Spegelvisir - hur mörkt blir det (inifrån och ut alltså)

ett litet tips.. när min farsa tävlade i offshore racing så hade han tonat övre delen av visiret med tonings tejp eller va de kallas... de funkade tydligen bra för honom så han inte vart bländad av solen men kunde ändå se sjökortet ordentligt när han navigerade i över 90 knop... tips ba som förmodligen är värt å prova på :)

HansJ skrev:
Jag snackade med en säljare om FogCity's nya imskydd som också är fotokromatiskt, dvs ändrar ton vartefter ljuststyrkan. Han påstod att det funkade klockrent, ändrade väldigt snabbt, typ nån sekund från mörk till ljust. Han påstod att tunnlar inte skulle vara nåt problem alls. Har ingen erfarenhet själv, men är du intresserad får du säkert testa det. Borde väl kunna funka, det finns ju svetsglasögon som är supersnabba? I så fall gör du ju två flugor på smällen...

Mina linser till glasögonen är fotokromatiska(Skiftar till mörkgrått i solljus), o det funkar skitbra. Men det tar lite längre tid för den än ett par sekunder för att gå från tonad till klar. Nån minut på ett ungefär.

wdac skrev:
ett litet tips.. när min farsa tävlade i offshore racing så hade han tonat övre delen av visiret med tonings tejp eller va de kallas... de funkade tydligen bra för honom så han inte vart bländad av solen men kunde ändå se sjökortet ordentligt när han navigerade i över 90 knop... tips ba som förmodligen är värt å prova på :)

Har planer på att prova den lösningen, det är ju bara att ta bort om det inte funkar. Antingen gör man som din farsa eller så hade jag en idé om att lämna 2-3cm mitt på visiret otonat.

Hmm, släpper inte solfilmen om det blir blött och fuktigt? Hur fick dom det att funka i marin miljö, lär väl stänka en del misstänker jag?

Last edited:
Thundercat skrev:
Du har ju toningen på insidan visiret.

Jo men har man lite glipa när det regnar så kan det ju bli blött där också. Dessutom är ju imma fukt om än inte så mycket.

Man kör ju inte allt för mycket på natten/ i mörker, således, öppna visiret om det nu är tonat och ha på er ett par gula alt. klara mc-brills!

Brutalt gammal tråd här med värt ett försök.
Någon som har kör med vandals spegelvisir?

Hur funkar det? bra/ dåligt?
rekommenderar ni det tonade glaset istället?

Kör med Shoei Raid och spegelvisir, funkar klockrent kväll som morgon, regn som solsken. Jag har då inga problem att se vad som händer på vägen.

Åkte till en polare ett par timmar med mc en gång. När jag sen skulle köra hem såg jag inte ett skit. Försökte först för jag tänkte jag måste komma hem, men det gick bara inte. Att köra med visiret uppfällt vart inge alternativ så det blev till att låna en gammal hjälm.

Ska jag på längre resor kommer alltid det klara visiret att följa med. Helt jävla omöjligt att se med mitt andra visir, blev helt blind och jag har mycket bra syn. :näsblod

har rossi replika agv med tonat visir, är det riktigt mörkt så följer jag dom andras baklampor går dom av så går jag av

Jag kör Shoei iridium spegelvisir med högkontrast orange pinlock på insidan och jag skulel vilja säga att det är direkt olämpligt att köra med när det skymmer. Det är inte så att man inte ser nånting men allting blir så grymt mycket otydligare på kvällen att det är kusligt. Som tur är fick jag med en jättesmart visirväska med spegelvisiret så jag har alltid med mig den och ett klart visir när jag kör sent. Går ju på ett kick att byta.

Kan ingen sjysst person ta med sin kruka försedd med spegelvisir ut och ta ett kort inifrån? :confused:

Haha jag kan lägga upp det lite senare om du är allvarlig. Har precis skaffat ett spegel till min nolan n85, funkar skitbra. Inte alls mörkt utan tar mer bort skarpa kontraster från solen osv. Precis som jag ville att det skulle funka!

Kör spegelvisir och på kvällarna är det faktiskt ingen hit. Funkar hjälpligt sommartid om man har ena foten i dikeskanten för spårning, men höstkvällar när det t.ex. regnar lite hittar man inte ens dikeskanten förrän det är för sent.. :crash
Soligt - skymning, och allt däremellan, funkar det däremot klockrent, fördelen är att man kan spana på, i mitt fall tjejer, utan att dom märker det.:banana

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park