Speed Weekend 2012 i Orsa...

Här är mina ofärdiga objekt:
Hemmabyggd invalidmoppe med framvagn från en fyrhjuling och motor, sving och bakhjul från en Suzuki gsxr 1100 -91.
Hojen är en Ktm 990 superduke -09 som är under uppbyggnad efter en krasch. Hoppas man hinner få ihop båda innan det är dags...
 

Bifogat

  • DSCF8923.JPG
    DSCF8923.JPG
    235.6 KB · Visningar: 332
  • IMG_3403.JPG
    IMG_3403.JPG
    216 KB · Visningar: 291
Haha, fan vad skönt bygge med en fartglad invalidmoppe!:tummenupp
Själv har jag inget överjävligt på gång mer än att denna gång faktiskt satsa seriöst med ett Guinessgodkänt rekord på snowracer efter bil. Hastighet... Så fort jag vågar och grejerna håller.

Grymt ballt för alla som bygger!
Jag å tjejen pratade med Bosse Hårdén förra Speed Weekend om hans Lamborghini med jetmotorn och hans många mecktimmar med den. Han frågade hur mycket vi fixat med vårat fordon. Madde lyfte upp snowracern och förklarade att vi precis tagit den ur kartongen och skruvat ihop den på 10 minuter. Jahaja, sa Bosse som konstaterade att den var mer lättmeckad samt också snabbare än hans Lamborghini...
 

Bifogat

  • visabild.jpg
    visabild.jpg
    49.3 KB · Visningar: 227
Ja, vi har ju funderat på det här ett tag nu o kommit fram till att en Vmax kommer upp i typ 195 i original som mest, på is... Så nu har det skaffats lite grejer, bl.a. 4 nya förgasare o lite andra motordelar. Diskuterat sen mars runt val av spikar, M6, rallydubb, finndubb o olika däckval, så vi får se vad det blir! Dock svårt att välja bort långa vackra spikar, tycker jag.:tummenupp
Bif. bl.a. de två olika däck jag kört speed på, för "olika behov och fören".
(Observera skrapmärken inne i fejkskärmen, den som tror att Speed körs på ett jämt och slätt underlag, tror fel....) ;-)
hejhej
 

Bifogat

  • trattar_mini.JPG
    trattar_mini.JPG
    51 KB · Visningar: 232
  • IMG_7118.JPG
    IMG_7118.JPG
    197 KB · Visningar: 406
  • IMG_7122.JPG
    IMG_7122.JPG
    165.9 KB · Visningar: 662
  • fin_bild.JPG
    fin_bild.JPG
    156.7 KB · Visningar: 376
Last edited:
Ja, vi har ju funderat på det här ett tag nu o kommit fram till att en Vmax kommer upp i typ 195 i original som mest, på is... Så nu har det skaffats lite grejer, bl.a. 4 nya förgasare o lite andra motordelar. Diskuterat sen mars runt val av spikar, M6, rallydubb, finndubb o olika däckval, så vi får se vad det blir! Dock svårt att välja bort långa vackra spikar, tycker jag.:tummenupp
Bif. bl.a. de två olika däck jag kört speed på, för "olika behov och fören".
(Observera skrapmärken inne i fejkskärmen, den som tror att Speed körs på ett jämt och slätt underlag, tror fel....) ;-)
hejhej

Jag kommer köra på andra däck nästa år. Hade slicks och m6 förra året. Kommer ha lite finare dubb denna gång och annat mönster. Sen ska jag köpa en ordentlig styrdämpare, för det var inte kul att köra 2 km med vobbel...
 
Ja, vi har ju funderat på det här ett tag nu o kommit fram till att en Vmax kommer upp i typ 195 i original som mest, på is... Så nu har det skaffats lite grejer, bl.a. 4 nya förgasare o lite andra motordelar. Diskuterat sen mars runt val av spikar, M6, rallydubb, finndubb o olika däckval, så vi får se vad det blir! Dock svårt att välja bort långa vackra spikar, tycker jag.:tummenupp
Bif. bl.a. de två olika däck jag kört speed på, för "olika behov och fören".
(Observera skrapmärken inne i fejkskärmen, den som tror att Speed körs på ett jämt och slätt underlag, tror fel....) ;-)
hejhej

Funkade det bra att köra med crossdäck fram? Jag funderar på att ta ett grovmönstrat typ motarddäck och dubba med lite finare m4 eller m5 fram. Crossdäcken är väl inte gjorda för så höga hastigheter...
 
Crossdäcken är väl inte gjorda för så höga hastigheter...

Hej,
Nej, de är nog inte gjorda för +200, men det är väl inte vanliga däck med M-skruvar heller... ;-) För 3 vintrar sedan hade jag ett vanligt däck fram, men det fick längsgående sprickor runt om på sidorna, o då var det kort dragracing så vi kanske inte var över 120 ens, så då kändes det tryggare med ett köpt crossdäck till Speed för två år sen.
Men t.ex. Kalevi på sin 750 kom ju 2010 upp över 200 med endast en gles rad med självborrande plåtskruv (montageskruv?) utan mutter i fram. Han tyckte väl att det drev lite väl i sidled, men det rullade iaf lätt! ;-D
Gummidubbarna i crossdäcket tryckte iaf undan snömodden bra i början!
Finndubb borde väl vara bäst, då har du ju inte sönder själva däckkonstruktionen. Fast det beror ju på hur fort du tänker köra, de lossnar väl från däcket till slut, de också. Kanske M-skruv är bäst ändå, totalt sett.
Men det är ju det här som är halva nöjet: välja däck o dubb, tillverka, prova o sen se att det funkade! (eller inte...) :tummenupp
 
Hej,
Nej, de är nog inte gjorda för +200, men det är väl inte vanliga däck med M-skruvar heller... ;-) För 3 vintrar sedan hade jag ett vanligt däck fram, men det fick längsgående sprickor runt om på sidorna, o då var det kort dragracing så vi kanske inte var över 120 ens, så då kändes det tryggare med ett köpt crossdäck till Speed för två år sen.
Men t.ex. Kalevi på sin 750 kom ju 2010 upp över 200 med endast en gles rad med självborrande plåtskruv (montageskruv?) utan mutter i fram. Han tyckte väl att det drev lite väl i sidled, men det rullade iaf lätt! ;-D
Gummidubbarna i crossdäcket tryckte iaf undan snömodden bra i början!
Finndubb borde väl vara bäst, då har du ju inte sönder själva däckkonstruktionen. Fast det beror ju på hur fort du tänker köra, de lossnar väl från däcket till slut, de också. Kanske M-skruv är bäst ändå, totalt sett.
Men det är ju det här som är halva nöjet: välja däck o dubb, tillverka, prova o sen se att det funkade! (eller inte...) :tummenupp

Jag hade ju tänkt att hamna över 200 km/h i snitt iaf. Får se hur mycket superduken orkar upp i... Sist blev det bara 185 km/h i snitt med min 1000r. Men då körde jag med slipade m6 och märkte tyvärr uppe i Orsa att styrdämparen var kass. Så det vobblade ganska duktigt och vågade därför inte gasa mera. Men för att inget ska lossna blir det genomgående skruv med låsmutter. Sen blir det nog lite finare fram(m4) och lite grövre bak(m5/m6).
 
Galningar :D Måste nog upp och kika på´t när det går av stapeln. Orsa är inte så långt från Mora?
 
Funkade det bra att köra med crossdäck fram? Jag funderar på att ta ett grovmönstrat typ motarddäck och dubba med lite finare m4 eller m5 fram. Crossdäcken är väl inte gjorda för så höga hastigheter...

varför inte köpa ett färdigdubbat? finns ju 130/17 med åtminstone endurodubb.. kanske finns med finndubb med.
 
varför inte köpa ett färdigdubbat? finns ju 130/17 med åtminstone endurodubb.. kanske finns med finndubb med.

Klart det finns färdigdubbat, men som jag skrev så är ju cross/endurodäck inte gjorda för så höga hastigheter. Vill ju inte att däcken ska gå sönder i hög fart. Sen är nog ett cross däck inte så stabilt eller bekvämt att åka på i 200 blås...
 
Klart det finns färdigdubbat, men som jag skrev så är ju cross/endurodäck inte gjorda för så höga hastigheter. Vill ju inte att däcken ska gå sönder i hög fart. Sen är nog ett cross däck inte så stabilt eller bekvämt att åka på i 200 blås...

skulle tro de går bra jag. menar cross på is kan ju gå riktigt fort. inte riktigt 200 men 150+ går ju bra. men då talar jag av mycket lite erfarenhet.
kanske kört själv runt 120 som max men hade en cr500 som kom o blåste om en som om man stog still :D
 
skulle tro de går bra jag. menar cross på is kan ju gå riktigt fort. inte riktigt 200 men 150+ går ju bra. men då talar jag av mycket lite erfarenhet.
kanske kört själv runt 120 som max men hade en cr500 som kom o blåste om en som om man stog still :D

Endurodäcken brukar ha en kraftig konstruktion som håller för höga hastigheter så länge de inte går varmt.
Sporthojsdäck skall man vara väldigt försiktig med att överskrida den klassade hastigheten med.
Har hänt några gånger att hela däcket slits sönder.
Att borra igenom kord och allt för att montera tunga skruvar stärker inte däcket.
Ett nytt, fint vinterendurodäck har lämplig gummiblandning, lämpligt mönster och dubbar gjorda för att få fäste utan att lossna.
http://www.dackstallet.com/filer/Arb_Utskick_Dubbat_2010-11.pdf
 
Endurodäcken brukar ha en kraftig konstruktion som håller för höga hastigheter så länge de inte går varmt.
Sporthojsdäck skall man vara väldigt försiktig med att överskrida den klassade hastigheten med.
Har hänt några gånger att hela däcket slits sönder.
Att borra igenom kord och allt för att montera tunga skruvar stärker inte däcket.
Ett nytt, fint vinterendurodäck har lämplig gummiblandning, lämpligt mönster och dubbar gjorda för att få fäste utan att lossna.
http://www.dackstallet.com/filer/Arb_Utskick_Dubbat_2010-11.pdf

Det lutar åt Pirelli MT60. Hastighets klass max 240 km/h. Lite grövre mönster så att det kanske inte blir helt odugligt om det ligger lite snö på isen. Jadu det har ju slagits världsrekord(342 km/h) med hemmagjorda isdäck med massa hål i och slipade m6 så det vet vi ju att det funkar... Sen är det ju inte optimalt att göra så kanske.
 

Bifogat

  • mt60.jpg
    mt60.jpg
    23.2 KB · Visningar: 189
Ja, de där ser ju ut att gå att sätta massa finndubb i, det hade nog jag gjort om jag skulle köra skitfort. Fast hemmasnickrade spikdäck som man gjort själv, är coolast!:tummenupp (iaf i bak)
 
Lyckas inte hitta en lista på vilka som är anmälda på landracings hemsida?
 
Nu är listan uppe på hemsidan och det var visst redan 40 anmälda. Kanske dags att anmäla sig snart...
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top