Speed Triple

RGV_250

Race-pengarna är slut...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
RGV250 -97, T595 -98
Är det någon som vet vad de största skillnaderna är mellan Daytonan och Speed Triplen?

Har mina funderingar att köpa en speed triple och sätta på daytona-kåpor...
Någon som har gjort detta?
 
Dom äldre tripplarna har väl enkelsving??? den nyaste vetefan å daytonan vetefan??

Mitt inlägg gav ingenting.... f´låt
 
S3 har samma motor som Sprint RS/ST.
Varför bygga en Daytona av en S3 när det finns färdiga billiga Daytonor? Billigare försäkring?
Jag vet att folk byggt S3 av Daytona, men åt andra hållet känner jag inte till att någon byggt. Banbrytande! :)
 
Båda har enkelsving. Triplen är väl en "nedtrimmad" version av daytonan med bättre vrid på låg- och mellanregistret. Ramen är densamma, inte som på deras touringhojar alltså.
 
Det är just pga försäkringen. Lite mindre effekt kan man ju leva med. När kom tripeln?
Måste man reg. besiktiga när man sätter på kåpor? Det är ju fortfarande en triple, fast jag "transporterar" lite fler kåpor.
 
S:3'an har funnits med ett bra tag. -97 kom både Daytonan och S3:an med den nya ramen. från -97 har båda enkelsving. Dock kom den nya Daytona NS med mer pulver och vanlig sving. Fanns ett tag att köpa som Centennial Edition med enkelsving. På de nya Daytonerna har man gått tillbaka till enkelsving igen.

Ska man sätta kåpor på S3:an måste du sannolikt byta oljekylare eller flytta på den befintliga som inte kommer att passa med kåporna på. Daytonan har en liggande oljekylare och S3:an har en stående på höger sida av avgaskrökarna.

Inte förrän -02 kom S3:an med en betydligt vassare motor.

Sedan är jag av den övertygelsen att det bara är en tidsfråga innan S3:an lyfts ut ur försäkringssamarbetet på samma sätt som Daytonan blev utlyft för ett par år sedan. Jag tror man gör sig en otjänst om man köper en S3:a av den anledningen att det just nu är billigare försäkring.
 
Tjabba där...
Jag har byggt om min S3 till Daytona!!! :-) Är jag den första då??? :rock En 01... Blev riktigt bra tycker jag...
Skillnaden är väl avgaskammen,fodren,mjukvaran då.
Själv så åkte jag på att byta grenrör o oljekyl... Men men smakar det så kostar det... ( har kvar ombyggnadssatsen) Sålde den som org S3.
02 -03 Vassare motor??? :rolleyes: Hmmm hela 10 häst på pappret ja... :tummenupp
 
Jag kanske har fel eftersom jag inte kört dom tidigare modellen av trippeln men med den nya motorn så är dom jämförbara med de tidigare Daytonorna fast med betydligt bättre vrid i botten.

Trippeln har ju funnits i 3 varianter med spec

855cc 108hk (9100 rpm) 85 Nm (7500 rpm) -97
955cc 110hk (9200 rpm) 95Nm (5800 rpm)
955cc 120hk (9100 rpm) 100Nm (5100 rpm) -02
 
Tintin skrev:
Tjabba där...
Jag har byggt om min S3 till Daytona!!! :-) Är jag den första då??? :rock En 01... Blev riktigt bra tycker jag...
Skillnaden är väl avgaskammen,fodren,mjukvaran då.
Själv så åkte jag på att byta grenrör o oljekyl... Men men smakar det så kostar det... ( har kvar ombyggnadssatsen) Sålde den som org S3.
02 -03 Vassare motor??? :rolleyes: Hmmm hela 10 häst på pappret ja... :tummenupp

Finns det färdiga ombyggnadssatser att köpa??

Det vore intressant att ringa försäkringsbolage och höra vad en S3 -97-98 skulle kosta. Är det någon som vill låna ut sitt reg nr?
 
t595sp skrev:
Sedan är jag av den övertygelsen att det bara är en tidsfråga innan S3:an lyfts ut ur försäkringssamarbetet på samma sätt som Daytonan blev utlyft för ett par år sedan. Jag tror man gör sig en otjänst om man köper en S3:a av den anledningen att det just nu är billigare försäkring.

Jag tror inte det kommer ske på många år, möjligtvis att de höjer premien en smula. De lyfte ju ut Daytonan för att alla som normalt kraschade Rettor nu börjat krascha daytonor istället =)

Jag tror inte det är samma förartyp som söker sig till triplar..
 
RGV_250 skrev:
Finns det färdiga ombyggnadssatser att köpa??

Det vore intressant att ringa försäkringsbolage och höra vad en S3 -97-98 skulle kosta. Är det någon som vill låna ut sitt reg nr?


Tror inte att det finns färdiga satser att köpa tyvärr och det är inte lätt att få tag på grejerna... Tog precis ett år för mig att få tag på allt jag behövde... ( jag har ju kvar ombyggnadssatsen)
Kåpor,ljus,stag,oljekyl,grenrör mm...
 

Bifogat

  • tra.jpg
    tra.jpg
    33.8 KB · Visningar: 93
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top