Speedigare upplägg (IB)

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Lästa om det nya upplägget som är på förslag i IB s44.

Vad tycker ni om ett liknade upplägg som speedway?

Själv tror jag att det skulle vara svinball! Grymt kul för publik och förare med korta intensiva fighter. Dock måste nog banorna vara mindre mer likt NM i Uddevalla :( så att publiken ser allt. Eller inne i någon form av staduim som i Södertälje :)

VÄRDELÖS idé !

Tycker iaf jag. Med reservation för att jag läste förslaget rätt vill säga.

Hur skoj skulle det vara att kolla på ett heat med fyra deltagare på t.ex Sviestad?? Inte särskilt!
Säg att långsammaste är tre sekunder långsammare än ettan och trean är två efter osv. Skulle bli så urbota dåligt så oj oj oj.

Fast nu känns det som jag missat nåt för så KAN det inte vara tänkt. Det var väl bara 16 startande?? På t.ex A-torp borde vi vara 26-30.

Hoppas inte folk börjar ta det som nån slags sanning bara för det, av nån knepig anledning, fick överdrivet mycket utrymme i IB.

Last edited:
Supermoto skrev:
VÄRDELÖS idé !

Tycker iaf jag. Med reservation för att jag läste förslaget rätt vill säga.

Hur skoj skulle det vara att kolla på ett heat med fyra deltagare på t.ex Sviestad?? Inte särskilt!

Fast nu känns det som jag missat nåt för så KAN det inte vara tänkt. Det var väl bara 16 startande?? På t.ex A-torp borde vi vara 26-30.
Vad jag fatta så skulle det vara mindre banor så att publiken ser allt som i speedway. Men jag kan också ha fattat fel. Som du säger så kan det inte vara fyra förare på en stor bana!

liljekvist skrev:
Vad jag fatta så skulle det vara mindre banor så att publiken ser allt som i speedway. Men jag kan också ha fattat fel. Som du säger så kan det inte vara fyra förare på en stor bana!
JeppJepp.

Om det är tänkt för "stadion-superQuad" så kanske. Men inte annars!

I Västerås skulle det kunna gå eftersom att publiken ser hela banan där.
Dock är det ganska viktigt att ha väldigt jämna förare i så fall. Man kanske kunde ha 10 förare i stället?
Det går ju att testa på någon träning i tex Örebro och kolla hur det faller ut.

Det blir ju som speedcross :)
Brukar vara mycket uppskattat av publiken.
Men visst måste det vara rätt banor för att det skall fungera och en sådan tävling kommer garanterat inte att köras på Anderstorp :D

Körningen blir ju mycket intensivare och detta borde innebära fler fighter, vurpor och mer där till.

Jag tror på detta upplägget. :tummenupp

Grattis till sm:et i Örebro :yoparty :rofl

Jag heter Lasse skrev:
I Västerås skulle det kunna gå eftersom att publiken ser hela banan där.
Dock är det ganska viktigt att ha väldigt jämna förare i så fall. Man kanske kunde ha 10 förare i stället?
Det går ju att testa på någon träning i tex Örebro och kolla hur det faller ut.
Kanske att det skulle gå om man var tio startande. Men bara kanske. Prova på kan vi ju lätt göra.
Men vi ska nog passa oss för att försöka gör aom sporten alltför mkt.

Spretman skrev:
Det blir ju som speedcross :)
Brukar vara mycket uppskattat av publiken.
Men visst måste det vara rätt banor för att det skall fungera och en sådan tävling kommer garanterat inte att köras på Anderstorp :D

Körningen blir ju mycket intensivare och detta borde innebära fler fighter, vurpor och mer där till.

Jag tror på detta upplägget. :tummenupp

Grattis till sm:et i Örebro :yoparty :rofl
Om det bara skiljer 0.5s mellan förarna kommer det inte bli några fighter alls. Dvs om det är fyra startande.

Tack Å bock :)

Jag tycker det är en bra ide, iallafall att prova. Hur som helst måste vi förare nog tänka på publiken med. För om vi inte har publik så har man ingen spons osv osv.

Tror det skulle vara häftigt med mindre banor så det blir ett jefla tempo! Men jag vill ha mer hopp, jag e lite störd över hur reglementet ser ut idag med bara ett hopp i taget.

En sak som inte är bra är väl att man rör sig mer från det internationella stilen. Det e ju inte bra om man vill ha ut mer förare i världen.

Men helt klart en grej att prova. Men kanske inte 4 förare. lite mer..

Tävlingarna som körts på vinterstadion i Örebro har väl varit c:a 8 förare och 4 varv om jag inte minns fel. Skitskoj på små korta banor av den typen som var då men värdelöst på större banor tycker jag.

Möjligtvis som jippo grejj, på som redan nämt små banor där ändå inte riktiga race med upp mot 20 startande hade varit möjligt. Likt uppvisningar osv. Där skulle det nog fungera bättre än ett traditionellt upplägg.

Men annars förstår jag inte ens varför man hela tiden har speedway som förebild? Det är ju skit tråkigt att titta på & ingen kan övertyga mig om att det skulle vara ens i närheten så roligt som supermoto att köra.

Supermoto är dessutom redan en förhållandevis tilltalande publiksport. Att dessutom försöka gå en egen väg & bort från den internationella riktningen vore lite att skjuta sig själv i foten som jag ser det.

Barrett skrev:
Möjligtvis som jippo grejj, på som redan nämt små banor där ändå inte riktiga race med upp mot 20 startande hade varit möjligt. Likt uppvisningar osv. Där skulle det nog fungera bättre än ett traditionellt upplägg.

Men annars förstår jag inte ens varför man hela tiden har speedway som förebild? Det är ju skit tråkigt att titta på & ingen kan övertyga mig om att det skulle vara ens i närheten så roligt som supermoto att köra.

Supermoto är dessutom redan en förhållandevis tilltalande publiksport. Att dessutom försöka gå en egen väg & bort från den internationella riktningen vore lite att skjuta sig själv i foten som jag ser det.

jo sant men som en publik grej inne i en stad eller liknade hade det varit grymt! Man ska aldrig ta bort grenen i sig utan utöka med några sådana tävlingar inne i städer någon gång per år enligt mig! Hade nog bidragit till att själva sporten i säg växer oxså!

Rasorblade skrev:
OT. Kortedala ska väl ordna en SM-tävling? Ngn som vet var de skall arrangera den? :va
Den tävlingen är flyttad till Örebro.

Angående förslaget som nämns här ovan, risken för rena kamikaze-körningar borde vara överhängande..?

Ocklund håller på med Quadsupermoto, är det inte egentligen dem förslaget handlar om..? De är ju inte så många och toppen är väldig smal.

Edit: Läste lite nogrannare, det handlade visst om både 2- och 4-hjuligt.

Att schemat visar just 16 deltagare betyder inte så mycket, det är ju enkelt att utöka till åtta i varje heat så kan 32 vara med och leka. Dock känns det som om detta är nåt som inte jag vill ska spridas utanför Ticksta, mest för att jag tycker fyra är för lite i ett heat om det är så han tänkt.

Last edited:
Ja om man skulle kunna få redbull att intressera sig att göra en stadsbana inne i stan med många startande vore det jävligt häftigt med just det upplägget.

Hej alla!
Kul att det diskuteras en hel del om detta tycker jag! Jag kan ge min syn på saken från min sida, helt rätt att jag kör quad och vi är ojämna förare men jag ser lite längre än så!
För att vi ska kunna göra roliga tävlingar så måste ekonomin gå ihop det för står alla och vilka ska betala då? jag tror publiken och företag ska betala förarna för deras prestation, så då har vi två vägval!

1, Köra tävlingar så några förare blir nöjda, tidskval och heat på ca 15-20 min kul för oss som kör kanske men inte för publiken. Och vad ska vi som arangerar ta pengarna ifrån? Jag kan göra en tävling utan publik som kostar nästan inget då betalar förarna med start avgiften helt ok!

2, Bygga en tävling med publik, företag och media! korta heat utan varvningar mera fart under kanske 4-5 min då tror jag att vi i MK Rimo som har en bana som passar detta upplägg skulle få mera snurr dvs mera mervärde för alla, under förutsättning att förarna gillar detta!

Då jag har jobbat ett helt år för denna tävling så hoppas vi på godkännt från alla, har varit på mässan i tvådagar och jobbat för detta och helt klart så verkar alla parter nöjda, men det kan vara så att förslaget inte är bra!
Men det som är ett mycket större problem är inte hur vi ska köra tävlingar, utan hur får vi dom små att börja med detta?
Jag ser ett akut problem med denna gubbklass att föryngra den! har jobbat stenhårt länge med att få hjälp med 85 cc klassen men mycket få vill hjälpa mig med det så om det är någon som sitter på en lösning hör av er.
Vi kommer att bjuda in till 85 cc klass 20-21 maj för det är framtiden med dessa stor förare på små maskiner !

Glenn Ocklund
info@glennocklundbygg.se
mob 0705-610 500

Det är absolut en bra sak som du jobbar för. :tummenupp
Jag är helt klart för många och korta heat, jag tror man ska vara fler än 4 i varje heat bara.
Inte för att jag var med men SM för två år sen kördes också enligt stegmodellen, dock körde de som vanligt alldeles för många varv så det blev mest utdraget.

Vad kör 85 kubikarna med för däck? Hur verkar intresset från förare? Det är nåt som vi skulle kunna testa i Örebro också egentligen om det finns underlag för det.

Last edited:
Back