Spegelvisir - hur mörkt blir det (inifrån och ut alltså)

Micke O

"mannen som talar med fartgupp"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Har idag en Shoei RAID med klart visir men det blir lite för ljust när det är soligt ute, man har ju liksom inget solskydd att fälla ner :hihi

Eftersom jag är glasögonbärare så kör jag i nuläget med polariserande clipon till glajjorna men det går ju inte att när man kör in i en tunnel eller dylikt bara fälla upp dom som man skulle kunna göra med ett visir. Dessutom blir det lurigt när solen kommer in med fel vinkel men klockrent när solen tittar fram efter en regnskur.

Som litet moppefucko så hade jag två hjälmar med "svarta" visir varav det ena j*vligt svart och det funkade ju bra dagtid. Kvällstid gick det oftast att fälla upp det om det blev för mörkt eftersom det ändå inte gick så fort.

Nu vet jag att Shoei kränger spegelvisir och det är ju häftigt. Frågan är bara hur mörkt det blir när det väl sitter monterat på krukan. Är det över huvud taget användbart kvällstid? Man orkar ju inte alltid släpa på ett klart visir också - ifall det skulle bli mörkt innan man kom hem.

Alla tonade visir är väl mer eller mindre olämpliga att köra med nerfällt på kvällen.
Jag har ett spegel på min AGV jag har inte kört en meter med mitt klara visir ännu, men så åker jag juh klart med öppet visir på kvällen.
//Tobbe

Spegeln till Raid (och alla andra shoei gissar jag) funkar inge vidare i mörker. Inget jag skulle rekomendera iallafall. Jag får svårt att se ordentligt vid skymning med mitt. klockrent på dagen dock.

Jag ser inte ett skit med mina tonade/spegelvisir i tunnlar och när det börjar skymma, men som tur är så kör ju jag 1000R så jag har ett bagageutrymme som rymmer en normalstor blåval, så jag har alltid extravisir med mig....

Jag har ett blått spegelvisir (Spectra blue) till min Z-One och det fungerar skapligt i mörker, faktiskt. Mycket bättre än andra rökfärgade såsom Bieffe och Daineese som jag haft tidigare.

Jag har ett rökfärgat och ett spegelblått visir till min shoei. Det spegelblå har ganska lite toning och funkar ok när det är mörkt ute.

starclassic skrev:
Jag ser inte ett skit med mina tonade/spegelvisir i tunnlar och när det börjar skymma, men som tur är så kör ju jag 1000R så jag har ett bagageutrymme som rymmer en normalstor blåval, så jag har alltid extravisir med mig....

mitt "bagageutrymme" rymmer en liten plankton... har ett rött visir som är bra i solen och funkar helt OK i mörker.

Micke O skrev:
Nu vet jag att Shoei kränger spegelvisir och det är ju häftigt. Frågan är bara hur mörkt det blir när det väl sitter monterat på krukan. Är det över huvud taget användbart kvällstid? Man orkar ju inte alltid släpa på ett klart visir också - ifall det skulle bli mörkt innan man kom hem.
Jag vet inte när du anser att kvällstiden börjar.
Låt säga att förhållandena är:
Mitten/slutet av Juni. Molnfritt. Tiden runt 22:30.

Med de ljus de är då börjar de bli dags för att fälla upp, eller byta, mitt visir (se avatar). Om man vill hålla sig på den trafiksäkra sidan.
Man ser ju givetvis forfarande men man registrerar inte saker så tidigt som man vill.
Okörbart blir de runt 01 på natten.

Nu har inte ja en Shoei så de kanske är irrelevant info ändå :)

starclassic skrev:
Hinner du alltså byta visir innan du kommer in i tunneln?? ;)

men håller me.. körde me spegelvisir till min shoei.. o det e totalt kass så länge det börjar mörkna ute.. även ibland bara när det blir lite sämre väder så ser man inte allt för mkt..

Jag snackade med en säljare om FogCity's nya imskydd som också är fotokromatiskt, dvs ändrar ton vartefter ljuststyrkan. Han påstod att det funkade klockrent, ändrade väldigt snabbt, typ nån sekund från mörk till ljust. Han påstod att tunnlar inte skulle vara nåt problem alls. Har ingen erfarenhet själv, men är du intresserad får du säkert testa det. Borde väl kunna funka, det finns ju svetsglasögon som är supersnabba? I så fall gör du ju två flugor på smällen...

Jag har ett SHOEI spectra silver och man vill helst inte åka då det är mörkt (och då snackar vi kolmörkt) jag har svårt att se hastighetsmätar nålen tex.
Man ser ju igenom det så man hittar hem men inte mycket mer.

Är spegelvisiren ljusare än dom vanliga tonade eller är dom lika mörka?

ex. Spectra Blue vs. Light Smoke

Vilket är ljusast???

Micke O: Jag har en Shoei RAID med blått spegelglas (10 CX1 SBL).
Om du vill kan jag prova att ta kort genom visiret i kväll när det mörknar. Droppa ett PM till mig om du är intresserad.

Micke O: Jag har en Shoei RAID med rökfärgat visir. Har inte testat att köra på kvällen/natten ännu, men det fungerar bra i tunnlar iaf. Nackdelen är som det nämndes i ett tidigare svar att det blir svårt att se ut genom vid regn, då det dessutom immar igen fort eftersom jag inte har imskydd till mitt rökfärgade.

DB skrev:
Är spegelvisiren ljusare än dom vanliga tonade eller är dom lika mörka?
Skulle tippa på att de flesta tillverkare använder samma tonade visir.
Man sprutar över spegelskiktet bara.

Så spegelvisir = mörkare.

sandstream71 skrev:
Micke O: Jag har en Shoei RAID med blått spegelglas (10 CX1 SBL).
Om du vill kan jag prova att ta kort genom visiret i kväll när det mörknar. Droppa ett PM till mig om du är intresserad.

Tack för erbjudandet men det är nog för många parametrar som spelar in om man ska bedöma utifrån en bild.

Hmm, det verkar som om blått är populärt, man kanske skulle undersöka det närmare. Någon som vet var man köper dom till bra pris, har hört rykten om att dom kostar ca 800:-, är det så illa?

Micke O skrev:
Tack för erbjudandet men det är nog för många parametrar som spelar in om man ska bedöma utifrån en bild.

Hmm, det verkar som om blått är populärt, man kanske skulle undersöka det närmare. Någon som vet var man köper dom till bra pris, har hört rykten om att dom kostar ca 800:-, är det så illa?

ligger runt 800 spänn ja

och mitt ser man utmärkt på dagen, men sämre på kvällen/natten (det funkar ju fortfarande i skymming)

Själv kör jag med Xlites original rökfärgade högkontrastvisir. Är inte rekommenderat för mörker, men är jättebra när det är mörkt med. (inte lika bra som klart, men nästintill)

På dagen är det det bästa visir jag har provat. Ökar kontrasten satan. Underbart när man kör i skog och andra ställen det kan vara svårt att bedöma avstånd och sånt.

Bild nedan på hur mörkt det är utifrån sett, priset med, 395 kronor. Spegel Xlite (som är mörkare och sämre i mörker) 595

//jaG

Bifogat

• bakiffrån3.jpg
    bakiffrån3.jpg
    88 KB · Visningar: 254
Zeb_Macahan skrev:
Själv kör jag med Xlites original rökfärgade högkontrastvisir. Är inte rekommenderat för mörker, men är jättebra när det är mörkt med. (inte lika bra som klart, men nästintill)

På dagen är det det bästa visir jag har provat. Ökar kontrasten satan. Underbart när man kör i skog och andra ställen det kan vara svårt att bedöma avstånd och sånt.

Bild nedan på hur mörkt det är utifrån sett, priset med, 395 kronor. Spegel Xlite (som är mörkare och sämre i mörker) 595

//jaG

X-lite :va

Jag kör Shoei's mörka visir och det funkar dygnet runt i alla väderlekar utan att det blir jobbigt. :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park