Speed triple

perkihlen skrev:
en liten fråga bara vet du vad det kostar att uppdatera ECU?

Köper du en Daytona/S3 med orginalpipa, saa är det lättast och billigast att köpa Triumphs egen race pipa. Din förhandlare monterar pipan och laddar nytt program i din ECU inklusive i priset. Det tar honom 30 minuter. Om han vill ha betalt saa gnäll, och om han tycker en halvtimmes arbetslön är mer värdefullt än en nöjd kund, saa ska du köpa fraan en annan Triumph butik.

Om du har köpt beg Dayt/S3 saa bör du laata din handlare checka att rätt program är laddat i hojens ECU. Kan högst ta betalt för 30 minter för check och eventuel uppdatering. Annar saltar han.

TuneBoy är tusen ganger bättre än Powercommander, och man kan joxa själv med alla värden för insprutningen. Det är naturligtvis mera riskabelt eftersom man kan ställa in hojen för magert och bränna kolvarna med motorhaveri. Men om man vet vad man gör och vill prova saa är TuneBoy en gudagaava. Triumphs egen race-pipa update är helt riskfritt och funkar 115% bättre än orginal men ligger 10% under det optimala med TuneBoy + bänktest. Utan bänktest saa uppdaterar man i blindo, eller litar paa andras experiment som kanske/kanske inte har använt bänktest. Bör kanske tillägga at TuneBoy är dyrare än 2-3 stycken ECU uppdateringar hos din Triumph butik. Men om man byter ECU programm oftare, eller vill optimera själv, saa är TuneBoy det enda rätta. TuneBoy kan ocksaa ladda ned Triumph orginala race programm till din ECU.

Kris955

Last edited:
Lt Jake skrev:
Fastställt? Kan ju var och en avgöra vilken som är snyggast.. /J.

Ja, ursäkta. Smaken är aldrig absolut. Smaken är delad enligt en gammal sanning. Dock kan man säga att den orginala Daytona formen är mera mjuk och organisk. Medan den som kom 2002 är mera kantig og lik japsdesign. (Precis som den mjuka orginala Lotus Elise, och den nyare kantiga Elise.)

Dom tvaa största designmissar paa 2002 modellen är den jättestora trekantiga suzuki-lampan i nosen. Dubbla lyktor men ett stort "fult" glas som liknar naagra aar gammal suzuki gixxer. Den andra missen (inte lika avgörande) är den stora kutsen över passagerardynan. Speed Triple har ingen kaapa och därför ingen problem med lyktan.

2004 ändrade dom äntligen Daytona lyktans glas till en delad och mindre modell. Helt OK. Ocksaa kutsen blev mindre. Saa 2004-2006 modellen upplevs väsentligt snyggare. Det är sammanfattning af otaliga diskusioner paa engelska forums och "majoritetens" smakriktning. Triumphs enda ändringar 2004 var faktiskt bara lyktan och kutsen. Saa dom hade lyssnat till kunderna.

Men smaken är som baken, och alla faar avgöra själva. Tursamt nog saa finns det förare som gillar olika aarsmodeller, annars vore det omöjligt att sälja speciella aarsmodeller. Huvudsaken är att alla gillar sin egen hoj och aarsmodell.

Hoppas jag inte förolämpar naagon nu. Annars ursäktar jag paa förhand.

Kris955

Svep har du tänkt igenom vad du skall ha S3:an till riktigt ordentligt?
Själv så bytte jag in min S3 i höstas pga jag körde ofta längre sträckor, d v s jag åkte inte bara på stan eller åkte o köpte mjukglass 3 mil bort :)

Vad jag vill säga är att det är inte roligt utan kåpor vid längre turer, dessutom orkar man inte ligga någon längre sträcka över 140 km/h utan att krokna jävligt fort.

Men skall du "bara" ha hojen för att leka med i närområdet så är den rolig, men teknik- och kvalitetsmässigt så tycker jag att den ligger ljusår efter japsen!

Throttlejunkie skrev:
Svep har du tänkt..

Inser väl att Triumphen kanske inte är optimalt för mig.. men den verkar ju vara för jäkla grym.
Men med en liten flyscreen så borde väl den värsta fartvinden styras undan.

Det som stör mig lite är just kvalitén jämfört med japanare som de flesta påpekar, just p.g.a. detta så har jag riktat fokus lite mot TL/SV1000 samt Fazer.. Klokast är väl ändå att vänta tills man kan provköra dem alla =)

Edit: Tack för alla svar btw =)

Svep skrev:
Inser väl att Triumphen kanske inte är optimalt för mig.. men den verkar ju vara för jäkla grym.
Men med en liten flyscreen så borde väl den värsta fartvinden styras undan.

Det som stör mig lite är just kvalitén jämfört med japanare som de flesta påpekar, just p.g.a. detta så har jag riktat fokus lite mot TL/SV1000 samt Fazer.. Klokast är väl ändå att vänta tills man kan provköra dem alla =)

Edit: Tack för alla svar btw =)

Som sagt, kan inte personligen svara med någon erfarenhet för hur kvalitén är på Trajjor från innan 2002, men modeller från 2002 och framåt är definitivt på nivå med japsen.

Hoppas du hittar nått du blir nöjd med! :tummenupp

Tycker att det går relativt smärtfritt att åka längre sträckor med triplen, visst märks det att det inte finns kåpor, men så fruktansvärt är det inte. Sen är det en jävla härlig hoj och ljudet är helt oslagbart :tummenupp En idé är ju dock att byta styre, orginalet verkar vara gjort efter nån krokig engelsman.

Kvaliteten på 02-04 är kanon, iaf om jag ska lita på mina egna erfarenheter samt de mekaniker jag pratat med som verkligen tyckt att det blev en högre nivå 02 --->

Triple.

Har ingen koll på kvaliteten på 01 vs 04 men tycker att 01 är snyggare än 02-04 men att 05 är lite vassare.

Kris955 skrev:
Ja, ursäkta. Smaken är aldrig absolut. Smaken är delad enligt en gammal sanning. Dock kan man säga att den orginala Daytona formen är mera mjuk och organisk. Medan den som kom 2002 är mera kantig og lik japsdesign. (Precis som den mjuka orginala Lotus Elise, och den nyare kantiga Elise.)

Dom tvaa största designmissar paa 2002 modellen är den jättestora trekantiga suzuki-lampan i nosen. Dubbla lyktor men ett stort "fult" glas som liknar naagra aar gammal suzuki gixxer. Den andra missen (inte lika avgörande) är den stora kutsen över passagerardynan. Speed Triple har ingen kaapa och därför ingen problem med lyktan.

2004 ändrade dom äntligen Daytona lyktans glas till en delad och mindre modell. Helt OK. Ocksaa kutsen blev mindre. Saa 2004-2006 modellen upplevs väsentligt snyggare. Det är sammanfattning af otaliga diskusioner paa engelska forums och "majoritetens" smakriktning. Triumphs enda ändringar 2004 var faktiskt bara lyktan och kutsen. Saa dom hade lyssnat till kunderna.

Men smaken är som baken, och alla faar avgöra själva. Tursamt nog saa finns det förare som gillar olika aarsmodeller, annars vore det omöjligt att sälja speciella aarsmodeller. Huvudsaken är att alla gillar sin egen hoj och aarsmodell.

Hoppas jag inte förolämpar naagon nu. Annars ursäktar jag paa förhand.

Kris955

Jag tog inte åt mig, men min raring av årsmodell -04 hälsar att hon inte är riktigt redo att förlåta dig ännu.. /J.

Throttlejunkie skrev:
Vad jag vill säga är att det är inte roligt utan kåpor vid längre turer, dessutom orkar man inte ligga någon längre sträcka över 140 km/h utan att krokna jävligt fort.
Upp till c:a 75mil/dag är inga problem tycker jag.
Kan även lugnt åka långa sträckor i 160-180km/h.

sgtpepper skrev:
Ingeen faaraa, duu aar uursaaktaad paa foorhaand!

Tack. :)

(Är lite svaart den här veckan med ett utländsk keyboard ute paa landet söder om Sahara.)

Argh, måste bestämma mig hyffsat snart. En triple -02 för 60k lite drygt..
If ska ha 17k för sin märkesförsäkring..
TH 13k..

Valet och kvalet, jobbigt att bestämma sig..

Svep skrev:
Argh, måste bestämma mig hyffsat snart. En triple -02 för 60k lite drygt..
If ska ha 17k för sin märkesförsäkring..
TH 13k..

Valet och kvalet, jobbigt att bestämma sig..
Inga problem med att bestämma om det du undrar är om du ska köpa eller inte?

Det året du fyller 25 dvs 2007 halveras ju försäkringen nästan, du kommer då betala cirka 9300:- eller 10600 beroende på var du bor med dagens prissättning.

De kronorna är värda sin vikt i körglädje, det kan jag lova dig...... :tummenupp

Köp du hojen och försäkra den i TH detta året så byter du till märkesförsäkringen när årsförfallodagen inträder....... klart ! :yoparty

Svep skrev:
Fyller 25 nästa år(kan knappt fatta det) så det var ju glädjande =)
Knappa du bara in www.if.se och sedan kan du under mc-försäkringar välja att läsa pdf-bladet om triumph-försäkringar.....

Tänk dig själv ivrigt brottandes med en S3:a på smal krokig landsväg till våren så blir det i mina ögon ett lätt beslut.......... :tummenupp

:drool

Ja, nått ska man ju göra för pengarna =)

"Den som spar, han har, bara pengar kvar.."

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...