Speed weekend i Orsa denna gång.

Vi ska göra vad vi kan för att få isen så perfekt vi bara kan.:tummenupp
Jag tror inte du kommer bli besviken:banana

Som testet gick i lördags så går det att köra fort, men lite guppigt var det även för mig när jag körde snowracer i 120 knyck. Men Peter grejade ++250 km/h så den lär duga åt oss sniglar ;)

Vet inte hur ni preparerar isen, men förr byggde vi väg till en av öarna för att hämta virke.
Borrade hål med motordriven borr, som sedan fick dra upp vatten ovanpå isen (pumpar på ganska bra).
Vattnet fryser på en liten stund när det är is under och minusgrader ovanifrån.
Vi borrade med ungefär 50 meter mellan hålen.
Isen blev ett par cm tjockare för varje omgång, av god kvalitet (vattnet tränger ned och minskar porositeten) och kändes fantastiskt jämn och fin i vanlig personbilshastighet.
Vid töväder var "vägen" bomberad eftersom det uppumpade vattnet blir en iskulle.
Slaskfritt och stenhårt.
Tar nog en stund att bygga flera kilometrar dock.
 
Vet inte hur ni preparerar isen, men förr byggde vi väg till en av öarna för att hämta virke.
Borrade hål med motordriven borr, som sedan fick dra upp vatten ovanpå isen (pumpar på ganska bra).
Vattnet fryser på en liten stund när det är is under och minusgrader ovanifrån.
Vi borrade med ungefär 50 meter mellan hålen.
Isen blev ett par cm tjockare för varje omgång, av god kvalitet (vattnet tränger ned och minskar porositeten) och kändes fantastiskt jämn och fin i vanlig personbilshastighet.
Vid töväder var "vägen" bomberad eftersom det uppumpade vattnet blir en iskulle.
Slaskfritt och stenhårt.
Tar nog en stund att bygga flera kilometrar dock.

Det är ett av två bra sätt. Vi har gjort det när isen varit för mycket berg och dalbana. Har inte behövts i Orsa.
Nu så börjar vi ploga så fort isen bär fordon. På det viset får vi snabbt upp en bana som kan underhållas lättare samtidigt som isen blottläggs för kyla och då växer/höjer sig av sig själv och det exakt längs den väg vi har bestämt.
Just nu är banorna 15-20 cm högre än sidoisen. Så det ska till mycket vatten på isen för att det ska rinna in på banan.:tummenupp

/Mange - Klurar på vad för fordon jag ska köra nu... Ishojen, raceskoter, bandfyrhjuling, isracingbil... Eller en Porsche snart kanske:tuttar:banana
 
Fan vad härligt! Imorrn bär det av... Ska bara ut och lasta hojen nu!
 
Äntligen installerad i stugan! Tyvärr har det snöat en del så vi får hoppas de plogar ordentligt inatt.
 
Lycka Till Peter! Ja, Lycka Till alla ni andra också, så klart. Men det är extra skoj när en ortsbo gör något dylikt. =)
 
Hur går det, grabbar?
 
Verkar ju vara en toppendag att köra på. Men väldans surt för Peter...
 
Nu ska han ut o prova igen om ett litet tag, så de är bara o hålla tummarna. :)
 
Riktigt jävla rolig helg!!!! Resultatet för min del blev väl inte riktigt som man tänkt sig, men det tar vi igen nästa år! Kanonväder och mycket folk, men ganska slött evenemang så det blev inte så många körningar. Endast 5 körningar för min del på hela helgen...
 
Riktigt jävla rolig helg!!!! Resultatet för min del blev väl inte riktigt som man tänkt sig, men det tar vi igen nästa år! Kanonväder och mycket folk, men ganska slött evenemang så det blev inte så många körningar. Endast 5 körningar för min del på hela helgen...

Synd att det inte gick som det skulle. Men som sagt, det kan du ta igen nästa år. :tummenupp Problem med grejerna, eller?
 
Då väntar man med spänning på alla Youtube-klipp. =)
 
Själv är man då nyss hemkommen från sjukan

Det blev ju lite gasa KTM på sladdarbanan på lördagen, Dock blev del lite lågflygning över styret med efterföljande buklandning

Troligtvis så var det hojen som pressade på bakifrån och vek vänsterbenet så hårt att
knät hoppa ur led , fick dra de tillbaka med lagomt grymma smärtor

Det gick därimot att stöda på benet på lördag eftermiddag så lagom tuff som man tror man är (INTE) så borde det väl ha gått å dricka öl på kvällen

MYCKET smärsam natt. Hemfärd och besök på sjukan i stockholm under söndagen

brutet finger och trashat knä , Stödställning och 6 veckor sjukskrivning , tack för den suck men självförvållat
 
Synd att det inte gick som det skulle. Men som sagt, det kan du ta igen nästa år. :tummenupp Problem med grejerna, eller?

Till att börja med trodde jag det var däcken, men jag tror de funkade som de skulle. Märkte sedan att min styrdämpare var helt slut så jag körde med vobbel i 180-190 km/h. Försökte krampa om styret och dra det bakåt så gott det gick. Men hjärnan sa stopp från att gasa ännu mer. Blev ganska spårigt på isen och när man kör i spåren som bilarna rivit upp är väl vobbel ganska oundvikligt. Jag tror att om jag hade haft en bra styrdämpare kunde jag iaf hamnat på "rätt" sida om 200-strecket.. Kanske nästa år!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top