Speed Tune?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
På diverse amerikanska tvåtaktsrelaterade forum pratar de ofta om hur mycket nytta de har av ngt de kallar Speed Tune. Som jag har fattat det är det två enkla lambdasonder som mäter avgasblandningen och ger indikationer på hur mycket syre det är i avgaserna vilket i sin tur ger information om hur motorn går.

Någon som använder sig av det?
Vad kostar en dylik och var får man tag på en sådan?
Är det något att ha?

jag använder termometer ist...
http://www.digatron.cc/
där finns det trevliga saker :-)
nyttigt att veta vad om händer HELA tiden inne i motorn.

Goodstuff skrev:
På diverse amerikanska tvåtaktsrelaterade forum pratar de ofta om hur mycket nytta de har av ngt de kallar Speed Tune. Som jag har fattat det är det två enkla lambdasonder som mäter avgasblandningen och ger indikationer på hur mycket syre det är i avgaserna vilket i sin tur ger information om hur motorn går.

Någon som använder sig av det?
Vad kostar en dylik och var får man tag på en sådan?
Är det något att ha?

Det är ju alltid bra att veta hur mycket syre det är i avgaserna, på så sätt får man reda på om förbränningen är rätt.

Detta vill jag också veta mer om. Jag har sökt efter information om SpeedTune men har knappt hittat något av värde.

Nyteknik skrev:
Det verkar ju som lösningen på alla frågor om bestyckning. Men:

Verkar funka även på annat än fullgas?!?

Speed Tune can also be used for idle; ¼ and ½ throttle settings

Nyteknik skrev:
Det verkar ju som lösningen på alla frågor om bestyckning. Men:

Nja, såhär, lambda är skitbra att mäta, men enligt Billy m.fl gamla rävar så håller bara lambda-sensorerna knappt ett pass på banan innan de sotar igen/går sönder på grund av oljeinblandningen i tvåtaktarna.

Joe-57 skrev:

Ursäkta men jag är tveksam till den. Du ska först bänka in den och få fram ett värde. Alla som har mät något vet om problemet. Att hitta maxima i en bänk är stor skillnad mot att köra på bana, i alla fall de bänkar som man kan hyra in sig på här i Sverige. Sen kommer givaren att snabbt bli skitig och troligen visa fel om den inte går sönder. Men den bör, om det ska vara riktigt, kalibreras regelbundet.

Vad man gör på tvåtaktare är att man mäter detonationen och avgastemperatur. Självklart skulla man gärna mäta cylindertryck och vevvinkelsläget, men att mäta det under drift är dyrt.

Nordgren skrev:
Självklart skulla man gärna mäta cylindertryck och vevvinkelsläget, men att mäta det under drift är dyrt.

Svårt att hitta en smidig utrustning för detta också, skulle nog kunna funka till exempel med en AVL Indiset och laptop. Summa: Indiset ~250000:- + tryckgivare á 20000:-...

Själv har jag snufflat runt med tempmätare, men bara mätt någon gång för att få underlag för pipbygge -inte för on-line diagnostik. Se: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=15092

Tittar man noga ser man en viss korrelans mellan temp & blandningsförhållande: http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=14277

/J

*/ ?>
Back