Speedster Cup - Vad kostar det att rejsa på riktigt?

En liten sak som jag vill påpeka, så diskret och ödmjukt jag bara kan:

Även om vi förfäras av kostnaderna och jämför dessa med svarta hål så får vi inte glömma att Speedster Cup handlar om en Svemo-sanktionerad SM-serie. Det vill säga att detta är riktigt racing, nationell nivå, att våra licenser låter oss tävla internationellt och att de som körde förra året kommer att kunna skryta på ålderdomshemmet om hur de tävlade mot spolningen Hubner.
För 5000 kronor per eventhelg.

Golf, segling och de flesta andra tävlingsformer på denna nivå kostar bra mycket mer.
Och jag vågar tveklöst säga att roadracing är oftast roligare och fostrar ett bättre kamratskap - ett kamratskap där man "hatar den djävlen på banan och älskar samma idiot som ett syskon när flaggan har fallit".

Även om vi förfäras av kostnaderna och jämför dessa med svarta hål så får vi inte glömma att Speedster Cup handlar om en Svemo-sanktionerad SM-serie. Det vill säga att detta är riktigt racing, nationell nivå, att våra licenser låter oss tävla internationellt och att de som körde förra året kommer att kunna skryta på ålderdomshemmet om hur de tävlade mot spolningen Hubner.

Golf, segling och de flesta andra tävlingsformer på denna nivå kostar bra mycket mer.
Och jag vågar tveklöst säga att roadracing är oftast roligare och fostrar ett bättre kamratskap - ett kamratskap där man "hatar den djävlen på banan och älskar samma idiot som ett syskon när flaggan har fallit".

Man kan ju jämföra en RR-helg med en festivalhelg, som lätt går på det dubbla, tillexempel. Det är inte så jävla dyrt om man jämför med andra aktiviteter (än att sitta hemma i TV-soffan).

Man kan ju jämföra en RR-helg med en festivalhelg, som lätt går på det dubbla, tillexempel. Det är inte så jävla dyrt om man jämför med andra aktiviteter (än att sitta hemma i TV-soffan).

Vilka försöker vi övertyga? Oss själva eller andra? Vi som är här har redan gjort en prioritering, de andra har bara inte provat än. :rolleyes:

Oss själva, givetvis.

Vilka försöker vi övertyga? Oss själva eller andra? Vi som är här har redan gjort en prioritering, de andra har bara inte provat än. :rolleyes:

För min del så kan jag ändå inte bränna pengarna på banknarkning i år, så det är mest för er andras skull. ;)
Men om medelsvensson skulle räkna på vad de lägger på att gå på puben över ett år så skulle helt plötsligt RR verka billigt med. Till skillnad från att hälla i sig nervgift så till den grad att verklighetsuppfattning och kroppskontroll blir lidande är ju RR ganska harmlöst. :hihi

För min del så kan jag ändå inte bränna pengarna på banknarkning i år, så det är mest för er andras skull. ;)
Men om medelsvensson skulle räkna på vad de lägger på att gå på puben över ett år så skulle helt plötsligt RR verka billigt med. Till skillnad från att hälla i sig nervgift så till den grad att verklighetsuppfattning och kroppskontroll blir lidande är ju RR ganska harmlöst. :hihi

Precis vad det handlar om - prioriteringar.
Jag tog beslutet att sluta röka.
Det kostade mig ca 800 kr i månaden.
Gånger 12 = 9 600 på ett år. Se där ja...två racehelger!
Dessutom går jag alltmer sällan ut på krogen för
att bränna hjärnceller som jag behöver när jag kör RR.
Ytterligare minst en racehelg till på ett år, kanske två.

Banknarkare - javisst!
Försaka allt annat för att kunna banknarka...

5000 per helg var ungefär vad jag också kom fram till att det borde gå att komma undan med. För min del passar det perfekt, det blir 20-25 000 per säsong, och jag brukar dra in ungefär den summan varje år på övertid och andra tillägg, så lägger ja bara undan allt utöver den vanliga lönen så är racesäsongen fixad.
Det förutsätter ju givetvis att man har allt övrigt fixat, och en crash kommer troligvis att avsluta säsongen i förtid.
Men det är en viss ekonomisk tröskel att ta sig över innan första racet, men som sagt, det är bara att prioritera.
Dock blir väl resten av familjen mindre imponerad om man byter bort lisebergsbesöket mot en transponder...

Jag siktar på att köra alla race utom Anderstorp på en budget under 30000kr... Vi får väl se om det håller... :glömdet

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back