Speed Triple

Shidoshi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 848
Har någon testkört Triumph Speed Triple -02/03 och tidigare modeller? Till -02 bytte ju Triumph motor till en med 120 hästar mot tidigare 110. Växellådan och insprutningen skulle ju också få sig en uppdatering. Är det någon som testat?

Hur stor är skillnaden?

Bytte o bytte, det är nog samma motor men med högre trimningsgrad.

Har dock inte provkört någon av årsmodellerna.

chox skrev:
Bytte o bytte, det är nog samma motor men med högre trimningsgrad.
Det är en ny generation av 955i-motorn, så nog är det en ny motor mer än bara en upptrimmad variant av den gamla motorn.

Även chassit är nytt på 02/03 jämfört med de tidigare modellerna.

Här finns bra info om de olika årsmodellerna:

2003
2002
2001

Jag kan tyvärr inte göra någon jämförelse då jag inte provkört de äldre S3:orna.

Nej, det stämmer ju givetvis, någon "ny" motor är det ju inte ... däremot tillverkas den på ett annat sätt (kommer inte riktigt ihåg vad som var nytt med det ... ) och ger bland annat 10 hästar mer, väger 2,5 kg mindre.

Länkarna var bra. Men frågan är, hur stor skillnad är det att köra dem ... ? Ingen som kört dem?

Skillnad

Jag har haft en -01:a och en -02:a. Skillnaden effektmässigt märks, framför allt på toppen, men inte så man häpnar. Däremot känns -02:an bättre. Personligen gillar jag dock den äldre looken bättre (större lyktor, större tank, manuell hastighetsmätare och luftintag baktill är saker jag tycker de kunde hållit kvar vid).

Ingen aning om vad som krävs för att en motor ska vara 'ny', men NS-motorn är helt klart en annan motor än den tidigare och ska nog ses som den första modellen i en ny generation.

/Y

Man har gjort om startmotorkonstruktionen bla som gör att det blir betydligt mindre rassel om motorn.

Kolla in http://www.t595.net

Där finns en hel del att läsa.

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back