegelvisir är väldigt känsliga för repor. Har bara provat Suomys spegelvisir, kanske är annorlunda med andra märken.

En bild på min grymma hjälm :) fick ett mycke schysstare utseende med spegelvisiret!

visabild.php

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...